Gå til innhold

Sliten rygg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jobbhverdag hvor jeg står mer eller mindre hele dagen og bruker armene mye. Ikke tungt arbeid fysisk sånn sett, men mye bevegelser. Omtrent daglig blir jeg veldig øm midt mellom skulderbladene - så ille at jeg nesten får krampe.

Noen som har noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du frisør? Kjente ihvertfall igjen beskrivelsen.

Du kan jo uansett strekke og tøye innimellom, når/hvis du har 5 min. til rådighet.

Ellers er jo trening utenom veldig bra. Fysioterapi, om smertene er i ferd med å "sette" seg.

Skrevet

Er du frisør? Kjente ihvertfall igjen beskrivelsen.

Du kan jo uansett strekke og tøye innimellom, når/hvis du har 5 min. til rådighet.

Ellers er jo trening utenom veldig bra. Fysioterapi, om smertene er i ferd med å "sette" seg.

Nei, ikke frisør, men bevegelsene likner kanskje:)

Kjennes som det er en slags knute der, har veldig lett for å få kink der også.

Burde kanskje tatt meg en tur til en massør eller noe

Skrevet

Nei, ikke frisør, men bevegelsene likner kanskje:)

Kjennes som det er en slags knute der, har veldig lett for å få kink der også.

Burde kanskje tatt meg en tur til en massør eller noe

Ja, bedre å være føre var enn etter snar ;-)

Værre å bli kvitt smertene om de blir kroniske.

God bedring!

Skrevet

Trener du?

Siden du har fått såpass med plager, så bør du nok få satt opp et treningsopplegg av fysioterapeut. Bare massasje vil kun hjelpe en liten stund, men om du ikke gjør noen endring, enten i jobbsituasjonen, eller gjennom trening, så vil problemet bare komme tilbake. Om du trener vil du både få styrket muskulaturen i området, og også løsne spenninger som setter seg. Men som sagt, hvis du ikke vet hva slags trening som er det rette i forhold til plagene dine, så bør du få kyndig hjelp til å sette opp et treningsprogram. Kanskje kan svømming eller vanngym (i varmt bassseng) være heldig for deg. Men spør noen som har greie på dette.

Skrevet

Trener du?

Siden du har fått såpass med plager, så bør du nok få satt opp et treningsopplegg av fysioterapeut. Bare massasje vil kun hjelpe en liten stund, men om du ikke gjør noen endring, enten i jobbsituasjonen, eller gjennom trening, så vil problemet bare komme tilbake. Om du trener vil du både få styrket muskulaturen i området, og også løsne spenninger som setter seg. Men som sagt, hvis du ikke vet hva slags trening som er det rette i forhold til plagene dine, så bør du få kyndig hjelp til å sette opp et treningsprogram. Kanskje kan svømming eller vanngym (i varmt bassseng) være heldig for deg. Men spør noen som har greie på dette.

Takk for godt råd - har egentlig tenkt på å begynne å svømme, det er jo godt for mye forskjellig

Skrevet

Takk for godt råd - har egentlig tenkt på å begynne å svømme, det er jo godt for mye forskjellig

Jeg er jo ingen ekspert av noe slag, men vil tro at det hjelper for muskulatur i øvre del av rygg, og skuldre/nakke.

Skrevet

Kontakt en fysioterapeut med viderutdanning i manuell terapi. Vedkommende vil kunne se på bevegeligheten i øvre delen av ryggen, og hjelpe deg både med evt. behandling samt sette opp et treningsprogram slik at du får styrket aktuell muskulatur.

Det er mange treningsformer som i tillegg vil være bra, men jeg ville vært forsiktig med brystsvømming da dette ofte kan utløse smerter i både rygg og nakke. Vanngym og ryggsvømming er derimot gode treningsformer, det samme gjelder en haug med andre mer og mindre spennende måter å bruke kroppen aktivt på:-)

Skrevet

Kontakt en fysioterapeut med viderutdanning i manuell terapi. Vedkommende vil kunne se på bevegeligheten i øvre delen av ryggen, og hjelpe deg både med evt. behandling samt sette opp et treningsprogram slik at du får styrket aktuell muskulatur.

Det er mange treningsformer som i tillegg vil være bra, men jeg ville vært forsiktig med brystsvømming da dette ofte kan utløse smerter i både rygg og nakke. Vanngym og ryggsvømming er derimot gode treningsformer, det samme gjelder en haug med andre mer og mindre spennende måter å bruke kroppen aktivt på:-)

Takk skal du ha

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...