Gå til innhold

blir jeg lurt

Anbefalte innlegg

Gjest kanikkepc
Skrevet

Saken er som følger:

Samboer er veldig glad i nye elektroniske ting. Pcn vår er omlang 4 år og skriveren er 3. Vi har hele tiden hatt en del tull med maskinen i form av at den henger seg og må re-startes. Jeg tror dette kommer av at vi ikke har peil på pcer - at det rett og slett er noen virus ute og går.

Skriveren har ikke fungert på over et år. Gradvis ble utskriftene mer og mer ubrukelige.

Jeg vil nå kjøpe ny skriver og kjøre noe antivirus program på pcn, slik at vi midt i huskjøp slipper fler utgifter.... Samboer mener det er wasted og vil kjøpe alt nytt, for han mener det er pcn som ødelegger utskriftene... Hallo? Lukter det en som vil ha ny fin flatskjerm data her eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ny skriver får du jo for noen få hundringser og antivirus-program finner du gratis på nettet - ville prøvd det først ja.

Skrevet

Om det er PCen om ødelegger utskriftene eller ikke, så ville jeg nok tenkt som samboeren din.En 4 år gammel PC er utgått på dato, og en 3 år gammel skriver er nok ikke allverden, den heller.

Snacky1365380698
Skrevet

De fleste virusprog tilbyr en prøvetid når du laster dem ned fra nettet. Etter en viss periode (ofte 30dager) kan du så velge om du vil fortsette og dermed betale, eller å ikke bruke dette mer. Hadde jo vært en ide å prøvd det først, da? Finner ut ganske fort om det er virus e.l. Ikke bare bør dere prøve virusprogram, men også spy/adware (som finner og fjerne reklameprogram som ofte legger seg på maskina).

Funker dette, er det jo strengt tatt bare tull å kjøpe alt nytt. Men skjønner han jo godt, da. Alltid kult med noe nytt :) Og dessuten, så blir kanskje han litt mer villig neste gang du vil ut å shoppe "unødvendige" klær :)

Skrevet

Blekket har tørka i skrivehodet. Varmt vann og zalo?

At en PC fryser skyldes nok en defekt minnebrikke på skjermkort eller arbeidsminne. Eller det kan være en feil i strømforsyningen eller på hovedkortet. Hvis det blir striper på skjermen, så er det skjermkortet.

3 år gammel PC er gammelt.

Skrevet

Blekket har tørka i skrivehodet. Varmt vann og zalo?

At en PC fryser skyldes nok en defekt minnebrikke på skjermkort eller arbeidsminne. Eller det kan være en feil i strømforsyningen eller på hovedkortet. Hvis det blir striper på skjermen, så er det skjermkortet.

3 år gammel PC er gammelt.

"3 år gammel PC er gammelt."

Ikke riktig. Jeg har en stasjonær pc som er nøyaktig tre år (selvbygg). Den spiller så godt som alt av nye spill ennå, men de mest heftige er litt vel tunge for den. Til vanlig bruk á la surfing, musikk, web, e-post og bla-bla, så er den fortsatt teknisk sett overkill.

"......................................."

Skrevet

"Lukter det en som vil ha ny fin flatskjerm data her eller?"

Du trenger jo ikke kjøpe ny pc for å kjøpe flatskjerm, da...:-)

"........................................."

Skrevet

"3 år gammel PC er gammelt."

Ikke riktig. Jeg har en stasjonær pc som er nøyaktig tre år (selvbygg). Den spiller så godt som alt av nye spill ennå, men de mest heftige er litt vel tunge for den. Til vanlig bruk á la surfing, musikk, web, e-post og bla-bla, så er den fortsatt teknisk sett overkill.

"......................................."

De råeste maskinene har lenger levetid. Men som regel ser jeg de med middelmådige sinker av noen små harddisker, gammeldags chipset, gammel bios og for lite minne.

Selv har jeg 64bit AMD med 1 GB, 3 svære SATA disker som er 2,5 år gammel. Den skal få leve 5 år tror jeg. Med Win64 OS så snart den er stabil.

En Celeron 2,4 ghz billigmaskin fra Elkjøp går nå i dunken.

Skrevet

Tja, en 4 år gammel PC er uansett relativt gammel; og å bytte ut denne med en habil ny maskin til rundt 3 lapper kan være like greit som å bruke timesvis med feilsøk for å se hvorfor den gamle henger seg.

Flatskjerm o.l. bør det dog ikke være nødvendig å kjøpe, kun at man bytter ut selve PC'en (eller harddisken som en del ukyndige kaller kassa).

Og å bytte ut noe som høres ut som en blekkskriver med en billig laserskriver kunne nok også være lurt - laserskrivere får man for en drøy tusenlapp.

Alternativet er feilsøk på PC (som fordrer kunnskap og en del eller mye tid) og bytting av blekkpatroner til skriver (enkel operasjon, koster noen få hundrelapper).

Ellers er din beskrivelse her såpass kortfattet at det å gi støtte eller ikke støtte til ditt ståsted i saken er vanskelig; da den faktiske realitet kun antydes og standarden på utstyret dere har nå blir en ukjent faktor med såvidt lite beskrivelse av det.

Skrevet

De råeste maskinene har lenger levetid. Men som regel ser jeg de med middelmådige sinker av noen små harddisker, gammeldags chipset, gammel bios og for lite minne.

