Gå til innhold

Gravid.greit men ikke gammel nok...

Anbefalte innlegg

Gjest !!gudmoren!!
Skrevet

For to uker siden kom Gudbarnet mitt på 16 og sa at hun var gravid. Hun hadde da ikke fortalt foreldrene sine det. Jeg satte meg ned og snakket med henne om hva et barn krever.

Jeg ble selv mor like før jeg var 16. Og vett hva som må settes til sides. Det var derfor hun valgt og komme til meg sa hun.

Jeg fikk overtalt henne til og fortele det til foreldrene det snarest mulig, og tilbudt meg og være der da hun sa det. Noe hun takket ja til.

Forskjellen er bare at da jeg fortalte foreldrene mine det. Så valgte de og stille opp for meg, det samme gjorde faren til barnets foreldre. Det hjalp både meg og kjæresten min slik at vi fikk oss utdannelse.

Hennes Foreldre valgte og "snu ryggene"til henne. Dette går selvfølgelig inn på jenta. Jeg har tilbudt meg og la henne bo hos meg til foreldrene har fått latt det synke inn. Noe både jenta og foreldrene er glade for.

Men det kan jo ikke være slik for alltid.

Mine foreldre hoppet jo ikke i taket av glede når de fikk vite at jeg var gravid heller, men det var aldri snakk om abort eller at jeg måtte flytte.

Hvordan skal jeg få foreldrene til og hjelpe jenta?

Har hun rett på hjelp til og finne bo plass viss ikke foreldrene vil ha henne "tilbake"? Og kan hun få noe støtte slik at hun får seg utdannelse?

Jeg skulle latt henne bo her etter hun har fått barnet også, men jeg har nettopp fått mitt tredje barn og vett ikke om jeg orker en smårolling til. Kanskje litt egoistisk av meg?!

Jeg håper virkelig foreldrene vil vende om og hjelpe henne.

Barnet har selvfølgelig en far og. Og hans foreldre har sagt at det skal hjelpe til økonomisk så godt de kan. Og med hus ly viss hun vil flytte hjem til dem. Men de bor i en annen by. Mange timer fra her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, for en vanskelig situasjon! Bra for henne at både du og svigerforeldrene hennes stiller opp. Forhåpentlig kommer foreldrene også på bedre tanker når de har latt det synke inn.

"Har hun rett på hjelp til og finne bo plass viss ikke foreldrene vil ha henne "tilbake"?"

Ja, hun har krav på sosialhjelp som alle andre.

"Og kan hun få noe støtte slik at hun får seg utdannelse?"

Ja, hun har krav på penger fra Lånekassen som andre under utdannelse. Så vidt jeg vet finnes det også andre støtteordninger for folk i vanskelige situasjoner, men dette vet jeg ikke noe om.

Skrevet

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=st_oenad_mrenslig_mrmor_ssfar

og

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon

finner du masse info om hvilke stønadsordninger hun kan ha krav på, med utdanningsstønad, stønad til barnetilsyn etc. Jeg vil også tro at hun kan ha krav på å få barnetrygden (for seg selv) til sin konto, slik at denne ikke lenger kommer til hennes foreldre. Og så dobbelt barnetrygd for barnet sitt når dette kommer. Og engangsstønad når barnet kommer til verden.

Gjest !!gudmoren!!
Skrevet

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=st_oenad_mrenslig_mrmor_ssfar

og

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon

finner du masse info om hvilke stønadsordninger hun kan ha krav på, med utdanningsstønad, stønad til barnetilsyn etc. Jeg vil også tro at hun kan ha krav på å få barnetrygden (for seg selv) til sin konto, slik at denne ikke lenger kommer til hennes foreldre. Og så dobbelt barnetrygd for barnet sitt når dette kommer. Og engangsstønad når barnet kommer til verden.

