Gå til innhold

Å selge grafikk osv. på nett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg surfer omkring på nett, hender det rett som det er at jeg svipper innom hjemmesider som selger "adoptions" eller grafikksett. Andre selger hjemmeproduserte såper, godteri o.a. hobbyprodukter. Hvis man som lovlydig norsk borger gjør dette, altså selger slikt, oppgis det da som skattbar inntekt, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal passere en viss, relativt høy, sum før du behøver å oppgi det, kan dessverre ikke si deg nøyaktig (men som selvstendig næringsdrivende blir man f.eks. ikke registrert ved merverdiregisteret før man har omsatt for 50.000,-). Husker fra den tida jeg leflet i homeparty-"faget", da ville ikke Ligningskontoret høre om det, en gang. Hobbyvirksomhet er visst ikke så nøye.

Skrevet

Du skal passere en viss, relativt høy, sum før du behøver å oppgi det, kan dessverre ikke si deg nøyaktig (men som selvstendig næringsdrivende blir man f.eks. ikke registrert ved merverdiregisteret før man har omsatt for 50.000,-). Husker fra den tida jeg leflet i homeparty-"faget", da ville ikke Ligningskontoret høre om det, en gang. Hobbyvirksomhet er visst ikke så nøye.

Du skal da betale skatt av inntekten selv om omsetningen ikke er høy nok til å betale mva? Med mindre det er å regne som hobbyinntekt, så er det skattbart.

"..........................................."

Gjest Hobbyselger
Skrevet

Du skal da betale skatt av inntekten selv om omsetningen ikke er høy nok til å betale mva? Med mindre det er å regne som hobbyinntekt, så er det skattbart.

Hva er grensa for hobyinntekt da?

Skrevet

Mm, man må vel det når man er registrert ved br.reg. og driver i "ordnede" former, men det med hobbysalg er visst ikke så interessant for ligningsetaten. Lurer på om det går en grense ved rundt 20.000 i året eller noe sånt? Eller så fabler jeg igjen, det hender det og. Jeg spurte i alle fall helt konkret om det på Ligningsktr. da jeg solgte Tupperware, og de bare smilte og sa at de ikke ville høre om det - altså at det ikke var noe jeg skulle oppgi.

Skrevet

Mm, man må vel det når man er registrert ved br.reg. og driver i "ordnede" former, men det med hobbysalg er visst ikke så interessant for ligningsetaten. Lurer på om det går en grense ved rundt 20.000 i året eller noe sånt? Eller så fabler jeg igjen, det hender det og. Jeg spurte i alle fall helt konkret om det på Ligningsktr. da jeg solgte Tupperware, og de bare smilte og sa at de ikke ville høre om det - altså at det ikke var noe jeg skulle oppgi.

Det er sikkert en grense, men der har jeg bare hørt vage antydninger fra forskjellige hold.

"........................................."

Skrevet

Ok, ingen grunn til bekymring mao. ;)

Skrevet

Ok, ingen grunn til bekymring mao. ;)

Hvis du leser artiklen Gemini linker til, så ser du jo ganske tydelig hvordan det ligger an. Å lage ting elektronisk, og så slege det, er neppe befattet med nevneverdige utgifter. Inntektene blir dermed overskudd, og det kan neppe regnes som hobbyintekter. Ergo vil det sannsynlig bli klassifisert som skattbar inntekt.

".........................................."

Skrevet

Hvis du leser artiklen Gemini linker til, så ser du jo ganske tydelig hvordan det ligger an. Å lage ting elektronisk, og så slege det, er neppe befattet med nevneverdige utgifter. Inntektene blir dermed overskudd, og det kan neppe regnes som hobbyintekter. Ergo vil det sannsynlig bli klassifisert som skattbar inntekt.

Om man bruker Photoshop, så skal man selge ganske mye grafikk før det går i balanse, da. :D (slik grafikk som nevnes, country graphics, om jeg oppfattet det rett, selges for bare 1-5 dollar stykket). PSP er vel det mest benyttede programmet i "de kretser"; men selv det koster en del nå.

Det kan vel uansett være en god ide å føre et regnskap på det (innkjøp av grafikkprogram, kostnader ved drift av hjemmeside, timer brukt for å lage grafikken etc), så har man noe å slå i bordet med om det skulle komme til ettersyn eller spørsmål rundt virksomheten.

Skrevet

Om man bruker Photoshop, så skal man selge ganske mye grafikk før det går i balanse, da. :D (slik grafikk som nevnes, country graphics, om jeg oppfattet det rett, selges for bare 1-5 dollar stykket). PSP er vel det mest benyttede programmet i "de kretser"; men selv det koster en del nå.

Det kan vel uansett være en god ide å føre et regnskap på det (innkjøp av grafikkprogram, kostnader ved drift av hjemmeside, timer brukt for å lage grafikken etc), så har man noe å slå i bordet med om det skulle komme til ettersyn eller spørsmål rundt virksomheten.

Det er klart. Og man kan sikkert argumentere for innkjøp av pc-en også. Men det er nå engang slik at de fleste _privatpersoner_ som bruker Photoshop ikke akkurat har betalt for det....:-) (Jeg bruker ikke Photoshop, da jeg ikke har råd til å betale 6000,- for noe slikt)

Skrevet

Det er klart. Og man kan sikkert argumentere for innkjøp av pc-en også. Men det er nå engang slik at de fleste _privatpersoner_ som bruker Photoshop ikke akkurat har betalt for det....:-) (Jeg bruker ikke Photoshop, da jeg ikke har råd til å betale 6000,- for noe slikt)

PSP = PaintShopPro, ikke Photoshop :-)

Skrevet

PSP = PaintShopPro, ikke Photoshop :-)

Ah, feseleil gitt :-)

Hva koster PSP for tiden, da? Det er vel ikke svinebillig, det heller?

"...................................."

Skrevet

Ah, feseleil gitt :-)

Hva koster PSP for tiden, da? Det er vel ikke svinebillig, det heller?

Normalt £85, nå på tilbud til £41.

Skrevet

Alt som er enkelt og lett her i kongeriket norge MÅ du skatte av;) føles til tider som de har bundet oss på hender og føtter noe de også gjør som de vil med;)

*nå snakket jeg visst politikk, det har jeg lovt meg selv ikke og gjøre, *skamme seg* *

Skrevet

Jeg så artikkelen nå, og det var nyttig. Men som birdie sier, det skal nok selges ganske store mengder grafikk før det går i balanse. Jeg er altså ikke èn av dem, men jeg var bare nysgjerrig på hvordan det fungerte.

Skrevet

Skitbillig. Bare så synd at det suger :-)

Skrevet

Skitbillig. Bare så synd at det suger :-)

Skrevet

For ordens skyld, i tilfelle du føler at jeg krangler - "suger" var en spøk :-)

Det "suger" fordi jeg ikke kan det. Det samme gjelder f.eks Windows 2003 server, og i høy grad Outlook. Delphi og Perl er også ting som "suger".

"........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...