Selv har jeg 64bit AMD med 1 GB, 3 svære SATA disker som er 2,5 år gammel. Den skal få leve 5 år tror jeg. Med Win64 OS så snart den er stabil.

En Celeron 2,4 ghz billigmaskin fra Elkjøp går nå i dunken.

Kan gjerne overta en slik billigmaskin for min del - til deleplukking.

Sånn som alternativ til lemping av den altså *s*

Skrevet

Å oppgradere en PC som er 4 år gammel hadde i hvertfall ikke jeg gjort. Da hadde jeg heller vært uten. Og en skriver får du til noen hundrelapper...

Det finnes billige og helt greie PC'er hos f.eks. Dell.

Skrevet

En pc som er 4 år gammel kunne like så godt vært fra steinalderen! :) Hadde kjøpt alt nytt uten tvil! Dere får heller vente litt til dere har bedre råd da.. ? Oppdatere noe så gammelt er liten vits.

Skrevet

En 4 år gammel PC er kjempegammel.

Jeg hadde ikke spandert masse på den for å få den i stand igjen.

Da heller ventet litt og så kjøpt nytt.

Skrevet

Kan gjerne overta en slik billigmaskin for min del - til deleplukking.

Sånn som alternativ til lemping av den altså *s*

Åneiii. En deleplukker.

Vik fra meg!

:-)

En sånn kan forbruke mer kostbar tid med spørsmål og evighetsprosjekter enn Metusalem.

Rekorden er 14 dager og et usannsynlig rot og skrot bare for en CD-stasjon.

Skrevet

PCen min begynner også å nærme seg 4 år. Men den er jo blitt oppgradert noe i løpet av denne tiden, nye harddisker, mer minne, nytt skjermkort og ny dvd brenner.

Så det kommer an på hva dere har og hva dere bruker den til.

At PCen henger og må restartes høres ikke ut som et software problem, men det er jo mulig.

Ta sikkerhetskopi av alt dere vil samle på, formater harddisken og legg inn OS på nytt. Da blir du kvitt alle virus, spyware, gamle oppføringer i registeret osv. Så ser du om det hjalp.

Men jeg skjønner jo at han har lyst på ny PC :-)

Det er ikke noe i PCen som kan brukes om igjen? Da kan dere kjøpe komponentene dere mangler og spare en del penger. Jeg har aldri (med unntak av min første PC) kjøpt en komplett PC, kun de komponentene jeg trengte.

Skrevet

I motsetning til hva enkelte sier her, så er ikke en 4 år gammel PC (nødvendigvis) steingammel og/eller ubrukelig. Avhengig av hva slags bruk dere har av den, selvfølgelig. Det kommer i all hovedsak an på hvor kraftig den var etter dagens standard da dere kjøpte den.

Når det er sagt, så er den litt for gammel til å bruke penger på oppgraderinger til. Men hvis pc-en fungerer bra nok til det dere bruker den til, så er det overhodet ingen grunn til å kjøpe ny pc p.g.a at skriveren ikke fungerer. Når det gjelder at maskinen henger seg, virus etc., så er dette mest sannsynlig noe som lar seg fikse ved en formattering og reinstallering av windows. Man bør ikke kjøpe ny maskin fordi windows-installasjonen er ødelagt.

Man får relativt gode stasjonære maskiner til 4-5.000,- i dag, så en utbytting er selvfølgelig ikke å forakte.

"........................................"

Skrevet

PCen min begynner også å nærme seg 4 år. Men den er jo blitt oppgradert noe i løpet av denne tiden, nye harddisker, mer minne, nytt skjermkort og ny dvd brenner.

Så det kommer an på hva dere har og hva dere bruker den til.

At PCen henger og må restartes høres ikke ut som et software problem, men det er jo mulig.

Ta sikkerhetskopi av alt dere vil samle på, formater harddisken og legg inn OS på nytt. Da blir du kvitt alle virus, spyware, gamle oppføringer i registeret osv. Så ser du om det hjalp.

Men jeg skjønner jo at han har lyst på ny PC :-)

Det er ikke noe i PCen som kan brukes om igjen? Da kan dere kjøpe komponentene dere mangler og spare en del penger. Jeg har aldri (med unntak av min første PC) kjøpt en komplett PC, kun de komponentene jeg trengte.

"At PCen henger og må restartes høres ikke ut som et software problem, men det er jo mulig."

Heh? Det er jo nettopp det det i utg.punktet høres ut som. Typisk ødelagt windows-installasjon.

Skrevet

"At PCen henger og må restartes høres ikke ut som et software problem, men det er jo mulig."

Heh? Det er jo nettopp det det i utg.punktet høres ut som. Typisk ødelagt windows-installasjon.

Men det er lettere å lete etter feil på maskinvare før tekniker evt reinstallerer operativsystemet. Sjekke spenning på strømforsyning, kontakter, minnesokler og skjermkortsokkel, evt bøye litt på hovedkortet.

Særlig hvis det skjer når PCen blir varm.

Skrevet

Rugge på, og ta ut og inn kontakter osv skulle det stå.

Skrevet

Rugge på, og ta ut og inn kontakter osv skulle det stå.

Det er sant. Men måle spenning/strøm er ikke de fleste forunt :-)

"................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...