Takk!:-)

Skrevet

Jeg vet det er en Organisasjon som heter Alternativ til abort (ANN) som jeg tror driver med veiledning og som også hjelper med barnapass. Da jeg søkte etter denne fikk jeg ikke siden frem, men jeg fant en annen som også ser ut til å drive med det samme. Prøv linken under

http://www.amathea.no/index.aspx?id=1013&mid=1145

Gjest !!gudmoren!!
Skrevet

Jeg vet det er en Organisasjon som heter Alternativ til abort (ANN) som jeg tror driver med veiledning og som også hjelper med barnapass. Da jeg søkte etter denne fikk jeg ikke siden frem, men jeg fant en annen som også ser ut til å drive med det samme. Prøv linken under

Takk.

Skrevet

Alternativ til Abort har skiftet navn til Amathea, så det er derfor du ikke fant så mye på det gamle navnet.

Skrevet

Takk!:-)

Bare hyggelig! Håper det løser seg for jenta, slik at hun får flere støttespillere, helst foreldrene sine da. Men uansett så ordner det seg nok!

Lykke til, til både henne og deg!

Gjest !!gudmoren!!
Skrevet

Bare hyggelig! Håper det løser seg for jenta, slik at hun får flere støttespillere, helst foreldrene sine da. Men uansett så ordner det seg nok!

Lykke til, til både henne og deg!

Ja vi for håpe det.

Skrevet

og

er ikke dobbel barnetrygd kun hvis man er enslig forsørger?

Skrevet

Jo, det er sant. Og det samme gjelder for mange andre av de stønadsordningene, tror jeg. Jeg vet jo ikke i hvilken grad far er gammel nok eller i stand til å forsørge sitt kommende barn. Mulig jeg overså det i trådstart-innlegget, jeg er ikke sikker, men det er jo i alle fall noe som gudmoren og jenta vil finne ut av ved å lese på de nettsidene og snakke med trygdekontoret.

Gjest !!gudmoren!!
Skrevet

Faren har akkurat blitt 17. Så han kan ikke forsørge ungen.

Han bor på en liten hybel her i byen mens han går på skole her.

Men så lenge de ikke bor i lag. Er vel hun enslig forsørger. Er hun ikke det?

Jeg fikk selv barnetrygd for to barn da jeg fikk min førstefødte. Og det fikk jeg fordi vi ikke bodde i lag. Men da vi flyttet i sammen og ble samboere to år etter fikk jeg for en.

4barns mor-77
Skrevet

Huff, for en vanskelig situasjon! Bra for henne at både du og svigerforeldrene hennes stiller opp. Forhåpentlig kommer foreldrene også på bedre tanker når de har latt det synke inn.

"Har hun rett på hjelp til og finne bo plass viss ikke foreldrene vil ha henne "tilbake"?"

Ja, hun har krav på penger fra Lånekassen som andre under utdannelse. Så vidt jeg vet finnes det også andre støtteordninger for folk i vanskelige situasjoner, men dette vet jeg ikke noe om.

Som enslig førsørger har hun krav på overgangs stønad i tillegg til bidrag og dobbel barnetrygd. Hun har også krav på barnetilsyn og utdannings stønad fra trygdekontoret i forhold til skolegang.Hvis hun ikke har krav på fødsels penger, så får hun en engangs stønad på 30-35 000. Overgangsstønad får hun vanligvis i 3 år, men kan søke om 2 år ekstra om hun er under utdannelse...

Skrevet

Som enslig førsørger har hun krav på overgangs stønad i tillegg til bidrag og dobbel barnetrygd. Hun har også krav på barnetilsyn og utdannings stønad fra trygdekontoret i forhold til skolegang.Hvis hun ikke har krav på fødsels penger, så får hun en engangs stønad på 30-35 000. Overgangsstønad får hun vanligvis i 3 år, men kan søke om 2 år ekstra om hun er under utdannelse...

OK

Skrevet

Faren har akkurat blitt 17. Så han kan ikke forsørge ungen.

Han bor på en liten hybel her i byen mens han går på skole her.

Men så lenge de ikke bor i lag. Er vel hun enslig forsørger. Er hun ikke det?

