Gå til innhold

Matpakke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest surreal
Skrevet

Nå går jenta mi på skolen, men ho har hatt med nøtter/mandler lenge ettersom ho synes det er godt. Jeg har faktisk aldri tenkt over at dette kan være et problem.

Ok, men i den alderen er de fleste nok klar over hva de tåler/ikke tåler. Og klarer å regulere det ut fra det. Barnehagebarn har jo mer en tendens til å putte i seg det de finner. ;)

Husker at vi hadde en kasse med matbokser stående oppå kjøleskapet i garderoben, slik at foreldrene kunne finne dem der når de skulle hente barnet. Så kom en forelder og skulle hente, og hadde med lillesøsteren.... Denne kassen hadde noen av en eller annen grunn flyttet ned på gulvet, og en av matboksene inneholdt müsli med nøtter i.. Som da denne lillesøsteren selvsagt fant - og gaflet i seg på garderobegulvet...

Gjett om forelderen fikk panikk!! Det var seriøs nøtteallergi i sving, og barnet fikk masse kløende utslett/store vabler (elveblest) over hele kroppen. Heldigvis hadde hun (tydeligvis) ikke spist nøtter. men bare å få i seg nøttestøv/noe som hadde ligget i nærheten av nøtter, var nok til å få reaksjon...

Nå vil jeg nok tro at om noen i klassen til barnet ditt hadde hatt tilsvarende allergi, ville dere fått beskjed, så det går nok bra. :)

Skrevet

Nei, men det er da mange voksne folk her på dol som jobber også. ;)

Og det blir vel ikke mindre bakterier på barnas matpakker enn på voksnes?

Skrevet

Ok, men i den alderen er de fleste nok klar over hva de tåler/ikke tåler. Og klarer å regulere det ut fra det. Barnehagebarn har jo mer en tendens til å putte i seg det de finner. ;)

Husker at vi hadde en kasse med matbokser stående oppå kjøleskapet i garderoben, slik at foreldrene kunne finne dem der når de skulle hente barnet. Så kom en forelder og skulle hente, og hadde med lillesøsteren.... Denne kassen hadde noen av en eller annen grunn flyttet ned på gulvet, og en av matboksene inneholdt müsli med nøtter i.. Som da denne lillesøsteren selvsagt fant - og gaflet i seg på garderobegulvet...

Gjett om forelderen fikk panikk!! Det var seriøs nøtteallergi i sving, og barnet fikk masse kløende utslett/store vabler (elveblest) over hele kroppen. Heldigvis hadde hun (tydeligvis) ikke spist nøtter. men bare å få i seg nøttestøv/noe som hadde ligget i nærheten av nøtter, var nok til å få reaksjon...

Nå vil jeg nok tro at om noen i klassen til barnet ditt hadde hatt tilsvarende allergi, ville dere fått beskjed, så det går nok bra. :)

Det var da en ytterst merkelig måte å oppbevare matboksene på? Hva med å legge dem i barnets sekk eller garderobehylle?

Skrevet

Ja, de bør vel ha litt oversikt i den alderen. Jeg håper jo også at foreldre forteller om barna har allergier. Ellers blir det vanskelig når de kommer på besøk til hverandre.

Gjest surreal
Skrevet

Det var da en ytterst merkelig måte å oppbevare matboksene på? Hva med å legge dem i barnets sekk eller garderobehylle?

Ja, du kan så si. Er vel mest for å spare tid tenker jeg. Har vært sånn i alle barnehagene jeg har jobbet. Har ikke tenkt så nøye over det. Det bør jo la seg gjøre å løse det annerledes, feks. ved å la barna gjøre denne jobben selv. :)

Skrevet

Ja, du kan så si. Er vel mest for å spare tid tenker jeg. Har vært sånn i alle barnehagene jeg har jobbet. Har ikke tenkt så nøye over det. Det bør jo la seg gjøre å løse det annerledes, feks. ved å la barna gjøre denne jobben selv. :)

Spare tid? Ungene klarer jo å legge matboksen på plass i sekken sin fra de kan gå omtrent, som regel er det stas å få gjøre sånt. :o)

Skrevet

Og det blir vel ikke mindre bakterier på barnas matpakker enn på voksnes?

Nei, men de voksne kan iallefall klare å unngå det ved å legge den i kjøleskapet om de gidder.

Skrevet

Nei, men de voksne kan iallefall klare å unngå det ved å legge den i kjøleskapet om de gidder.

Ikke alle voksne har tilgang på et kjøleskap på jobb da.

Skrevet

Ikke alle voksne har tilgang på et kjøleskap på jobb da.

Jøss, ulikt deg å være så vanskelig og kverulerende, Gemini.

Skrevet

Jøss, ulikt deg å være så vanskelig og kverulerende, Gemini.

Jeg synes bare det blir så dumt å lage problemer av at ditt og datt er et problem for barn.

Den elskede og hatede norske matpakken er et hygiene-problem alle steder man ikke har tilgang på kjøling, uavhengig av matpakke-spiserens alder.

Dvs i den grad det ER et problem, folk har spist svette matpakker i årevis, og det hører vel til sjeldenheten at man har blitt syk av det?

Og ja, jeg kverulerer, så mye jeg bare vil ;-)

Gjest surreal
Skrevet

Spare tid? Ungene klarer jo å legge matboksen på plass i sekken sin fra de kan gå omtrent, som regel er det stas å få gjøre sånt. :o)

Ja, jeg vet at det høres idiotisk ut, men tro meg, det er det ikke. Lokalene barnehagen holder til i er ikke egnet (uten at jeg vil gå nærmere inn på det) og det krever en del organisering å følge opp at alle legger dem der de skal. Derfor minst smertefullt for alle parter å gjøre det slik.

I vanlige barnehagelokaler er ikke dette noe problem, og jeg er i utgangspunktet veldig enig med deg, dette kan de gjøre selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...