Gå til innhold

Kan jeg klage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går skulle jeg kjøpe multivitamintabletter for barn. De hadde ulike smaker, og ekspeditøren viste meg eskene og leste dem opp for meg.

"Jeg tar den med lakrissmak", sa jeg. Denne, sa hun og ga meg en. Jeg betalte og gikk. VEl hjemme åpnet jeg boksen og ga barnet mitt en. Jeg oppdaget med det samme at dette slett ikke var lakrissmak men noe helt annet. Datteren min likte den ikke særlig (men jeg vet hun liker lakris).

Kan jeg kreve å få byttet den, selv om den er åpnet, siden hun ga meg feil boks? Eller vil de si at jeg burde ha sjekket før jeg åpnet den?

Videoannonse
Annonse
Gjest Prøv iallefall
Skrevet

Klart du kan.

Henvend deg til damen som valgte esken for det så går det sikkert greit. Det hadde iallefall gått greit i vår butikk.

Skrevet

Du har i utgangspunktet rett til å få ny eske. Problemet kan bli hvorvidt de tror på historien din eller ikke.

Skrevet

Hvis den er kjøpt på apoteket, så går det ikke å bytte. Det står på kassalappene deres. Poenget er at de uansett ikke kan selge det på nytt til noen andre.

Skrevet

Hvis den er kjøpt på apoteket, så går det ikke å bytte. Det står på kassalappene deres. Poenget er at de uansett ikke kan selge det på nytt til noen andre.

Vanlig kjøpsrett medfører at også et apotek på ta ansvar for egne feil og mangler ved varer de selger.

Skrevet

Vanlig kjøpsrett medfører at også et apotek på ta ansvar for egne feil og mangler ved varer de selger.

Jo da, men den som kjøper har også en undersøkelselplikt.

Og det står faktisk på kassalappene til apoteket at bytterett ikke gjelder.

Jeg har selv prøvd å bytte noe på apoteket en gang. Det var en Scholl fotspray som ikke en gang skal fortæres, men jeg fikk IKKE bytte den, for jeg kunne jo ha skrudd den opp og puttet noe annet på boksen f.eks. Så det er rett og slett for at de skal være helt sikre på at det ikke er tuklet noe med det de selger.

Skrevet

Hva er forresten kjøpsrett? Det begrepet har jeg ikke hørt før.

Skrevet

Jo da, men den som kjøper har også en undersøkelselplikt.

Og det står faktisk på kassalappene til apoteket at bytterett ikke gjelder.

Jeg har selv prøvd å bytte noe på apoteket en gang. Det var en Scholl fotspray som ikke en gang skal fortæres, men jeg fikk IKKE bytte den, for jeg kunne jo ha skrudd den opp og puttet noe annet på boksen f.eks. Så det er rett og slett for at de skal være helt sikre på at det ikke er tuklet noe med det de selger.

Det er ikke egentlig "bytte" men "reklamasjon" som er aktuelt i denne saken. Apoteket har gjort en feil, og dette må de ta ansvar for. Du beskriver en situasjon hvor ikke apoteket har gjort en feil, men hvor du selv ønsker å bytte varen.

Skrevet

Jeg mener ikke at hun ikke bør prøve å bytte, altså. Kan jo godt hende de godtar det, men jeg tror ikke hun har noen bytte_rett_.

Skrevet

Det er ikke egentlig "bytte" men "reklamasjon" som er aktuelt i denne saken. Apoteket har gjort en feil, og dette må de ta ansvar for. Du beskriver en situasjon hvor ikke apoteket har gjort en feil, men hvor du selv ønsker å bytte varen.

Ja, men reklamasjon kan avslås. :-)

Den situasjonen jeg beskrev var faktisk en situasjon hvor apoteket hadde gjort en feil. Jeg ba om en fot_antiperspirant_ og de solgte meg en fot_deodorant_. Det er absolutt ikke det samme.

Skrevet

Ja, men reklamasjon kan avslås. :-)

Den situasjonen jeg beskrev var faktisk en situasjon hvor apoteket hadde gjort en feil. Jeg ba om en fot_antiperspirant_ og de solgte meg en fot_deodorant_. Det er absolutt ikke det samme.

I alle slike saker vil det være et spørsmål om man klarer å bevise at motparten har gjort noe feil eller at varen har mangler. Derfor vil kunden i dette tilfellet være avhengig av å bli trodd eller at apoteket husker episoden, da det jo ikke er noe galt med vitaminer med en annen smak en lakris (det var vel det hun mente å kjøpe hvis jeg ikke husker feil). Imidlertid ba hun om vitaminer med lakrissmak, og når da apoteket har utlevert noe annet har hun ikke fått det hun har betalt for.

Enig i at også kunden har plikt til å kontrollere, men i en slik situasjon har man grunn til å anta at apoteket utleverer riktig vare. (Jeg har aldri opplevd annet enn at varer blir lagt i en pose av den apotekansatte, og jeg har aldri blitt oppfordret til å sjekke at de har utlevert korrekte varer).

Apotek _bytter_ aldri medikamenter, men jeg har levert tilbake medikamenter som ikke har vært i samsvar med det bestilte. Apoteket må da kaste medikamentet, men det er ikke mitt problem.

Skrevet

I alle slike saker vil det være et spørsmål om man klarer å bevise at motparten har gjort noe feil eller at varen har mangler. Derfor vil kunden i dette tilfellet være avhengig av å bli trodd eller at apoteket husker episoden, da det jo ikke er noe galt med vitaminer med en annen smak en lakris (det var vel det hun mente å kjøpe hvis jeg ikke husker feil). Imidlertid ba hun om vitaminer med lakrissmak, og når da apoteket har utlevert noe annet har hun ikke fått det hun har betalt for.

Enig i at også kunden har plikt til å kontrollere, men i en slik situasjon har man grunn til å anta at apoteket utleverer riktig vare. (Jeg har aldri opplevd annet enn at varer blir lagt i en pose av den apotekansatte, og jeg har aldri blitt oppfordret til å sjekke at de har utlevert korrekte varer).

Apotek _bytter_ aldri medikamenter, men jeg har levert tilbake medikamenter som ikke har vært i samsvar med det bestilte. Apoteket må da kaste medikamentet, men det er ikke mitt problem.

Ja, ok, da er vi enige tror jeg.

Jeg ville prøvd å bytte. Hvis de sier nei, ville jeg spist vitaminene selv og kjøpt nye til ungene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...