Gå til innhold

Det skjedde i dag igjen :-(

Anbefalte innlegg

Gjest avhengighet
Skrevet

Jeg hadde fast bestemt meg for ikke å spise noe sukkerholdig i kveld. Som så ofte før. Jeg bare MÅ ned fem kilo. Minst.

Men så endte jeg med å spise 4 stk kake isteden, som jeg hadde i kjøleskapet.

Føler meg så nedfor etterpå. Men det samme skjer igjen og igjen. Abstinensen blir så sterk at jeg ikke klarer å si nei.,

Jeg har prøvd krom mot søthunger, men det hjalp ikke.

Vær så snill, er det noen her inne som kan gi noen gode råd, som kanskje selv har klart å slutte med sukker-avhengighet.

Dette her er jaggu meg like vanskelig som da jeg slutta å røyke for mange år siden.

Videoannonse
Annonse
Gjest lykke til du
Skrevet

Les dr. Phil "Aldri mer vektproblemer" eller noe slikt. Den sier hvordan du må endre vaner osv.

Skrevet

Det første du bør gjøre, er å sørge for at det ikke finnes fire stykker kake i kjøleskapet ditt! ;o)

Skrevet

Kanskje du ikke skal ha kake stående i kjøleskapet?

Jeg har samme problem med is, jeg klarer ikke å ha is i fryseren uten å spise den.

Gjest avhengighet
Skrevet

Les dr. Phil "Aldri mer vektproblemer" eller noe slikt. Den sier hvordan du må endre vaner osv.

Takk for rådet. Jeg kjenner ikke den boken. Men problemet mitt er at jeg egentlig har veldig godt kostvaner hele dagen - spiser masse grønnsaker, grovt brød, salater, frukt, fisk, kylling osv. Ikke noe søtt i det hele tatt - før kvelden kommer. Det er om kvelden søthungeren kommer, og jeg klarer rett og slett ikke å stagge den.

Har jeg ikke kake el.l. i huset, så blir jeg ofte til slutt helt desperat og går ut for å kjøpe meg en sjokolade el.l.

Egentlig pleier jeg ikke å spise så mye som 4 kakestykker da, ofte klarer jeg meg med bare en liten sjokolade - men jeg vil så gjerne slutte med det.

Jeg er ikke veldig tjukk, bare som sagt 5-7 kg for mye.

Skrevet

Du skulle ha kastet kakene om de var igjen etter tidligere måltid. I går kastet jeg (i smug) masse sjokoladekake som var til overs, fordi jeg ikke vil bli fristet.

Akkurat nå gjør jeg sånt fordi jeg må ned en del kilo. Ikke til vanlig. Mannen min hadde ratt latt dem stå i kjøleskapet noen dager før han tok dem. Han er ikke så sugen på søtt. Nå trodde han bare at alt var spist opp.

Gjest collett
Skrevet

Mitt beste råd er å sørge for at du ikke har søtsaker tilgjengelig. Har du kakerester igjen etter et selskap, så gir du dem bort eller kaster det. Dette bør du gjøre med alle rester.

Ellers bør du selvsagt ikke kjøpe inn eller bake kaker o.l. hvis ikke det er en spesiell anledning. Sørg for å ha sunn snacks tilgjengelig i store mengder (nøtteblandinger f.eks).

Så lenge man har lett tilgang til søtsaker skal man ha MYE selvdisiplin for å unngå å spise! Så nøkkelen er å ikke ha det tilgjengelig.

Vet det er vanskelig, men trøst deg med at det blir enklere etterhvert. Lysten på noe søtt forsvinner gradvis etterhvert som du avvenner kroppen fra å spise det.

Skrevet

Hvorfor har du kake stående i kjøleskapet?

Kast all usunn mat som finnes i huset, så er det mye lettere å ikke la seg friste!

Gjest collett
Skrevet

Takk for rådet. Jeg kjenner ikke den boken. Men problemet mitt er at jeg egentlig har veldig godt kostvaner hele dagen - spiser masse grønnsaker, grovt brød, salater, frukt, fisk, kylling osv. Ikke noe søtt i det hele tatt - før kvelden kommer. Det er om kvelden søthungeren kommer, og jeg klarer rett og slett ikke å stagge den.