Jeg fikk selv barnetrygd for to barn da jeg fikk min førstefødte. Og det fikk jeg fordi vi ikke bodde i lag. Men da vi flyttet i sammen og ble samboere to år etter fikk jeg for en.

Hun får dobbel barnetrygd så lenge de ikke bor sammen.

Skrevet

Hun kan søke plass på et mødrehjem, det finnes flere steder. Da får hun bo i egen leilighet, samtidig som det er flere andre enslige mødre rundt henne og ansatte på stedet.

Skrevet

Hun har ikke krav på sosialhjelp. Hun er 16 år og foreldrene har forsørgelsesplikt fram til hun er 18 ELLER så lenge hun er under videregående utdanning. (Barneloven).

Men klart, hvis hun ikke har andre rettigheter ift overgangsstønad etc så vil hun jo måtte søke sosialhjelp om foreldrene nekter å forsørge henne. Trist sak egentlig.

Hun må søke engangsstønad også da, det er vel litt over 30.000 kr..

Skrevet

Hun har ikke krav på sosialhjelp. Hun er 16 år og foreldrene har forsørgelsesplikt fram til hun er 18 ELLER så lenge hun er under videregående utdanning. (Barneloven).

Men klart, hvis hun ikke har andre rettigheter ift overgangsstønad etc så vil hun jo måtte søke sosialhjelp om foreldrene nekter å forsørge henne. Trist sak egentlig.

Hun må søke engangsstønad også da, det er vel litt over 30.000 kr..

Hvis foreldrene avviser henne og hun ikke kan bo hjemme, så jo, da har hun krav på sosialhjelp. Jeg kjenner en som måtte flytte hjemmefra som 15-åring pga. noe lignende, og hun fikk sosialhjelp da (eller i hvertfall støtte fra kommunen). Dessuten forsvinner ofte 18-årsregelen hvis man får barn.

Skrevet

Hvis foreldrene avviser henne og hun ikke kan bo hjemme, så jo, da har hun krav på sosialhjelp. Jeg kjenner en som måtte flytte hjemmefra som 15-åring pga. noe lignende, og hun fikk sosialhjelp da (eller i hvertfall støtte fra kommunen). Dessuten forsvinner ofte 18-årsregelen hvis man får barn.

Som regel hvis foreldrene kaster ut en 16 åring så blir det en sak for barnevernet. Barnevernet vil da i en del tilfeller finne løsninger evt sammen med sosialkontoret. Litt ulik praksis fra kommune til kommune pga organisering.

Det blir gjort unntak i noen tilfeller ift sosialtjenesteloven, men foreldrenes forsørgelsesplikt "forsvinner" ikke.Foreldrene til 16 åringen har nok ingen forsørgelsesplikt ift til 16 åringens barn, men her kommer trygderettighetene inn i bildet. Situasjonen er spesiell og uansett hva som skjer så vil ikke 16 åringen måtte stå uten bolig og penger til det mest nødvendige. Det er veldig stor vilje til å finne løsninger når det gjelder slike situasjoner er min erfaring.

Skrevet

Som regel hvis foreldrene kaster ut en 16 åring så blir det en sak for barnevernet. Barnevernet vil da i en del tilfeller finne løsninger evt sammen med sosialkontoret. Litt ulik praksis fra kommune til kommune pga organisering.

Det blir gjort unntak i noen tilfeller ift sosialtjenesteloven, men foreldrenes forsørgelsesplikt "forsvinner" ikke.Foreldrene til 16 åringen har nok ingen forsørgelsesplikt ift til 16 åringens barn, men her kommer trygderettighetene inn i bildet. Situasjonen er spesiell og uansett hva som skjer så vil ikke 16 åringen måtte stå uten bolig og penger til det mest nødvendige. Det er veldig stor vilje til å finne løsninger når det gjelder slike situasjoner er min erfaring.

Mulig det er en sak for barnevernet, men 16-åringen kommer f.eks. aldri til havne i fosterhjem. Hun kommer til å få penger så hun kan bo alene sammen med barnet sitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...