Gå til innhold

Jobbe som personlig assisten, hva kan stillingsintruksen innebære?

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmål ang personlig assistent.
Skrevet

Tenker å kanskje ta meg jobb som personlig assistent, men det er en del ting jeg lurer på.

Får man en veileder når man jobber slik?.

Hva slags type fuksjonshemninger kan man jobbe med?

Kan man regulere arbeidstiden selv ?

Er det noen grenser for hva en kan gjøre og ikke gjøre i en slik jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får opplæring av arbeidsleder, arbeidstiden din blir du enig med arbeidslederen om og du får en arbeidsinstruks som du skal forholde deg til. Den har også arbeidslederen bestemt.

Noen ganger er personlig stell tatt med i instruksen, andre ganger ikke. Det kommer helt an på hva slags hjelp arbeidslederen trenger.

Hos meg tar assistenten huset,dvs rydder og vasker, pusser opp litt, skrur sammen ting fra Ikea, shopper, drikker kaffe, sender minstemann på skolen de to dagene hun er der. Hun følger ham også på aktiviteter.

Min er rå til å møblere og liker det så hun har snart forandret hele leiligheten min.

Skrevet

jeg er personlig assistent for en synshemmet mann. Men han er veldig selvstendig, så jeg jobber bare opp til 26 timer i måneden. Det blir ca en dag i uka, og vi har som regel en fast dag i uka, men kan endre på det om det ikke skulle passe, helt uten problemer. Arbeidsoppgavene mine består stort sett av å lese post, betale regninger, lese av strømmåler, lese bruksanvisninger når han kjøper nye dingser som han ofte gjør, hjelper til med stereoanlegget (squeezeboxen), hjelpe til litt med data-ting av og til, vi går turer, og shopper av og til, i sommer har vi tatt båt ut til flere av øyene i oslofjorden, vi har gått på kino, museum, stand-up show, tatt utepils (og innepils) flere ganger, laget drinker hos ham. Så meget behagelig jobb :)

Gjest spørsmål ang personlig assistent.
Skrevet

jeg er personlig assistent for en synshemmet mann. Men han er veldig selvstendig, så jeg jobber bare opp til 26 timer i måneden. Det blir ca en dag i uka, og vi har som regel en fast dag i uka, men kan endre på det om det ikke skulle passe, helt uten problemer. Arbeidsoppgavene mine består stort sett av å lese post, betale regninger, lese av strømmåler, lese bruksanvisninger når han kjøper nye dingser som han ofte gjør, hjelper til med stereoanlegget (squeezeboxen), hjelpe til litt med data-ting av og til, vi går turer, og shopper av og til, i sommer har vi tatt båt ut til flere av øyene i oslofjorden, vi har gått på kino, museum, stand-up show, tatt utepils (og innepils) flere ganger, laget drinker hos ham. Så meget behagelig jobb :)

men det jeg lurer på som jeg ikke har fått svar på noen steder, er om man får en veileder når man jobber slik?.

Jeg jobbet for mange år siden som støttekontakt for en jente som hadde psykiske problemer. Jeg skulle gjerne hatt noen å diskutere jobben med, for det endte med at hun bokstavelig talt "spiste meg opp", da jeg var ung, uerfaren og ikke så flink til å sette grenser for henne.

Skrevet

men det jeg lurer på som jeg ikke har fått svar på noen steder, er om man får en veileder når man jobber slik?.

Jeg jobbet for mange år siden som støttekontakt for en jente som hadde psykiske problemer. Jeg skulle gjerne hatt noen å diskutere jobben med, for det endte med at hun bokstavelig talt "spiste meg opp", da jeg var ung, uerfaren og ikke så flink til å sette grenser for henne.

Tror ikke du får noen veileder annet enn den du skal jobbe for. Men er du assistent gjennom Uloba har de kurs for assistenter og arbeidsledere dersom dere er interessert. Man må gå på kurs for å få lov å ha assistent og man har både en arbeidslederperm og en assistentperm hvor det meste står.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...