Har jeg ikke kake el.l. i huset, så blir jeg ofte til slutt helt desperat og går ut for å kjøpe meg en sjokolade el.l.

Egentlig pleier jeg ikke å spise så mye som 4 kakestykker da, ofte klarer jeg meg med bare en liten sjokolade - men jeg vil så gjerne slutte med det.

Jeg er ikke veldig tjukk, bare som sagt 5-7 kg for mye.

Da må løsningen bli å handle sunnere snacks!!!

Skrevet

Tech Nutrition har noe som heter MetaLean, som ihvertfall hjelper med å redusere søthungeren hos noen.

"........................................."

Gjest avhengighet
Skrevet

Hvorfor har du kake stående i kjøleskapet?

Kast all usunn mat som finnes i huset, så er det mye lettere å ikke la seg friste!

Vel for å være mer presis, så var den ikke i kjøleskapet men i fryseren! Men tror du ikke jeg tok ut et og et stykke og spiste det i halvfrossen tilstand likevel! :-) Den var så god, skjønner du!

Kaken hadde jeg bakt kvelden før fordi jeg hadde gjester. Tenkte at det var godt å sette resten i fryseren i tilfelle besøk en annen dag....

Skrevet

Får du søthunger om kvelden, spis f.eks blåbær eller jordbær med yoghurt (helst sukkerfri og med lite fett). Eller et knekkebrød med prim. Prim er søtt dersom man unngår søte saker ellers. (Spis ikke hele boksen da, om du er glad i prim!)

Skrevet

hvis du har lite søtsaker i huset, blir det vanskeligere å få dekket søtbehovet?

eller drar du ut og handler bare da?

hva med å ha frisk frukt og grønnsaker i stedet, lett tilgjengelig?

hmmm....skjønner at det ikke er lett det der. men prøv i alle fall å begrens deg mht søtsakene i alle fall. istedet for 4 stykker, hadde det holdt med ett stykke...

du hadde fått dekket litt av søtbehovet, samt at du klarte å motstå fristelsen til å ta enda mer!

Gjest girasol
Skrevet

Det eneste rådet jeg kan komme på, som funker, er å IKKE ha noen typer søtsaker i huset!

Jeg pleier be mannen min om å gjemme sjokoladen sin av og til... han gjør det, og så finner jeg sjokoladepapir i papirkurven på kontoret eller i bilen etterpå, he, he, men det tåler jeg! :)

Forøvrig så skjønner jeg problemet ditt. Jeg er søtmomsete sjøl jeg!...

Skrevet

Regel nr 1:

Du må ikke ha tilgang til sånt i huset. Amen,

2)

Ha mandler og tørkede aprikos stående hjemme og på jobb - det hjelper veldig

3) drikk kunstig søtet brus når du er desperat.

Gjest informert.
Skrevet

krom virker mot søthunger,såfremt du tar det ca kl 12-13 på formiddagen.viktig å ta det ved dette tidspunktet,så det virker utover dagen.

la også være å kjøpe søtsaker.et tips:ikke handle når du er sulten-for da er det lettere å falle for fristelsen og handle søtsaker.

spis hver 3.-4. time,så blodsukkeret hodes jevnt.det som skjer i kroppen når d u har lyst på søtt,er at blodsukkeret er lavt.

en annen sak er at sukkerinntak over tid lager ubalanse i noe i kroppen,og løsningen er å bruke krom.krom gir rask effekt,hvis det brukes rett.

Skrevet

Vel for å være mer presis, så var den ikke i kjøleskapet men i fryseren! Men tror du ikke jeg tok ut et og et stykke og spiste det i halvfrossen tilstand likevel! :-) Den var så god, skjønner du!

Kaken hadde jeg bakt kvelden før fordi jeg hadde gjester. Tenkte at det var godt å sette resten i fryseren i tilfelle besøk en annen dag....

Hm, da er du nesten unnskyldt ;-)

Neste gang lysten tar overhånd tenker du på strenge togli, så går det sikkert over ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...