Gå til innhold

Dårlig kinakål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så dritt lei dårlig kinakål som jeg kjøper på butikken, den siste mnd har samtlige av de jeg har kjøpt vært brun inni midten. Skikkelig ekkel, eller at det er åmer inni.

Æsj og ugh. Tror jeg heller skal begynne å bruke isbergsalat jeg...

Er det noen andre som har opplevd det samme.

Skrevet

Jeg sluttet å kjøpe kinakål for mange år siden da jeg oppdaget at andre sorter hadde mer smak. Kinakål er så vannaktig og smakløs.

Skrevet

Jeg sluttet å kjøpe kinakål for mange år siden da jeg oppdaget at andre sorter hadde mer smak. Kinakål er så vannaktig og smakløs.

Ja, egentlig har du rett. For de gangene jeg har kjøpt annen salat har det faktisk vært myye bedre. Og dessuten slipper jeg alt det ekle inni...sjønner ikke men jeg putter kinakålen automatisk i handlevogna når jeg handler, selv om jeg VET den sikkert er ekkel inni.

Skrevet

Ja, egentlig har du rett. For de gangene jeg har kjøpt annen salat har det faktisk vært myye bedre. Og dessuten slipper jeg alt det ekle inni...sjønner ikke men jeg putter kinakålen automatisk i handlevogna når jeg handler, selv om jeg VET den sikkert er ekkel inni.

Kinakål er vel strengt tatt ikke salat heller, men kål? Tror den _egentlig_ skal kokes/dampes og ikke spises "rå", slik vi her på bjerget har fått for vane.

Ta en isbergsalat neste gang, du! :)

Skrevet

Kinakål er vel strengt tatt ikke salat heller, men kål? Tror den _egentlig_ skal kokes/dampes og ikke spises "rå", slik vi her på bjerget har fått for vane.

Det er sant.

Jeg trodde det bare var kjipe gatekjøkken og slike steder som fortsatt brukte kinakål som salat jeg...

Gjest Shira12
Skrevet

Det er sant.

Jeg trodde det bare var kjipe gatekjøkken og slike steder som fortsatt brukte kinakål som salat jeg...

Å neida, sambo sniker seg til og kjøpe kinakål innimellom, og jeg grøsser.

Men det er jo det han har vokst opp med, han spiser endelig de salatene jeg liker, men noen ganger er han nostalgisk, og ha det akkurat slik mammaen laget før! :o)

Skrevet

Kinakål kan være godt i wok faktisk, selvom jeg også har fått litt noia for den.

Skrevet

Forresten, jeg digger matsidene dine (muffins lages altfor ofte...) og i den forbindelse lurer jeg på om du har en knalloppskrift på rundstykker. Jeg trenger en oppskrift som alltid funker, jeg hadde en, men min elskede kokebok har gått føyka i flytting trur eg, den er ikke å spore opp..

Så takk og takk om du kan hjelpe.

Skrevet

Å neida, sambo sniker seg til og kjøpe kinakål innimellom, og jeg grøsser.

Men det er jo det han har vokst opp med, han spiser endelig de salatene jeg liker, men noen ganger er han nostalgisk, og ha det akkurat slik mammaen laget før! :o)

Hva er det med mannfolk og mat de har vokst opp med?

Jeg holder på å bli gal for tida, av min ellers så kjære manns sære og kresne matvaner...

Skrevet

Forresten, jeg digger matsidene dine (muffins lages altfor ofte...) og i den forbindelse lurer jeg på om du har en knalloppskrift på rundstykker. Jeg trenger en oppskrift som alltid funker, jeg hadde en, men min elskede kokebok har gått føyka i flytting trur eg, den er ikke å spore opp..

Så takk og takk om du kan hjelpe.

Hm, nei, dessverre - rundstykker er ikke akkurat vanlig bakst her hjemme. Har en grei oppskrift på brytebrød, da - bolleaktige rundstykker som stekes i langpanne. Si i fra om det kan være aktuelt.

