Gå til innhold

Er dere flinke til å rydde i kleskapet?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

En gang i året kan vi sette ut en søppelsekk utenfor huset, med klær som skal gis vekk.

Så kommer det noen og henter sekken.

Dette annonseres en ukes tid i forveien.

Hvert år tas jeg en sjau pga dette.

Men jeg har lett for å gi vekk klær jeg noen måneder etterpå angrer på at jeg gav vekk.

Men angeren varer ikke så lenge.

Når jeg først klarer å kaste husker jeg knapt hva det var engang, etter ca 5 minutter.Det er bare det å faktisk få det i riktig bunke jeg har vondt for..Men nå driver jeg og e riktig flink..! (Pause) :-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

18

• morsan

5

• KaVa

2

• Speak

2

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434
Skrevet

Kjenner meg så altfor godt igjen.

Klesskapet er en stor og mystisk hule som jeg velger ikke å gå for dypt inn i.

Da vil jeg risikere å aldri komme ut derfra igjen.

*lol* Godt å høre at vi er flere! :-) Men nå driver jeg det til noe der inne altså..Kastet 10 plagg! Yeah! Og mere skal det sannelig bli!

laguna1365380434
Skrevet

Skulle gjerne ha hjulpet deg, men jeg lider dessverre av samme diagnose :-/

Men nå i det siste tenker jeg som så (he he er begynt på avvenning nemlig ;-) ) at er sømmene begynt og gå i oppløsning eller det er hull i, da kaster jeg det.

Og når svigerfar skal brenne bål, har jeg en kjapp utrensking i skapet, men jeg sover dårlig i flere netter etterpå da...

Godt å høre at vi er flere..;-P Men nå er jeg sannelig ganske effektiv her..Sorter, kaster og holder på.Men litt mageknip, det får jeg av det.

:-)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg må snart hive meg i sving med skapet mitt - kaste alt som ikke er blitt brukt på et år.

Nå er jeg gnske flink her også..Tar meg sammen, og jeg har faktisk fått kastet ut endel jeg ikke har brukt på lenge!

laguna1365380434
Skrevet

Ta alt tøyet du ikke har brukt siste tre månedene, og legg det i en stor sekk (med unntak av sesongklær som vinterjakker, bunad mm).

Sekken setter du et sted du ikke snubler over den jevnlig - og lar den bli der i nye tre måneder.

Om du de neste tre månedene ikke må gå i sekken og hente noe du skal ha på deg, kan du trygt donere den til bedre formål :)

Du får ikke ta ting ut av sekken bare for å gjøre det - om du skal ta noe ut må det være fordi du skal bruke det der og da (ikke kanskje neste uke).

Så; kriteriet for å havne i sekken er at det ikke er brukt etter 1. juni - ingen andre variabler teller.

Lykke til :)

Det var en kjempeide! :-) Takk! Nå har jeg vært ganske flink, og hivd en del saker rett ut..Men den sekken du tipset meg om, den driver og fylles opp den også..Tre måneder og ut med`n!

laguna1365380434
Skrevet

Du bare gjør det: NUH!

:D

Og så får du dole litt senere når du er ferdig......

Har litt pause nå..Men er faktisk ganske effektiv og streng her..:-) Hivd ut en god del skit allerede!

laguna1365380434
Skrevet

Det tar ikke spesielt lang tid å rydde i klesskapet ditt. Legg alle klærne ut i hauger på senga og/eller gulvet.

Sorter i 3 kategorier.

Ting du bruker. Dette er selvsagte ting å ta vare på, og brettes pent og legges pent i skuffer og skap. Kanskje du skal være litt gæren og lage ny hylle til buksene og legge t-skjortene et annet sted enn før? ;) Kjempegøy!

Kategori2, ting du syns er veldig pent og har lyst til å bruke igjen, men ikke funnet riktig anledning det siste halve året. Pakk i bag og sett på øverste hylle i skapet.

Kategori3. Ting du ikke har brukt de siste 9 månedene KOMMER DU ALDRI TIL Å BRUKE IGJEN!!!

Du vil ALDRI savne det, du vil bare bli glad for den ekstra skapplassen.

Såh - hutt med deg inn og rydde klær.

Jeg driver nå og kombinerer dine og Persilles råd..Og det går faktisk ganske unna for unna! Takk! :-)

Og jeg har vært litt gærn..Gensere har byttet blass med T-skjorter, og undertøy og strømper får et helt nytt system! :-)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har vanskeligheter med å kaste.Jeg har blitt blitt litt bedre, men jeg kunne med fordel ha kvittet meg med mer enn det jeg gjør.

Når jeg rydder klesskapene, er det mye jeg ikke har hjerte til å kaste.

F.eks en gammel Per Spook gensere som min mormor strikket til meg en gang tidlig på 80-tallet.

Jeg kommer aldri til å bruke den igjen, men jeg var veldig glad i min mormor.

