Gå til innhold

Er dette kontraktsbrudd???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har leid en leilighet i 4 år. Vi har en kontrakt som er datert - og gjaldt for 3 år. Da den gikk ut i fjor, minnet jeg husverten et par ganger på at den var gått ut, og han sa at "dette må vi få orden på". Siden har jeg ikke hørt noe om saken, og ærlig talt glemt hele greia.

Nå skal vi muligens flytte, kanskje allerede nå i høst (oktober??). Hvordan er reglene for slikt, gjelder kontrakten fremdeles (selv om den er datert, og gått ut i august 2005), eller er jeg å betrakte som leigetaker uten kontrakt nå?

Grunnen til at jeg lurer er at det i kontrakten står 3 mnd's oppsigelsestid - og jeg lurer på hva som eventuelt kan/vil skje med depositum om jeg flytter innen de 3 mnd. Eventuelt hva skjer om jeg gir 1-2 mnd's varsel før jeg flytter..

Om jeg er leietaker uten kontrakt, har vel utleier i realiteten ikke så mye h*n skulle ha sagt? Da kan jeg vel praktisk talt flytte på dagen?

Har ingen planer om å gjøre dette på en ufin måte, men jeg vet ikke hva de kan finne på om jeg flytter innen de 3 mnd er gått. Trenger hele depositumet!!

Takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har hatt en tidsbestemt kontrakt som har gått over til å bli tidsubestemt, i og maed at d har fortsatt å bo. Da er det reglene i husleieloven som gjelder, og ifølge dem er det 3 mnd. oppsigelsestid.

Skrevet

Du har hatt en tidsbestemt kontrakt som har gått over til å bli tidsubestemt, i og maed at d har fortsatt å bo. Da er det reglene i husleieloven som gjelder, og ifølge dem er det 3 mnd. oppsigelsestid.

Pokker... :-)

Takk for kjapt svar!

Skrevet

Pokker... :-)

Takk for kjapt svar!

Bare hyggelig. Husleierett er mitt "fag" så du kan føle deg rimelig trygg på at det er rett svar.

Skrevet

Bare hyggelig. Husleierett er mitt "fag" så du kan føle deg rimelig trygg på at det er rett svar.

Ok. Da er det greit å si fra ganske kjapt, med andre ord. Ikke sikkert det blir noe problem da, men.. Kan husverten holde igjen feks. en mnd's husleie om jeg flytter innen 2 mnd?

Skrevet

Ok. Da er det greit å si fra ganske kjapt, med andre ord. Ikke sikkert det blir noe problem da, men.. Kan husverten holde igjen feks. en mnd's husleie om jeg flytter innen 2 mnd?

Ja, utleier har krav på leie ut oppsigelsestiden og kan dermed holde tilbake deler av depositumet dersom du ikke har innbetalt denne leien.

Skrevet

Kontrakten har gått ut, dermed har du ingen kontrakt lenger.

Hadde du hatt det og oppsigelsestid, kunne utleier brukt depositumet til husleie i oppsigelsestiden med mindre h*n fant en annen leietaker som kunne overta fort (h*n kunne ikke fått husleie til samme leilighet fra to personer på en gang).

Skrevet

er det ikke 1 mnd?

Skrevet

Ja, utleier har krav på leie ut oppsigelsestiden og kan dermed holde tilbake deler av depositumet dersom du ikke har innbetalt denne leien.

Men det er kun hvis utleier ikke finner noen ny leieboer før oppsigelsestiden går ut.

Skrevet

Kanskje du også kan gå og ta ut depositumet etter kontraktens utløp? Tror det. Selv om du fortsetter å bo der.

Utleier skal selv sørge for å tegne ny kontrakt, hvis ikke, så går leieforholdet over til å være tidsubestemt og du kan flytte når du vil. Hvis vi da regner kontrakten som å være ikke-eksisterende, så er det ikke lenger noen betingelse om og størrelse på depositum, som jo må avtales i kontrakten.

Skrevet

Kanskje du også kan gå og ta ut depositumet etter kontraktens utløp? Tror det. Selv om du fortsetter å bo der.

Utleier skal selv sørge for å tegne ny kontrakt, hvis ikke, så går leieforholdet over til å være tidsubestemt og du kan flytte når du vil. Hvis vi da regner kontrakten som å være ikke-eksisterende, så er det ikke lenger noen betingelse om og størrelse på depositum, som jo må avtales i kontrakten.

Du kan selvfølgelig flytte når du vil, men det er fortsatt tre måneders oppsigelse og du plikter å betale leie i oppsigelsesperioden enten du bor der eller ikke.

Skrevet

ja - vet det...la inn link selv .)=

Jeg var litt treg med å svare så du rakk visst å gjøre det før meg:-)

Skrevet

Men det er kun hvis utleier ikke finner noen ny leieboer før oppsigelsestiden går ut.

Hvor i husleieloven står det?

Dersom leietaker har forlatt husrommet før oppsigelsesfristens utløp og tydelig tilkjennegitt at han er flyttet, så kan utleier i prinsippet gjøre hva han vil med det - inkl. leie det ut på nytt.

Men det vanlige er jo at man avtaler at dersom man får leid ut på nytt før oppsigelsesfristens utløp, så ettergir man kravet på leie for den perioden man får leie fra en annen.

Skrevet

Hvor i husleieloven står det?

Dersom leietaker har forlatt husrommet før oppsigelsesfristens utløp og tydelig tilkjennegitt at han er flyttet, så kan utleier i prinsippet gjøre hva han vil med det - inkl. leie det ut på nytt.

Men det vanlige er jo at man avtaler at dersom man får leid ut på nytt før oppsigelsesfristens utløp, så ettergir man kravet på leie for den perioden man får leie fra en annen.

Jeg har ikke lest husleieloven, men jeg har aldri hørt om utleiere som gjør det på en annen måte, så jeg regnet med det var påbudt.

Skrevet

Jeg leste husleieloven i natt, og fant ut at jeg kan kreve depositumet utbetalt fra banken, etter leieforholdets slutt. Må da sende skriftlig krav til banken, og utleier har 1 mnd's frist på å protestere på kravet mitt. Om han ikke gjør det, får jeg depositumet utbetalt.

Håper og tror dette ikke blir noe problem. Men skal være nøye med å bestemme meg innen månedens utgang om jeg skal flytte eller ikke, for da kan jeg flytte innen desember.

Takk for svar. =)

Skrevet

Jeg fant ikke akkurat ordlyden på dette i husleieloven, men jeg regner med at du har rett. Tar ingen sjanser, har ikke råd til å miste deler av depositumet (som forøvrig er på 2 månedsleier).

Skrevet

det står jo 3 måneder når det er tidsubestemt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...