Gå til innhold

Dyrlegespørsmål? Kattunge, prøver her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk kattungen på lørdag, 5 uker gml, for kattemora ble påkjørt for en uke siden. Den er liten søt og flink, drikker litt vann fra skåla, bør vi kjøpe sånn erstatningsmelk og gi den en periode, eller holder det mad vann som drikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kattunger skal - ganske lenge - ha melk å drikke, ikke bare vann! Men du kan godt blande litt vann i melken, for kumelken er annerledes enn kattemelk.

Skrevet

Spiser den noe da? den kan jo ikke leve på kun vann.

Ring din lokale dyrlege og forhør deg om hva du skal gi den.

Gjest OBS!!!!
Skrevet

Kattunger skal - ganske lenge - ha melk å drikke, ikke bare vann! Men du kan godt blande litt vann i melken, for kumelken er annerledes enn kattemelk.

Husk små kattunger kan dø av vanlig kumelk!!!

Skrevet

Skal du gi kattungen melk må du kjøpe melk som er laktoseredusert. Katter skal ikke ha vanlig kumelk.

Jeg har gidd beibigrøt til kattungene mine jeg. Og den blander jeg med laktoseredusert melk, funker kjempefint det!

Skrevet

Husk små kattunger kan dø av vanlig kumelk!!!

Vet at den skal ha laktoseredusert altså. Den spiser babytørrfor. Er det for tidlig å gi den litt kokt fisk?

Gjest OBS!!!!
Skrevet

Vet at den skal ha laktoseredusert altså. Den spiser babytørrfor. Er det for tidlig å gi den litt kokt fisk?

Du kan begynne så smått med litt kokt fisk (benfri frysepakket er bra) allerede nå, men små porsjoner om gangen.

Min spiste fisk fra de var 6 uker.

Skrevet

Du kan begynne så smått med litt kokt fisk (benfri frysepakket er bra) allerede nå, men små porsjoner om gangen.

Min spiste fisk fra de var 6 uker.

Ringte dyrlegen nå, han sa at de trenger bare vatn å drikke,og babytørrfor, men at den bør ha ormekur nå, for mora overfører ganske sikkert spolorm til kattungene, og tynn er den jo. Hvordan skal jeg få den til å ta kuren, er det ikke sånn på tube man klemmer ut? Hm...

Skrevet

Ja, du må absolutt kjøpe morsmelkerstatning.

"......................................"

Skrevet

Hvis dyrlegen sa at du ikke trenger å gi den morsmelkerstatning, så er det en dyrlege som ikke har greie på hva han uttaler seg om. Kjøpr morsmelkerstatning - de fleste veterinærer har det, og noen dyreforetninger. Det er den beste melken du kan gi den (bortsett fra ordentlig morsmelk).

"......................................."

ikke fast nick
Skrevet

Ringte dyrlegen nå, han sa at de trenger bare vatn å drikke,og babytørrfor, men at den bør ha ormekur nå, for mora overfører ganske sikkert spolorm til kattungene, og tynn er den jo. Hvordan skal jeg få den til å ta kuren, er det ikke sånn på tube man klemmer ut? Hm...

Ring dyrlegen om ormekuren også, for det finnes flere typer nå. Bl.a. kan man få en på resept fra dyrlegen på dråper som skal dryppes i pelsen. Men jeg vet ikke om det kan brukes på kattunger, så spør dyrlegen.

Du kan også ta deg en tur innom katteforumet på dyrenett, mange kunnskapsrike folk der som sikkert kan gi deg gode svar:

http://forum.dyrenett.no/forum/forumdisplay.php?f=3

Skrevet

Du knuser pille og blander den i melka.

Gjest OBS!!!!
Skrevet

Sier som hun under, ring dyrlegen å hør om det også.

Kom på en ting, når du gir kattungen bare tørrfor kan den bli ganske hard i magen (min ble det), derfor kan det være lurt å spe på med litt mat som gjør magen lettere. Men spør dyrlegen (eller les på katteforumet som anbefales under) om råd mot dette også.

Gjest så godt man kan
Skrevet

Var i en lignende situasjon. Også altfor liten til å tas fra mor. Brukte mye tid på å la den lille ligge tett inntil oss, under genseren i timevis de første par ukene, så lendge den ville. Det følte vi var viktig. Den mangler sine søsken å krølle seg sammen med, og et dårlig, men bedre substitutt enn ingenting er lunheten under en god genser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...