Gå til innhold

Er dette en vanlig tvangstanke?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym inntil videre
Skrevet

Altså hvis jeg er et sted, og jeg ser at teppet på gulvet ikke ligger rett, eller har krøllet seg, så føler jeg med fysisk dårlig om jeg ikke får gjort noe med teppet.

Samme er det hvis jeg ser en åpen skuff et sted. Jeg bare MÅ lukke den, ellers blir jeg sprø.

Jeg var på et sted, og så at den ene sofaputen ikke var tett inntil sofaen og det var et stort mellomrom mellom den og sofaen. Klarte ikke å konsentrere meg om hva som skjedde, og ikke følte jeg at jeg kunne gå og rette opp det heller, selv om fristelsen var stor.

Er det flere som har slike tvangsgreier?.

kan jeg bli kvitt på noen måte, eller må jeg bare lære meg å leve med det.

Er ellers ikke noe spesielt ryddig av meg, eller pertentelig på en annen måte. Men disse tingene gjør meg sprø.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg må feks sjekke at døra er låst flere ganger, selv om jeg vet at jeg har låst den... gjelder flere ting også...

Skrevet

jeg må feks sjekke at døra er låst flere ganger, selv om jeg vet at jeg har låst den... gjelder flere ting også...

Samme her.

Gjest 2morrow
Skrevet

Om det er tvangstanke eller ikke vet jeg ikke..:vet om en person som ikke klarer å se på når folk river av papiret på brusflasker.

Dette er rart synes jeg. Rart hva folk henger seg opp i. :-)

Skrevet

Ja, det syns jeg må kalles en tvangstanke. :)

Det forstyrrer jo veldig. Hvis du henger deg opp i at teppet ikke ligger rett og at sofaputene ikke sitter ordentlig og ved det ikke klarer å henge med i en samtale så mener jeg det er mer enn det som kan kalles normalt.

Alle har slike tendenser i større eller mindre grad. Men det virker som det er såpass plagsomt at det ikke er en normalvariant i ditt tilfelle? Spørs jo hvor ofte og hvor sterkt slike tanker plager deg.

Det går an å bli kvitt det, eller minske på plagen da. Har ei venninne som pleide å sjekke dørhåndtak, komfyr og diverse og hun har bedret seg betraktelig. Sjekker bare en gang nå, motfor lange tidkrevende ritualer tidligere.

Selv kan jeg henge meg litt opp i utseendet til folk. For eksempel om noen har ekstremt bustete og store øyenbryn eller fæle tenner med belegg så må jeg se dit, selv om jeg prøver å se normalt på personen. :P

Skrevet

Ja dette er vanlige tvangstanker, på lik linje med "har jeg husket å slå av lyset eller komfyren eller kaffetrakteren"

Om det burde behandles? Hvis dette går utover livskvaliteten din. Der er vanlig å ha noen tvangstanker, spørsmålet er hva de gjør med deg. Klarer du å le av dem og ikke la det styre livet ditt gjør de ingen ting. Hvis de derimot styrer hverdagen din bør du skaffe deg hjelp.

Skrevet

Samma her! Og dorullen må henge med papiret ut, smuler på bord og fjøler gjør meg gal,matter kan ikke ha krøller og masse andre småting jeg ikke kommer på.

Skrevet

Mange legger hekladuker opp ned - da snur jeg dem.

Får bare lyst til å fjerne dem jeg... ;-)

Skrevet

Du skulle bare sett en sånn duk jeg så i Nille Interiør - den hadde du garantert hatt lyst på! :) (nå trur'a meg ikke)

Skrevet

Du skulle bare sett en sånn duk jeg så i ELLE!!!!!Interiør - den hadde du garantert hatt lyst på! :) (nå trur'a meg ikke)

Skrevet

Samma her! Og dorullen må henge med papiret ut, smuler på bord og fjøler gjør meg gal,matter kan ikke ha krøller og masse andre småting jeg ikke kommer på.

abrnebarnet mitt på 4,5 må også ha dorullen rett vei sier hun, enda jeg syns papiret skal være mot veggen,,,,hehe

Skrevet

Du skulle bare sett en sånn duk jeg så i ELLE!!!!!Interiør - den hadde du garantert hatt lyst på! :) (nå trur'a meg ikke)

Trur'e ikke før jeg ser'e! ;-)

Skrevet

Trur'e ikke før jeg ser'e! ;-)

Skal scanne inn og vise deg en dag! hehe

Skrevet

Tvangstanke.

Litt kognitiv eller adferds terapi fjerner det fort.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...