Gå til innhold

Pakke vekk i posten -og har betalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min bestillte en bok/bøker fra England. Så vidt jeg vet har han gjort det før fra samme firma flere ganger uten problemer.

Men pakka har ikke kommet, og den skulle i følge firmaet kommet i begynnelsen av august. Han betalte med VISA, og pengene er trukket fra konto.

Posten i Danmark nekter mottaker av pakker å etterlyse dem, og den engelske bokhandleren virker ikke spesielt interessert -han svarer ikke på e-mail. Kjæresten min har fått kranglet seg til et skjema hvor han kan etterlyse pakka, men det hjelper lite når han ikke har pakkenummeret fra bokhandleren.

Har han noen rettigheter i det hele tatt? Krav på pengene til bake?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet bare såpass at man kan betale for en såkalt forsikring når man bestiller fra utlandet. Pakkeforsikring koster ekstra og har du ikke bestilt det, må du regne med litt "svinn"...

Skrevet

VISA -må- dekke tapet hvis leverandøren ikke gjør det, men de vil helst ikke gjøre deg for oppmerksom på det.

Hvis de ikke kan dokumentere at du har fått det.

Skrevet

VISA -må- dekke tapet hvis leverandøren ikke gjør det, men de vil helst ikke gjøre deg for oppmerksom på det.

Kan VISA dekke det, altså? Er du sikker? Skjønner ikke åssen visa kan stå ansvarlig for post-tull?

Skrevet

Vet du hvor jeg kan finne mer om dette?

Skrevet

Kan VISA dekke det, altså? Er du sikker? Skjønner ikke åssen visa kan stå ansvarlig for post-tull?

Det har vært mye om det i media en stund. Det står i loven.

Hvis du betaler med kort, så må de dekke tapet hvis du ikke får varen din.

Lovgiver vil vel sikre at kortselskapene kvitter seg med useriøse aktører og ikke begynner å spekulere i lureri.

Skrevet

Mulig det var kredittkjøpsloven §8? Eller husker jeg feil.

Skrevet

Jeg vet bare såpass at man kan betale for en såkalt forsikring når man bestiller fra utlandet. Pakkeforsikring koster ekstra og har du ikke bestilt det, må du regne med litt "svinn"...

Han ville sikkert kjøpt denne forsikringen hvis han hadde hatt mulighet for det, for det har forsvunnet pakker her før.

Skrevet

Forbrukerportalen.no

-----------

Forutsetningen er at du har fremsatt klagen skriftlig til selger først, uten å ha fått gjennomslag. Kredittkjøpsloven § 8 gjelder i alle forbrukerkjøp hvor forbrukeren har handlet på kreditt, og hvor kredittyter er en annen enn selger. Den kan fungere som en ”sikkerhetsventil” når man støter på useriøse selgere eller tjenesteytere. Denne lovbestemmelsen kan komme til anvendelse ved ethvert krav som følger av kjøpet. Det kan være kontraktsrettslige feil som for eksempel ikke-levering, mangel eller forsinkelse, eller avtalerettslige forhold, som for eksempel at kjøpsavtalen er urimelig. Bestemmelsen er også aktuell i forhold til angrerett. Det samme gjelder dersom selger skulle gå konkurs etter at du har betalt for varen, men før du har mottatt den. Du kan da kreve pengene i sin helhet tilbake fra kredittyter, mens kravet ditt i konkursboet er vesentlig redusert.

Dersom du har handlet på kreditt fra en utenlandsk nettbutikk har du med støtte i kredittkjøpsloven § 8 mulighet til å rette de samme pengekrav mot kredittyter som du har mot selger. Forutsetningen er at du har et krav mot nettbutikken med grunnlag i lovgivningen i det landet hvor nettbutikken befinner seg.