Ellers tenker jeg ofte at den blusen er jo for fin til å kastes og den buksa kommer sikkert på mote igjen.

Så havner det på mørkloftet da, og blir liggende i mange år, før jeg finner ut at det blir aldri brukt igjen.

Jeg hadde en en ryddeskjau der i vår, men likevel har nye plagg havnet der i ettertid *kremt*

Det skulle jo ikke skje.

Hehe..Fint å høre vat noen har samme diagnose som meg..;-) Men nå er jeg ganske flink her altså..Også er det pussig i grunn..-Jeg er nådeløs med andre ting og kaster så det gviner etter (Må det, har liten plass..Men det plager meg ikke) Med klær er jeg håpløs og sentimental.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har vanskeligheter med å kaste.Jeg har blitt blitt litt bedre, men jeg kunne med fordel ha kvittet meg med mer enn det jeg gjør.

F.eks en gammel Per Spook gensere som min mormor strikket til meg en gang tidlig på 80-tallet.

Ellers tenker jeg ofte at den blusen er jo for fin til å kastes og den buksa kommer sikkert på mote igjen.

Så havner det på mørkloftet da, og blir liggende i mange år, før jeg finner ut at det blir aldri brukt igjen.

Jeg hadde en en ryddeskjau der i vår, men likevel har nye plagg havnet der i ettertid *kremt*

Det skulle jo ikke skje.

Hehe..Fint å høre vat noen har samme diagnose som meg..;-) Men nå er jeg ganske flink her altså..Også er det pussig i grunn..-Jeg er nådeløs med andre ting og kaster så det gviner etter (Må det, har liten plass..Men det plager meg ikke) Med klær er jeg håpløs og sentimental.

laguna1365380434
Skrevet

Det skulle jo ikke skje.

Gjest Shira12
Skrevet

Godt å høre at vi er flere..;-P Men nå er jeg sannelig ganske effektiv her..Sorter, kaster og holder på.Men litt mageknip, det får jeg av det.

Dette klarer du vet du! *støtter Laguna*

Skrevet

Nå er jeg gnske flink her også..Tar meg sammen, og jeg har faktisk fått kastet ut endel jeg ikke har brukt på lenge!

Deilig følelse - ikke sant?

Skrevet

Her som ellers i livet følger jeg et velkjent prinsipp: Skippertakmetoden!!

Jeg kjenner igjen alt du skriver om - klær som ikke vil kastes pga sentimentalitet, pga gammel vane, pga at man tror at man vil bli tynn igjen snart, pga at man tror at man kanskje trenger maleklær osv.

men man må bare ta seg sammen en gang i blant og rydde opp litt. Jeg hadde en slik sjau i vinter, og det var utrolig herlig! Jeg hadde en kjempesekk som gikk til Fretex, og en nesten like stor sekk med ting som gikk i søpla.

Så "glad" som jeg er i oppussing er det helt uhørt å samle på alle mulige gamle klær i tilfelle jeg trenger maleklær!! Hvis det kommer på et maleprosjekt vil det sikkert vise seg at jeg likevel hadde spart på noe gammelt rask som jeg kan bruke! ;-)

Som KKK har jeg også noen plagg som ikke kastes av av sentimentale grunner. Men har man lagringsplass på loftet, synes jeg ikke det er noe galt i å spare på slikt. Jeg husker selv hvor stas det var at min mor tok fram hjemmestrikkede gensere fra sin ungdom og lot oss overta det da vi kom i tenårene! :-)

Selv etter vinterens STORE sjau har jeg fortsatt noe "daukjøtt" i skapet, men etter den gode følelsen siste opprydningsaksjon førte med seg, merker jeg at jeg nå er klar for å kvitte meg med enda mer - det var bare en liten modningsprosess som måtte til! :-D

Skrevet

Det skulle jo ikke skje.

Jeg synes det bare er hyggelig å samle på slikt som håndstrikkede gensere, flotte selskapskjoler og slikt. Men jeg har dem ikke i SKAPET, men setter dem bort på loftet.

Min mor fant fram kasser med gamle klær fra sin ungdom, og det var veldig spennende å se på dette og mange av genserne ble brukt også.

men jeg sparer ikke på plagg bare fordi de er for fine til å kastes - da sender jeg dem heller til Fretex.

laguna1365380434
Skrevet

Deilig følelse - ikke sant?

Absolutt! :-)

laguna1365380434
Skrevet

Dette klarer du vet du! *støtter Laguna*

Takk, takk! :-)

laguna1365380434
Skrevet

Her som ellers i livet følger jeg et velkjent prinsipp: Skippertakmetoden!!

Jeg kjenner igjen alt du skriver om - klær som ikke vil kastes pga sentimentalitet, pga gammel vane, pga at man tror at man vil bli tynn igjen snart, pga at man tror at man kanskje trenger maleklær osv.

men man må bare ta seg sammen en gang i blant og rydde opp litt. Jeg hadde en slik sjau i vinter, og det var utrolig herlig! Jeg hadde en kjempesekk som gikk til Fretex, og en nesten like stor sekk med ting som gikk i søpla.

