Gå til innhold

hvor fort må en kjøre for å miste lappen, få bøter etc?

Anbefalte innlegg

Gjest Kristiina
Skrevet

en slektning av meg kjørte i 120 i en 80 sone. Han mistet lappen for tre måneder.

kjipt når bilen er et sentralt fremkomstmiddel i jobben.

Hvor går grensene for å miste lappen, få bot, og få en advarsel

eller fengsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjipt, men steike så fortjent. 120 i 80-sone er på grensen til grovt.

Man mister lappen på:

46 i 30-sone.

76 i 50-sone.

86 i 60-sone.

96 i 70-sone.

106 i 80-sone.

126 i 90-sone.

136 i 100-sone.

Mener jeg å huske.

".........................................."

Gjest Kristiina
Skrevet

Kjipt, men steike så fortjent. 120 i 80-sone er på grensen til grovt.

Man mister lappen på:

46 i 30-sone.

76 i 50-sone.

86 i 60-sone.

96 i 70-sone.

106 i 80-sone.

126 i 90-sone.

136 i 100-sone.

Mener jeg å huske.

".........................................."

Men hva med bøter?: hvis man mister lappen må man vel også få noen bot?

får man også fengsel for råkjøring?

Har ikke lappen selv, så jeg aner ikke hvordan reglene er..

Skrevet

Men hva med bøter?: hvis man mister lappen må man vel også få noen bot?

får man også fengsel for råkjøring?

Har ikke lappen selv, så jeg aner ikke hvordan reglene er..

Hvis man _ikke_ mister lappen, så er det en grense for hvor høy bot man kan få. 6000,- eller noe sånt? Hvis man imidlertid mister lappen, så kan man vel i tillegg får en bot på inntil 1 1/2 ganger månedslønn.

"........................................."

Skrevet

Over 40% fartsoverskridelse er vanligvis garantert tap av førerkort

Skrevet

Ikke i 30, 50- eller 60-soner, hvilket tross alt er de aller viktigste stedene å overholde fartsgrensene.

"..........................................."

Skrevet

Eller jo, ok - OVER 40% :-)

"......................................."

Skrevet

Ikke i 30, 50- eller 60-soner, hvilket tross alt er de aller viktigste stedene å overholde fartsgrensene.

Nei siden jeg har jobbet 25år i etaten, så er vel mine kunskaper om dette bare sånn omtrentlige antakeligvis.

Skrevet

Nei siden jeg har jobbet 25år i etaten, så er vel mine kunskaper om dette bare sånn omtrentlige antakeligvis.

Slutt å bli fornærmet nå, og les alt jeg skriver før du svarer :-)

Tallene jeg oppga er vel forøvrig de som gjelder, er det ikke? Eller er det endret noe sted?

"........................................"

Skrevet

Slutt å bli fornærmet nå, og les alt jeg skriver før du svarer :-)

Tallene jeg oppga er vel forøvrig de som gjelder, er det ikke? Eller er det endret noe sted?

Basert på 40%-regelen, avslører listen noe manglende ferdigheter i prosentregning.

Er overskridelsen over 40%, er det normalt ikke hjemmel for å utferdige forenklet forelegg lenger. Det skrives anmeldelse, og førerkortet beslaglegges.

Gjest bil og båt
Skrevet

Ja, dette vet vel du med alle dine setivikater.

Skrevet

Når blir det fengsel da?

Fengsel kan ikke idømmes ut fra en enkelt hastighet.

Her vil det komme inn en skjønnsvurdering av fartsoverskridelsen sett i forhold til andre ting som trafikktetthet, føre, lysforhold osv....

Skrevet

Basert på 40%-regelen, avslører listen noe manglende ferdigheter i prosentregning.

Er overskridelsen over 40%, er det normalt ikke hjemmel for å utferdige forenklet forelegg lenger. Det skrives anmeldelse, og førerkortet beslaglegges.

Hva er poenget med slike forsøk på fornærmelser, egentlig? Spesiellt når det ikke engang er noen diskusjon. Jeg listet opp basert på henholdsvis 25 og 25km/t over fartsgrensen som grense. Det er vel åpenbart at jeg ikke har "regnet feil prosent" her?

Såvidt jeg kan huske å ha blitt av både politifolk o.l., så baserer det seg ikke på prosenter. Prosenter blir en ca.-tilnærming. Det jeg alltid har blitt fortalt, ha vært f.eks inntil 25km/t for mye i 50, 60, 70 og 80-soner. Hvis det er feil, så skal jeg selvfølgelig ikke nekte på det, men det er jo rart at det er det jeg har hørt. Nå skal det sies at dette er noen år siden.

"......................................"

Skrevet

Ja, dette vet vel du med alle dine setivikater.

"Ja, dette vet vel du med alle dine setivikater."

Jeg vet ikke hva det er, men jeg har et par sertiFikater ja.

"............................................"

Skrevet

Hva er poenget med slike forsøk på fornærmelser, egentlig? Spesiellt når det ikke engang er noen diskusjon. Jeg listet opp basert på henholdsvis 25 og 25km/t over fartsgrensen som grense. Det er vel åpenbart at jeg ikke har "regnet feil prosent" her?

Såvidt jeg kan huske å ha blitt av både politifolk o.l., så baserer det seg ikke på prosenter. Prosenter blir en ca.-tilnærming. Det jeg alltid har blitt fortalt, ha vært f.eks inntil 25km/t for mye i 50, 60, 70 og 80-soner. Hvis det er feil, så skal jeg selvfølgelig ikke nekte på det, men det er jo rart at det er det jeg har hørt. Nå skal det sies at dette er noen år siden.

"......................................"

Det var ikke ment som noen fornærmelse.

Når det er sagt, så begynner det å bli mange år siden jeg jobbet med trafikk og fløy rundt og leverte ut forelegg, så det er sikkert skjedd tilpasninger her også av praktisk hensyn.

Skrevet

Det var ikke ment som noen fornærmelse.

Når det er sagt, så begynner det å bli mange år siden jeg jobbet med trafikk og fløy rundt og leverte ut forelegg, så det er sikkert skjedd tilpasninger her også av praktisk hensyn.

Ok. Skjønte bare ikke hvor du fikk "manglende ferdigheter i prosentregning fra", når jeg ikke har regnet en eneste prosent.

Forøvrig har jeg letet litt rundt, og alle snakker om fastsatte tall som 86 i 60-sonen etc. Og det forsterker min tro om at det er snakk om 25km/t over i 50, 60 og 70-soner, og deretter 35. 40% er ikke langt unna disse tallene, men jeg ville trodd at f.eks 115 er et mer praktisk tall enn 112 (som tilsvarer 40% over 80).

Gjest Persille
Skrevet

"kjipt når bilen er et sentralt fremkomstmiddel i jobben."

Det burde han strengt tatt ha tenkt på litt tidligere da...

Skrevet

"kjipt når bilen er et sentralt fremkomstmiddel i jobben."

Det burde han strengt tatt ha tenkt på litt tidligere da...

Helt enig. Jeg klarer ikke med min beste evne å synes det minste synd på folk som enten a) får fartsbot eller B) får parkeringsbot. I de aller, aller fleste tilfeller vet vedkommende utmerket godt at h*n gjør noe ulovlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...