Innenfor EU/EØS-området sørger flere EU-direktiver for at du har rettigheter i forhold til selgeren dersom du for eksempel opplever å få en mangelfull vare eller blir utsatt for urimelige avtalevilkår. I slike tilfeller må du først klage skriftlig til selgeren. Dersom du ikke får gjennomslag kan du rette det samme kravet mot kredittyter. Ønsker du å få avklart dine krav mot nettbutikken kan du henvende deg til Forbruker Europa.

Utenfor EU/EØS-området er det mer problematisk å fastslå hvilke rettigheter du har siden lovgivningen sjelden gir noen svar. Som forbruker må du derfor forholde deg til avtalen som ble inngått ved kjøpet for å fastslå dine rettigheter.

Skrevet

Ring til VISA og hør. Det er en del svakheter ved hele kreditkortsystemet, men per dagens dato er det kortselskapene som er ansvarlige så lenge de tillater kjøp med kun kortnummer som bekreftelse.

Selv bruker jeg kredittkort som ikke er knyttet til konto, og det anbefales.

De få gangene hvor bedrift ikke svarer på 'hvor er pakken min', sender jeg en 'ok, nå stanser jeg betalingen', for deretter ringe eurocard og si at denne varen har jeg ikkemottatt, og akter ikke betale.

greit sier de, og stopper transaksjonen.

Skrevet

Forbrukerportalen.no

-----------

Forutsetningen er at du har fremsatt klagen skriftlig til selger først, uten å ha fått gjennomslag. Kredittkjøpsloven § 8 gjelder i alle forbrukerkjøp hvor forbrukeren har handlet på kreditt, og hvor kredittyter er en annen enn selger. Den kan fungere som en ”sikkerhetsventil” når man støter på useriøse selgere eller tjenesteytere. Denne lovbestemmelsen kan komme til anvendelse ved ethvert krav som følger av kjøpet. Det kan være kontraktsrettslige feil som for eksempel ikke-levering, mangel eller forsinkelse, eller avtalerettslige forhold, som for eksempel at kjøpsavtalen er urimelig. Bestemmelsen er også aktuell i forhold til angrerett. Det samme gjelder dersom selger skulle gå konkurs etter at du har betalt for varen, men før du har mottatt den. Du kan da kreve pengene i sin helhet tilbake fra kredittyter, mens kravet ditt i konkursboet er vesentlig redusert.

Dersom du har handlet på kreditt fra en utenlandsk nettbutikk har du med støtte i kredittkjøpsloven § 8 mulighet til å rette de samme pengekrav mot kredittyter som du har mot selger. Forutsetningen er at du har et krav mot nettbutikken med grunnlag i lovgivningen i det landet hvor nettbutikken befinner seg.

Innenfor EU/EØS-området sørger flere EU-direktiver for at du har rettigheter i forhold til selgeren dersom du for eksempel opplever å få en mangelfull vare eller blir utsatt for urimelige avtalevilkår. I slike tilfeller må du først klage skriftlig til selgeren. Dersom du ikke får gjennomslag kan du rette det samme kravet mot kredittyter. Ønsker du å få avklart dine krav mot nettbutikken kan du henvende deg til Forbruker Europa.

Utenfor EU/EØS-området er det mer problematisk å fastslå hvilke rettigheter du har siden lovgivningen sjelden gir noen svar. Som forbruker må du derfor forholde deg til avtalen som ble inngått ved kjøpet for å fastslå dine rettigheter.

Mange takk!

Skrevet

Mange takk!

De kommer til å vri seg som mark, men de vet godt at det er tilfelle med rettighetene. Det er best at vi står på slik at VISA utelukker firmaer som svindler og sjekker bedre hvem de samarbeider med.

Skrevet

De kommer til å vri seg som mark, men de vet godt at det er tilfelle med rettighetene. Det er best at vi står på slik at VISA utelukker firmaer som svindler og sjekker bedre hvem de samarbeider med.

Takker for hjelpen. Jeg skal nevne det for ham.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...