aroth Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Jeg ser at mine alkoholvaner de siste årene har endret seg, og at vårt inntak av spesielt vin må ha økt relativt mye. Det er det ikke uvanlig at vi tar 2-3 glass vin 3-4 dager i uka. Dette kan nok ha sammenheng med mye stress i hverdagen. Jeg har to barn etter ukompliserte svangerskap, god helse og høyere utdanning. Ingen følelse av avhengighet til alkohol. Røyker ikke. Jeg planlegger en ny graviditet, er 36 år. Bør jeg nå avstå fra alkohol en stund nå før graviditeten ? Bør jeg prøve å rense kroppen på noen måte ? Lagrer det seg giftstoffer i kroppen som skaper mindre enn optimale forhold for fosteret ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242703-alkohol-og-avfallstoffer-i-kroppen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Alkohol forbrennes fullstendig av kroppen og etterlater seg ikke noen avfallstoffer i seg selv. Derimot vil et høyt alkoholinntak kunne påvirke leveren og nervesystemet. Den mengden du skisserer medfører neppe noen fare for deg. Likevel bør du avstå fra alkohol i perioden da du forsøker å bli gravid. Jeg snakker stadig med bekymrede gravide som er blitt gravide under ferier med høyt alkoholinntak og ikke merker dette før mensen uteblir og det har gått en måned. Dette går som regel helt fint, men mødre som oprettholder et høyt alkoholinntak gjennom svangerskapet utsetter fosteret for fare. Innen alternativ behandling anbefales mange ganger en såkalt "detoxifisering" før en planlagt graviditet der man drikker mye vann, spiser sunt og bruker for eksempel tilskudd fra mariatistel for å "rense" leveren. Det kan også være lurt å ta tilskudd av folat i god tid før svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/242703-alkohol-og-avfallstoffer-i-kroppen/#findComment-1883449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.