Gjest Aviaana Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Nå spør jeg om noe jeg absolutt ikke har peiling på her, i tilfelle dere lurer... men altså jeg så en oversikt over leiligheter som lå i mitt område. De fleste lå rundt en million, og da var det leiligheter fra 18-22 kvadrat. men så var det en leilighet som var 18 kvadrat hvor veiledende takst var 400 000. Hvorfor kostet ikke den like mye som de andre?. kan høy fellesgjeldt sette prisen ned? Eller hvordan er det? 0 Siter
citygirl Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Høy andel fellesgjeld setter prisen ned tilsvarende. 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Det er ofte slik ja at lavt innskudd gir høy fellesgjeld og omvendt. En leilighet jeg så på hadde 13 000 i husleie da jeg så på leiligheter. Helt uaktuelt for meg. 0 Siter
Atene Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Høy andel fellesgjeld setter prisen ned tilsvarende. Ikke tilsvarende; jeg så nettopp noen som hadde gjort en undersøkelse på det, og funnet ut at prisen synker med 90 øre pr. krone i fellesgjeld. Det skyldes visstnok at fellesgjelden er en gunstig låneform. 0 Siter
keinstein Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Når du kjøper en leilighet med fellesgjeld i borettslag, så får du ansvaret for gjeld lik fellesgjelda. Da skal du betale renter og senere avdrag på dette beløpet i tillegg til andre fellesutgifter. Det fine er at det som regel er en god rente, det er ferdig finansiert, og du trenger ikke kredittsjekkes. Prisen er da egentlig kjøpesum + fellesgjeld. Ikke noe galt med det, og helt kurant. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Ofte er husleia høyere hvis fellesgjelda er stor. Dermed blir de månedlige utgiftene (avdrag på lån+husleie) høyere, noe som generelt kan gi lavere pris enn tilsvarende leiligheter med lav fellesgjeld. Men dette er bare veiledende. Det er jo veldig mye annet som påvirker prisen også. 0 Siter
citygirl Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Ikke tilsvarende; jeg så nettopp noen som hadde gjort en undersøkelse på det, og funnet ut at prisen synker med 90 øre pr. krone i fellesgjeld. Det skyldes visstnok at fellesgjelden er en gunstig låneform. Det er sikkert riktig som du sier. Ca tilsvarende retter jeg det til:-) 0 Siter
keinstein Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Noen vil så gjerne at det skal være bedre å kjøpe selveier enn borettslagsleilighet, men de klarer ikke dokumentere den påstanden spesifikt. Jeg syns det er fint at gærne naboer kan hives ut. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Noen vil så gjerne at det skal være bedre å kjøpe selveier enn borettslagsleilighet, men de klarer ikke dokumentere den påstanden spesifikt. Jeg syns det er fint at gærne naboer kan hives ut. Du har sikkert snakket med de gærne naboene. 0 Siter
keinstein Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Du har sikkert snakket med de gærne naboene. Eller så er det jeg som er gal? :-) 0 Siter
Tralla Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Noen vil så gjerne at det skal være bedre å kjøpe selveier enn borettslagsleilighet, men de klarer ikke dokumentere den påstanden spesifikt. Jeg syns det er fint at gærne naboer kan hives ut. Jeg bor i selveier og vi har kastet ut vår gærne nabo nå. Var ikke noe problem når han ikke fulgte normale normer og regeler her. Bor i et sameie da, men bare noen få hundrelapper i mnd til felles forsikring. 0 Siter
soleil Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Jeg bor i selveier og vi har kastet ut vår gærne nabo nå. Var ikke noe problem når han ikke fulgte normale normer og regeler her. Bor i et sameie da, men bare noen få hundrelapper i mnd til felles forsikring. Kan ikke være lett å få kastet ut noen som eier en bolig i et sameie? Hva slags paragrafer er det som styrer det? Noe i sameieloven? 0 Siter
keinstein Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Jeg bor i selveier og vi har kastet ut vår gærne nabo nå. Var ikke noe problem når han ikke fulgte normale normer og regeler her. Bor i et sameie da, men bare noen få hundrelapper i mnd til felles forsikring. Dere må betale vann, kloakk, vaktmester, vedlikehold osv? Alt er et regnestykke. Jeg vet borettslag i Oslo hvor beboerne får betalt for å bo. Det skyldes at 1. og 2. etg er leid ut til butikklokaler og eies av borettslaget. Meget lønnsomt for andelseierne, men det koster flesk å kjøpe en andel. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Jeg bor i selveier og vi har kastet ut vår gærne nabo nå. Var ikke noe problem når han ikke fulgte normale normer og regeler her. Bor i et sameie da, men bare noen få hundrelapper i mnd til felles forsikring. Hva menes med at det ikke var noe problem? Flyttet han frivillig? 0 Siter
