Gå til innhold

hadde du klart å dele en leilighet på 18 kvadrat med samboer/kjæreste?

Anbefalte innlegg

Gjest Aviaana
Skrevet

En veninne av meg har kjøpt seg leilighet til 18 kvadrat. Hun og samboeren skal flytte sammen.

Jeg synes 18 kvadrat er lite nok for en person. Er ikke så mye plass å krangle på akkurat.

Hadde dere taklet å bo på 18 kvadrat med en annen?.

eller hvor mange kvadrat hadde dere trengt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pussig fenomen dette. Vi har blitt rikere og rikere, med en kjøpekraft som er den mangedobbelte av hav den var for noen tiår siden når det gjelder det meste.

Unntaket er bolig\leilighet i de største byene, der mange nå er like trangbodd som på 50-60 tallet.

18 kvadrat er veldig lite for to, men fordelen er at man får en test på om forholdet er solid. Man blir jo boende oppå hverandre i bosktavelig forstand.

Gjest Aviaana
Skrevet

Pussig fenomen dette. Vi har blitt rikere og rikere, med en kjøpekraft som er den mangedobbelte av hav den var for noen tiår siden når det gjelder det meste.

Unntaket er bolig\leilighet i de største byene, der mange nå er like trangbodd som på 50-60 tallet.

18 kvadrat er veldig lite for to, men fordelen er at man får en test på om forholdet er solid. Man blir jo boende oppå hverandre i bosktavelig forstand.

ja du sier noe. Det er jo en test for forholdet.

problemet er vel hvis forholdet ryker, hva skjer med økonomien da hvis begge har betalt for leiligheten ?. Kan de regne med å få solgt leiligheten igjen?. Og vil de tape på det?. tenker på fellesgjeld på leiligheten og sånn.

Skrevet

Er de nyforelsket og vant til å bo enda mindre, kan de klare det, men jeg hadde aldri klart det. Jeg synes vi har dårlig plass på nesten 60 kvadratmeter. Jeg bodde på 20 alene en gang, og det gikk akkurat.

Skrevet

Nei, jeg måtte nok hatt i alle fall 35-40 kvadrat hvis jeg skulle bodd sammen med noen.

Men hvis man ikke har råd til mer enn 18, så må man vel bare inrette seg deretter, antar jeg.

Skrevet

ja du sier noe. Det er jo en test for forholdet.

problemet er vel hvis forholdet ryker, hva skjer med økonomien da hvis begge har betalt for leiligheten ?. Kan de regne med å få solgt leiligheten igjen?. Og vil de tape på det?. tenker på fellesgjeld på leiligheten og sånn.

De får nok solgt den. Om det blir til samme pris er jo umulig å si nå. Prisene kan gå både ned og opp.

De har vel sikkert lagd et papir på hvor stor del hver har spyttet inn, slik at det ikke blir noe problem ved et eventuellt brudd.

Skrevet

Hadde klart det om jeg måtte, man innretter seg!

Skrevet

18 kvm?? Aldri i verden.

Jeg har bodd alene på 17 kvm, men ble halvgal av plassmangelen etterhvert. Tidligere bodde kjæresten og jeg på 45 kvm, og også det ble litt lite etterhvert. Nå har vi ca 70 (90 brutto), og det er deeeilig :)

Og hvem i alle dager kjøper en så liten leilighet...

Skrevet

18 kvm?? Aldri i verden.

Jeg har bodd alene på 17 kvm, men ble halvgal av plassmangelen etterhvert. Tidligere bodde kjæresten og jeg på 45 kvm, og også det ble litt lite etterhvert. Nå har vi ca 70 (90 brutto), og det er deeeilig :)

Og hvem i alle dager kjøper en så liten leilighet...

Godt poeng. Jeg ville aldri kjøpt en leilighet på 18 kvm. Da ville jeg heller satset på å leie.

Skrevet

Her i distriktet har mange kjællerleiligjeter på 45 kvadrat, og her er også rekkehusleiligheter på samme størrelse. De fleste er i dag bebodd av en person. For 30 år siden, da leilighetene var nye, bodde det ofte et par med e lite barn der.

Skrevet

Ikke noe problem, jeg er vant til å bo trangere enn de fleste. En stund bodde vi to voksne og to barn på 45 kvm, det funker det også om man gidder å innrette seg etter forholdene. Det var ikke mye unødig ting i den leiligheten for å si det sånn. Nå bor vi på ca 70 kvm og har veldig god plass syns vi.

Gjest Aviaana
Skrevet

Ikke noe problem, jeg er vant til å bo trangere enn de fleste. En stund bodde vi to voksne og to barn på 45 kvm, det funker det også om man gidder å innrette seg etter forholdene. Det var ikke mye unødig ting i den leiligheten for å si det sånn. Nå bor vi på ca 70 kvm og har veldig god plass syns vi.

Vet du om det finnes bøker eller nettsteder som kan gi tips om hvordan man kan innrette seg med liten plass?

Jeg bor på 15 kvadrat og skulle gjerne lært mer om praktiske løsninger når man bor trangt.

Skrevet

For en kort periode hadde jeg nok holdt ut, men ikke lenge nei.

Flytter inn til kjæresten nå, han har ei leilighet på 70 kvadrat

Skrevet

Vet du om det finnes bøker eller nettsteder som kan gi tips om hvordan man kan innrette seg med liten plass?

Jeg bor på 15 kvadrat og skulle gjerne lært mer om praktiske løsninger når man bor trangt.

Nei, det har jeg ikke, men si fra om du kommer over en ;)

Vi hadde skap, kjøkkenoverskap øverst på veggen på soverommet over sengen vår til klær, hyller høyt oppe på veggen rundt hele stuen til ting og tang. På det bittelille kjøkkenet hadde vi en gammel klesstativ som vi hang gryter og sånn på som vi kunne heise opp og ned med en snor, sånn persiennesystem.

Når man er bare en person på 14 kvm er saken mye enklere vil jeg tro, men kikk litt på nettsidene til IKEA, jeg tror de har romplanleggere der.

Skrevet

Bor for tiden på ca 40 kvm med mann ........... og 8 barn. Går greit det.

Gjest Debra irl
Skrevet

Åh- nå så jeg plutselig for meg Mormor og de åtte ungene. Alle med hver sin madrass, stol og knagg.

Har dere en mormor på kjøkkenbenken også?? :-)

Skrevet

Et soverom bare da eller? fortell! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...