Så "glad" som jeg er i oppussing er det helt uhørt å samle på alle mulige gamle klær i tilfelle jeg trenger maleklær!! Hvis det kommer på et maleprosjekt vil det sikkert vise seg at jeg likevel hadde spart på noe gammelt rask som jeg kan bruke! ;-)

Som KKK har jeg også noen plagg som ikke kastes av av sentimentale grunner. Men har man lagringsplass på loftet, synes jeg ikke det er noe galt i å spare på slikt. Jeg husker selv hvor stas det var at min mor tok fram hjemmestrikkede gensere fra sin ungdom og lot oss overta det da vi kom i tenårene! :-)

Selv etter vinterens STORE sjau har jeg fortsatt noe "daukjøtt" i skapet, men etter den gode følelsen siste opprydningsaksjon førte med seg, merker jeg at jeg nå er klar for å kvitte meg med enda mer - det var bare en liten modningsprosess som måtte til! :-D

Lykke til du også, med fortsettelse sjau, mener jeg! :-) Jeg er ganske flink nå, og hiver ut rått og røti.

Jeg skiller mellom ting som har ordentelig sentimentaverdi, og sånn som jeg later som at har det..Jeg ville aldri kaste bestemors strikkejakke f.eks..Men det er vill forskjell på den og på f.eks en utvasket srt drageskjorte som jeg synes jeg var råfin med 1 1998..;-)

Jeg prøver nå så godt jeg kan å overstyre impulser til å ta vare på sistnevnte..(Selvom jeg også prøver meg med "maleklær"..BAH! ;-))

Skrevet

Å, nå fikk jeg bare såååå god samvittighet. Gikk nemlig gjennom t-shirt og gensere i går, og kastet en stooor pose.

Ingen grunn til å beholde klær man ikke bruker.

Det tok vel bare ca. 15 minutter:-)

Sa BARE GJØR DET!!!!

Skrevet

Lykke til du også, med fortsettelse sjau, mener jeg! :-) Jeg er ganske flink nå, og hiver ut rått og røti.

Jeg skiller mellom ting som har ordentelig sentimentaverdi, og sånn som jeg later som at har det..Jeg ville aldri kaste bestemors strikkejakke f.eks..Men det er vill forskjell på den og på f.eks en utvasket srt drageskjorte som jeg synes jeg var råfin med 1 1998..;-)

Jeg prøver nå så godt jeg kan å overstyre impulser til å ta vare på sistnevnte..(Selvom jeg også prøver meg med "maleklær"..BAH! ;-))

Takk for lykkeønskningen! :-) Den kommer nok godt med, for jeg ser at selv om vinterens sjau var meget vellykket, klarte jeg ikke å ta'n helt ut liksom! ;-)

Veldig godt poeng det der med det som har ekte sentimentalverdi og "late som-greier"! *he he* Jeg har prøvd å innpode husbonden det samme, men han har ekstrem vegring for kasting av tøy (bare sitt eget vel og merke!!!).

Jeg har prøvd å argumentere for at selv om den jakka var råstilig da han gikk på videregående i 1980 (!!!!!!), så ER den ikke råstilig lenger, og dessuten er den alt for kort i ermene! ;-)

Egentlig mistenker jeg han for å spare på dette bare for at han triumferende skal trekke fram de gamle klærne og vise meg at han fortsatt er like tynn som dengangen.....;-)

Og maleklær, ja, huff! Jeg har gjennom tidene spart på mye som kan være "maleklær" (jeg hater oppussing) eller "treningsklær" (jeg ville ikke vist meg utenfir husets 4 vegger med halvparten av disse "treningsklærne" en gang!!), for ikke å snakke om poser med helt utslitte t-skjorter etc som blir degradert til "pussefille" og donert til husbonden til evt bruk på bil!!!

Men finner man igjen "bilfille-klærne" når det gjelder?? Hvis man ikke skal bruke filla der og da er det bedre at den kastes med en gang, fremfor å fylle opp plass histen og pisten.

Hvis man skal være _riktig_ flittig, kan man gjøre som min bestemor: Hun klippet opp gammelt tøy og vevde filleryer av dem! Jeg har fortsatt noen slike ryer etter henne, og dem kommer jeg ihvertfall aldri til å kaste! :-D

Skrevet

Å, nå fikk jeg bare såååå god samvittighet. Gikk nemlig gjennom t-shirt og gensere i går, og kastet en stooor pose.

Ingen grunn til å beholde klær man ikke bruker.

Det tok vel bare ca. 15 minutter:-)

Sa BARE GJØR DET!!!!

jeg har også stappfullt klesskap. bruker ikke halvparten av det som er der engang, men jeg tør ikke kaste det "tilfelle jeg får bruk for det" :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...