Tralla Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Kan ikke være lett å få kastet ut noen som eier en bolig i et sameie? Hva slags paragrafer er det som styrer det? Noe i sameieloven? Aner virkelig ikke hvilke paragrefer som gjelder. Arbeidet med å kaste ham ut startet før jeg flyttet hit. Men vi er iallefall 10 leiligheter fordelt på tre "hus". Vi har fellesoppgaver som plenklipping og holde orden på søppelrom. Og fellesutg som da går til forsikringer og snømåking. Ikke store beløpet, men han betalte det ikke og gjorde heller ikke sine plikter. Det tok vel noen mnd før han til slutt måtte selge, dessuten er det vel litt mere styr med selg når det er tvangssalg, uten at jeg har satt meg inn i det. 0 Siter
keinstein Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Kan ikke være lett å få kastet ut noen som eier en bolig i et sameie? Hva slags paragrafer er det som styrer det? Noe i sameieloven? En som ville rive støttevegger i 1. etg i en bygård ble kasta ut. Han nekta å engasjere entreprenør for å sette opp veggene igjen. Huset var i ferd med å ødelagt. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Aner virkelig ikke hvilke paragrefer som gjelder. Arbeidet med å kaste ham ut startet før jeg flyttet hit. Men vi er iallefall 10 leiligheter fordelt på tre "hus". Vi har fellesoppgaver som plenklipping og holde orden på søppelrom. Og fellesutg som da går til forsikringer og snømåking. Ikke store beløpet, men han betalte det ikke og gjorde heller ikke sine plikter. Det tok vel noen mnd før han til slutt måtte selge, dessuten er det vel litt mere styr med selg når det er tvangssalg, uten at jeg har satt meg inn i det. Ja, det er mulig å få vekk folk, men i forhold til et borettslag er det en veldig lang og kostbar jurdisk prosess hvis vedkommende setter seg på bakbeina, anker til høyere rettsinstanser osv. I slike tilfeller er det derfor mange som selv velger å flytte vekk, og la bråkmakeren bli boende. 0 Siter
keinstein Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Aner virkelig ikke hvilke paragrefer som gjelder. Arbeidet med å kaste ham ut startet før jeg flyttet hit. Men vi er iallefall 10 leiligheter fordelt på tre "hus". Vi har fellesoppgaver som plenklipping og holde orden på søppelrom. Og fellesutg som da går til forsikringer og snømåking. Ikke store beløpet, men han betalte det ikke og gjorde heller ikke sine plikter. Det tok vel noen mnd før han til slutt måtte selge, dessuten er det vel litt mere styr med selg når det er tvangssalg, uten at jeg har satt meg inn i det. Utkastelse benevnes fravikelse i gjeldende lovbestemmelser. Reglene om fravikelse er like for borettslag og eierseksjonssameier. Eierseksjonsloven § 27 fastslår at det kan begjæres fravikelse dersom sameierens oppførsel medfører fare for ødeleggelse eller vesentlig forringelse av eiendommen, eller dersom sameierens oppførsel er til alvorlig plage eller sjenanse for eiendommens øvrige brukere. Sameieren må først ha blitt meddelt en skriftlig advarsel og deretter pålegg om salg av seksjonen. Begjæring om fravikelse skal settes frem for den lokale namsretten og som regel bestrider den utsatte sameieren grunnlaget for fravikelse slik at saken må avgjøres på samme måte som et ordinært søksmål. Veien frem kan altså bli lang. Hilsen Dag Stadheim forbruker.no 0 Siter
Tralla Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Dere må betale vann, kloakk, vaktmester, vedlikehold osv? Alt er et regnestykke. Jeg vet borettslag i Oslo hvor beboerne får betalt for å bo. Det skyldes at 1. og 2. etg er leid ut til butikklokaler og eies av borettslaget. Meget lønnsomt for andelseierne, men det koster flesk å kjøpe en andel. Dere må betale vann, kloakk, vaktmester, vedlikehold osv? -kommunale avgifter betales fra hver leilighet ja, direkte til kommunen. Vedligehold har vi til nå tatt av fellesutg da byggene bare er 3 år gamle og krever lie ennå. Vaktmester har vi ikke. Kunne gjerne tenkt meg å få betalt for å bo ja, eller iallefall bodd gratis:-) 0 Siter
Tralla Skrevet 20. august 2006 Skrevet 20. august 2006 Hva menes med at det ikke var noe problem? Flyttet han frivillig? Nei, ikke frivillig. Det gikk gjennom et rettsystem av noe slag. Har desverre ikke satt meg helt inn i saken, da den var startet før jeg flyttet hit. Men det tok jo noen mnd før vi ble kvitt ham da. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.