Gå til innhold

Sort enke?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres bra ut.

Sort enke er en ganske distinktiv edderkopp, med stor, rund og "blank" bakpart (altså som om den er lakket svart. Dersom man snur den på rygg, vil man se et rødt, timeglassformet merke på "magen".

Giften i sort enke kan sammenlignes med et vepsestikk - ufarlig for de aller fleste, men KAN være farlig dersom man reagerer med allergi.

Da jeg bodde i Wyoming var sorte enker daglig kost i bakhagen.

Det er altså ikke helt riktig. Giften i en sort enke er VANVITTIG mye kraftigere enn hos en veps. Saken er den at dosen er så liten at den veldig sjelden er dødelig for et friskt, voksent menneske (før man utviklet motgift, døde anslagsvis 5% av de som ble bitt). Men man kan oppleve veldig ubehagelige virkninger av den - kraftige og smertefulle muskelkramper er ganske vanlig. Dette kan i verste fall vare både uker og måneder.

En _tarantella_ derimot, har en gift som er sammenliknbart med et vepsestikk.

"......................................."

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

9

• Mista nikket

5

• Prozak

4

• Signaturelle

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Gjorde et kjapt google-søk for moro skyld, og ble ubarmhjertig minnet på hvordan disse krypene ser ut..

Hvis det røde merket på ryggen hadde form som et timeglass, edderkoppen var forholdsvis hårløs, og kroppen stor i forhold til svært tynne ben, så kan det faktisk ha vært en sort enke!

Av størrelse mener jeg å huske at den er omtrent 2-3 cm i diameter, altså ikke noen gigant som f.eks tarantella...

Du finner bilder og informasjon hvis du søker på internett.

Håper for din skyld at det er noe annet og mer uskyldig du har fått på besøk...

Skrevet

Gjorde et kjapt google-søk for moro skyld, og ble ubarmhjertig minnet på hvordan disse krypene ser ut..

Hvis det røde merket på ryggen hadde form som et timeglass, edderkoppen var forholdsvis hårløs, og kroppen stor i forhold til svært tynne ben, så kan det faktisk ha vært en sort enke!

Av størrelse mener jeg å huske at den er omtrent 2-3 cm i diameter, altså ikke noen gigant som f.eks tarantella...

Du finner bilder og informasjon hvis du søker på internett.

Håper for din skyld at det er noe annet og mer uskyldig du har fått på besøk...

Hvis den har et rødt merke på ryggen, så er det ikke en sort enke (ingen av de tre vanligste amerikanske artene som kalles "sort enke" - eller noen av de litt over 30 andre i hele verden har et rødt merke på ryggen, sovidt jeg vet). Imidlertid har de tre amerikanske artene et rødt timeglassformet merke nederst på "magen".

"........................................."

Skrevet

Åh, fyttihælvete. Jeg hadde valgt å besvime.

Go get the cane and spank him, laguna! ;)

Skrevet

Det er altså ikke helt riktig. Giften i en sort enke er VANVITTIG mye kraftigere enn hos en veps. Saken er den at dosen er så liten at den veldig sjelden er dødelig for et friskt, voksent menneske (før man utviklet motgift, døde anslagsvis 5% av de som ble bitt). Men man kan oppleve veldig ubehagelige virkninger av den - kraftige og smertefulle muskelkramper er ganske vanlig. Dette kan i verste fall vare både uker og måneder.

En _tarantella_ derimot, har en gift som er sammenliknbart med et vepsestikk.

"......................................."

Wooops - my bad. Det var det jeg fikk fortalt da jeg var i USA - kanskje det var bare for å berolige meg.Jeg beklager feilinformasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...