Gå til innhold

Skal kvinner være hjelpeløse?

Anbefalte innlegg

Gjest Ung kvinne!
Skrevet

Jeg spør fordi jeg selv er en liten verdensmester, tror jeg da, kan mye om alt, både om lover og regler, kropp, sykdom, fysikk, jorden, biologi, tekniske spørsmål osv.

Har for oftest en løsning eller et godt svar på alt, er i tillegg over middels selvhjelpt med praktiske gjøremål, være seg en ørliten elektrisk operasjon, snekkeroppdrag, flatpakker, jakt og fiske osv,

Men trass i disse utrolige ferdighetene og at jeg faktisk liker å gjøre slike ting selv, er jeg singel...

Ikke så merkelig i følge en mannlig kollega av meg, han sier at jeg ikke "trenger" å ha svar på alt, og om jeg vet det skal jeg liksom bare late som jeg ikke vet det, og at jeg innimellom kan spørre om hjelp til å koble til oppvaskmaskinen eller legge laminatet på soverommet!

Menn liker litt hjelpeløse kvinnfolk sier han, vi trenger ikke vite, å kunne alt, de må få lov til å føle seg litt overlegen på noen områder siden vi bestemmer mesteparten som har med hus, hjem og unger..

Er det sånn? Må jeg late som jeg er hjelpesløs, blir menn skremt av kvinner som klarer alt selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du fortsetter å ta gulvvasken og klesvasken kan du klare så mange andre ting du vil for min del ;)

Gjest Ung kvinne!
Skrevet

Så lenge du fortsetter å ta gulvvasken og klesvasken kan du klare så mange andre ting du vil for min del ;)

Vaske klær kan jeg se en viss glede av å gjøre,men min største last er at jeg ikke er opptatt av støvtørking og vindusvask, jeg ser det rett å slett ikke tror jeg, gulvask tar jeg når jeg ser det er skittent eller når sokkene henger fast!

Så den som bor sammen med meg bør ikke ha støv på hjernen akkurat.

Skrevet

Tror de aller fleste menn ville sette pris på dine kunnskaper og ferdigheter - men verdensmestre er en turnoff deluxe.

Du bør ikke fremstille deg som en verdensmester som ikke trenger noe hjelp av noen til noe som helst. Det er rett og slett ikke noe sjekketriks.

Vær litt ydmyk - men ikke fake deg dum.

:-)

Smarte gutter finner seg smarte jenter.

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe turn-off i seg selv, men ikke fremstill deg selv om verdensmester. Selvtillitt er bra, men det kan bli for mye av det gode.

Gjest ved god helse
Skrevet

Det klarer seg lenge at du finner veien til senga og kjøkkenbenken. Det er til det du skal brukes.

Gjest Brusgård
Skrevet

Enkelte menn, ja. Min far var slik. Han følte seg intellektuelt (og praktisk!) underlegen min mor. Han er i dag gift med en kvinne med en ganske annen personlighet, er min påstand.

Jeg er enig med bl.a. citygirl. Like barn liker best, og du vil, hvis du "vanker" i de "rette" kretser, finne en fyr som passer deg, som vil gi deg utfordringer, slik at du også får litt å bite i.

Gjest - en tankevekker
Skrevet

Hmm, derfor jeg er singel altså??

Ganske lik deg på mange punkt!

Gjest Fløyta
Skrevet

Mannen min liker ikke høyutdannede kvinner som vet alt, og han hæler ikke høye kvinner!!!

For han skal kvinner helst være små, søte og nette, litt sånne som han som mann kan beskytte og bære på gullstol.

Gjest girl with no name
Skrevet

De fleste menn føler seg tryggere hvis kvinnene tjener mindre enn dem, har lavere utdannelse enn dem og er dårligere enn dem på praktiske ting. Unntatt er kanskje matlaging, husarbeid og sexaktiviteter?

Gjest mener jeg da
Skrevet

Jeg har bare fått positiv respons på at jeg er "litt ekstra" selvhjulpen iallefall.

Men så er teken, tror jeg, å huske at vi er mann og kvinne i et forhold slik at jeg strengt tatt ikke bør gjøre alt jeg kan til enhver tid, men slippe til mannen iblandt også.

Vi trenger ikke være hjelpesløse, men vi er mann og kvinne og derfor bør vi kanskje i forhold holde litt mer på våre fødte sider, til glede for partneren vår.

Med det mener jeg selvsakt ikke at kjærringa skal stå på kjøkkenet, mennen i garasjen ol. ;)

Gjest oppogfram
Skrevet

Kjenner meg igjen der ja!

I mitt forrige ekteskap fikk jeg "lov" å kunne å kunne "alt"...

Motor,maling,rør,parkett.not og fjær og alt som hører mannfolka til....

Det ble til at jeg har blitt nevenyttig og kan veldig mye teknisk.

Og det syns jeg selv er topp!

Så ble jeg gift med en fyr som ikke klarte at jeg kunne ting...

Han fikk store problemer med seg selv da jeg kunne ting. Og han ble sint!