Skrevet

Kinakål kan være godt i wok faktisk, selvom jeg også har fått litt noia for den.

Ja, men i wok varmebehandles den og brukes som kål, ikke som salat.

Kineserne bruker vel nettopp kinakål i vårruller fx. Det er ikke kinakålen i seg selv som er problemet, men at noen har misforstått så grundig her oppe på berget, og trodd at det er en salat-type.

Gjest soljenta_83
Skrevet

Hm, nei, dessverre - rundstykker er ikke akkurat vanlig bakst her hjemme. Har en grei oppskrift på brytebrød, da - bolleaktige rundstykker som stekes i langpanne. Si i fra om det kan være aktuelt.

Bryter inn her jeg.. Ja takk :) Vil gjerne ha oppskrift :)

Gjest soljenta_83
Skrevet

jeg synes kinakål er det som smaker best i salat jeg. Er ikke så glad i andre salattyper.

Gjest Shira12
Skrevet

Hva er det med mannfolk og mat de har vokst opp med?

Jeg holder på å bli gal for tida, av min ellers så kjære manns sære og kresne matvaner...

Ja si det. I går skulle han stå for kvelds, grilla kylling og pommes frites, ikke akkurat min favoritt.

Så i dag slår jeg til med hjortebiff og diverse godt tilbehør (ikke kinakål ;-) )

Han spiser det meste, men mååå bare si det om det er noe han ikke er vant med ;-)

Skrevet

jeg synes kinakål er det som smaker best i salat jeg. Er ikke så glad i andre salattyper.

jeg liker også best kinakål, men vet ikke om jeg har smakt alle syper salat. man kan jo ikke ha så mange typer i butikkene i avkrokene på landet!

Skrevet

Ja, men i wok varmebehandles den og brukes som kål, ikke som salat.

Kineserne bruker vel nettopp kinakål i vårruller fx. Det er ikke kinakålen i seg selv som er problemet, men at noen har misforstått så grundig her oppe på berget, og trodd at det er en salat-type.

Jepp, jeg ordla meg kanskje litt klønete, men det var det jeg ville frem til. Bare understreke det som du og birdie sier. :)

Skrevet

jeg liker også best kinakål, men vet ikke om jeg har smakt alle syper salat. man kan jo ikke ha så mange typer i butikkene i avkrokene på landet!

Vanlig isbergsalat/issalat har de vel i de aller fleste butikker, eller?

Skrevet

Bryter inn her jeg.. Ja takk :) Vil gjerne ha oppskrift :)

50 g gjær

50 g margarin

7 dl vann

1 stort egg

1 ss salt

1 ss farin

18-20 dl mel

Smuldre gjæren i en bolle, smelt margarin og hell vannet over, løs gjæren i dette. Tilsett salt, sukker, mel og egget (hold unna litt egg til pensling). Arbeid deigen kraftig. Heves 30 minutter.

Del deigen i 3, hver del i 12. Legges i smurt langpanne (30x40 cm). Heves i nye 25 minutter. Pensle med egg og strø valmuefrø over.

Stekes i ca 15 minutter ved 225 grader.

Skrevet

Vanlig isbergsalat/issalat har de vel i de aller fleste butikker, eller?

Issalat er jo ikke godt. Smaker noe rart ..

Gjest soljenta_83
Skrevet

50 g gjær

50 g margarin

7 dl vann

1 stort egg

1 ss salt

1 ss farin

18-20 dl mel

Smuldre gjæren i en bolle, smelt margarin og hell vannet over, løs gjæren i dette. Tilsett salt, sukker, mel og egget (hold unna litt egg til pensling). Arbeid deigen kraftig. Heves 30 minutter.

Del deigen i 3, hver del i 12. Legges i smurt langpanne (30x40 cm). Heves i nye 25 minutter. Pensle med egg og strø valmuefrø over.

Stekes i ca 15 minutter ved 225 grader.

Tusen takk :) Får bake det til uka :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...