Gå til innhold

Samisk i 7 klasse og obligatorisk samisk på videregående

Anbefalte innlegg

Gjest Aviaana
Skrevet

Jeg forstår heller ikke hva som er så vanskelig med nynorsk. For de fleste østlendinger er det bare å skrive som man snakker og bytte ut jeg og ikke med eg og ikkje....

Når jeg hadde nynorsk på videregående for snart 10 år siden, var nesten alle bokmålsord akseptert på nynorsk.

kan man nå skrive en hel stil på nynorsk uten at noen skjønner at det er nynorsk man skriver???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes det ikke noe CD, eller DVD, som barna og lærerne kan ta med seg hjem og lytte til?.

Skal de forresten ha noe prøve i dette?

Aner ikke, men vi må jo håpe det blir laget. Så lenge det er på barneskolen skal de neppe ha prøve i det, men på ungdomsskolen og videregående risikerer man vel å trekke det til eksamen.

Skrevet

Når jeg hadde nynorsk på videregående for snart 10 år siden, var nesten alle bokmålsord akseptert på nynorsk.

kan man nå skrive en hel stil på nynorsk uten at noen skjønner at det er nynorsk man skriver???

Både ja og nei (det er fire år siden jeg var oppe). Eg og ikkje er ufravikelige, det samme tror jeg -leg endelsen i stedet for -lig er, men ellers er det ikke mye man ikke kan skrive. Det er verst for vestkantselevene i Oslo.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Kjenner ikke alle detaljene i denne lærerplanen, men...

Men sånn umiddelbart tenker jeg at det å lære OM det samiske er veldig viktig.

Om man skal lære litt språk, bør ikke kravene bli uoverkommelige. Akkurat alfabetet er kanskje ikke uoverkommelig, men hvis det skal ha noe for seg, bør man jo også bruke det alfabetet til noe.

Kanskje man kunne gå igjennom noen veldig korte tekster som eksempler for å vise litt av hvordan språket er bygget opp? Det skader ikke å lære litt om hvor ulike de forskjellige språkgrenene er, det er tross alt snakk om et finsk-ugrisk språk, mens vårt eget er et germansk språk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...