Det ble sånn at jeg i flere år dempet meg selv...la lokk på min iver og mitt vitebegjær fordi han fikk problem.

Jeg selv følte meg kneblet da jeg ikke kunne være meg selv...så det ble til at jeg forsiktig begynte å løfte på "lokket"...

Etterhvert har jeg vist han at jeg er ufarlig med det jeg vet...

Jeg har vist han at vi kan ha nytte av hverandres lærdom...

Det har vært en slitsom tilpasningsvei å gå.

Jeg sender stadig min eks masse gode tanker for at jeg fikk muligheten til å lære og bli flink på mange områder...

Skrevet

Jeg har heldigvis en mann som er godt fornøyd med å ha ei hendt kjerring :-). Jeg bodde alene i flere år, og tok da fatt i alt som trengtes selv - både fordi jeg ikke hadde noen å "lene meg til" og fordi det var morsomt. Jeg liker å vite at jeg enkelt klarer meg selv når det gjelder det praktiske. Jeg kan både tapetsere, sette opp panel, legge gulv, skifte dekk, snekre, sy - og elsker å sette sammen flatpakker!

jeg kan ikke utstå damer som later som om de ikke kan noe for å tekkes menn. Og menn som skremmes a praktisk anlagte damer har et problem med sitt selvbilde.

Snacky1365380698
Skrevet

Har selv opplevd at menn skygger banen når jeg kommer og "vet alt". Ikke det at jeg er verdensmester, men er vel som deg, jeg kan mye, og bruker kunnskapen når den trengs.

Sambo har til tider litt problemer med at jeg selv skrur på plass ting som treng å fikses, at jeg ordner og styrer og sørger for at bilen er i god stand. Han skulle vel helst sett at jeg kom springende til han hver gang. Hadde jo vært kjekt å sluppet å gjøre så mye, men tingen er vel heller at kommer jeg løpende til sambo og ber han om å gjøre det, så tar det vel godt over en uke før det blir gjort. Jeg gjør det derimot _nå_.

Men bilen har jeg nå overlatt til han, og jeg ser jo selv at han blir en "mye større" mann når jeg "ikke skjønner så mye om skruer og sånt".

Det sies jo at endringen av rollene kan være en årsak til de mange skilsmissene i dag. Mange menn takler ikke kvinner som kan mer en dem, og som i så stor grad ikke trenger menn. Tror det er viktig å få menn til å skjønne at vi trenger dem i aller høyeste grad selv om lommeboka vår er større, eller selv om vi klarer å fikse ting selv. På samme måte, må menn prøve å forstå at smarte kvinner ikke er noen trussel.

Sambo digger smarte kvinner, men er jo et lite gap der mellom det å like kunnskapen vi bestitter, og når vi "får lov" til å bruke den. Men vi jobber med saken. Det å lene meg tilbake å la mannen i huset gjøre jobben, er jo ikke det verste jeg gjør. Så noen ganger mener jeg det lønner seg å være litt hjelpeløs hvis det er det som skal til for å få den andre halvdelen til å føle seg vel.

Skrevet

Nei, det er feil menn - sånne vil ikke du holde ut i lengden. Finn en jevnbyrdig PARTNER.

Skrevet

Jeg har bare fått positiv respons på at jeg er "litt ekstra" selvhjulpen iallefall.

Men så er teken, tror jeg, å huske at vi er mann og kvinne i et forhold slik at jeg strengt tatt ikke bør gjøre alt jeg kan til enhver tid, men slippe til mannen iblandt også.

Vi trenger ikke være hjelpesløse, men vi er mann og kvinne og derfor bør vi kanskje i forhold holde litt mer på våre fødte sider, til glede for partneren vår.

Med det mener jeg selvsakt ikke at kjærringa skal stå på kjøkkenet, mennen i garasjen ol. ;)

hva mener du da?

Skrevet

Med forskrekkelse leser jeg i denne tråden - er det rart vi ikke har kommet lenger? skal vi FORESTILLE oss og late som vi ikke kan og vet det vi kan og vet?

Jeg tror jeg dåååner.

Om man ikke kan være kvinne selv om man vet og kan og gjør og tar ansvar ja da er det jaggu ikke gutta sin skyld at det er som det er.

Skrevet

Min kjære er meget fornøyd med alt jeg klarer selv. ;o) Og min eks synes det er flott at jeg er såpass selvhjulpen osm jeg er (ikke fullt så mye som deg høres det for da, men...), han sier at det finnes alt for mange totalt hjelpeløse kvinnfolk.

Gjest og du mener at?
Skrevet

???? !!

Skrevet

Vaske klær kan jeg se en viss glede av å gjøre,men min største last er at jeg ikke er opptatt av støvtørking og vindusvask, jeg ser det rett å slett ikke tror jeg, gulvask tar jeg når jeg ser det er skittent eller når sokkene henger fast!

Så den som bor sammen med meg bør ikke ha støv på hjernen akkurat.

"Så den som bor sammen med meg bør ikke ha støv på hjernen akkurat."

Det må h*n vel gjerne ha, bare h*n ikke har forhåpninger om at _du_ skal ta deg av alt støvet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...