Gjest stoffskifte Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 Hei jeg har /har hatt for høyt stoffskifte og gått på medisin for ca 1 1/2 år. I nov ifjor kuttet jeg ut medisin for å se om sykdommen har brent ut. Verdiene på T4 og TSH underveis har ikke vært helt bra (veldig varierende) og jeg har ikke følt meg bra. Nå i den seinere tid har alt blitt mye værre,og jeg har alle og klare tegn på hypothyreose,men dog er verdiene ikke "dårlige" nok. Min lege sier jeg er frisk,mens hun som skal være fremst på dette iNorge sier til meg på tlf at det er klart at verdien er for lave for meg og derfor slike symptomer. Hun sier også at det kan ta op til et år før man etter medisinering føler seg bedre (vel og merke om man blir frisk) og at det beste jeg kan gjøre er å holde ut. Blir det for ille så kan man prøve Thyroxin. Nå hadde jeg lyst å unngå dette,og ønsker noe alternaltivt som kan hjelpe meg. Jeg lider også av et voldsomt håravfall (2.gang på 1 år) som resultat av svingende verdier. Eneste jeg vet om som jeg kan prøve mot det er Arcon Tisane. Men det er ille. Ellers har jeg store muskelplager,utslitt,trett,sulten,vektøkning,deigete hud,vann ikroppen,menstr.forstyrrelser,mageproblemer,"brain fog" sløv.,treg osv osv. Ikke noe godt liv for en småbarnsmor med andre ord. Har prøvg homeopat,akupunktur, healing,lagt om kosthold,trener 3 ganger pr uke osv. Noen gode råd innen naturmedisin,og hvordan er utsikten for bedring. Dette er ingen enkel sykdom!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24372-hyperhypothyreose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hannekia Skrevet 9. april 2001 Del Skrevet 9. april 2001 Hei! Du sier du har alle symptomer på lavt stoffskifte, men at verdiene ikke er dårlige nok. Hva er dine verdier for TSH og FT4? Jeg har det på samme måte som deg, og legen mener her at de ikke er dårlige. Jeg mener at dette er stoff som legevitenskapen vet for lite om, i alle fall disse allmennpraktikerne en finner på legekontorene. Jeg er ganske lei hele gjengen. Man er jo prisgitt hva DEN aktuelle legen mener der og da. Jeg har faktisk bestilt meg time hos en privatpraktiserende, virker som det er eneste mulighet. I mellomtiden leser jeg det jeg kommer over i forbindelse med dette problemet. Og jeg synes det er greit å "snakke" med andre i samme situasjon. Har du forresten funnet noe innen alternativ medisin som kan hjelpe? Jeg prøver akupunktur for å se om tilstanden bedrer seg. Hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24372-hyperhypothyreose/#findComment-102359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dido Skrevet 10. april 2001 Del Skrevet 10. april 2001 Nei, dette er ingen enkel sykdom. Heldigvis har jeg en lege som tar meg på alvor og jeg har nå kommet i gang med Thyroxin. Men plagene er mange og alvorlige og det er vondt å måtte leve med en slik situasjon. Dessuten kan man jo aldri vite om det er disse "grenseverdiene" som gjør en så syk. Jeg sliter med kraftig hårtap, fordøyelsesproblemer og total utmattelse. Huden er tørr og kroppen verker. Det kjennes som en eviglang kraftig influensa. Livet er ikke som det var og det er vanskelig å være mamma og kjæreste. Synes jeg går glipp av så mye. Inntil videre har jeg bestemt meg for å holde meg til skolemedisinen - så lenge de ikke gir meg opp. Dersom dette ikke holder stikk må jeg nok prøve meg på alternativt. Har imidlertid tenkt å begynne med Aloe vera juice, for å se om formen blir noe bedre. Jeg gir ikke opp. Lykke til! Ta gjerne kontakt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24372-hyperhypothyreose/#findComment-102561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 11. april 2001 Del Skrevet 11. april 2001 Kjære stoffskifte. Dine symptomer inkludert håravfall kan skyldes vekslende stoffskifte. Dette er en tilstand som kan være vanskelig å behandle og du kan godt ha "normale" thyroxinverdier og likevel klare symptomer på for lavt stoffskifte. Årsaken er at alle mennesker har sitt optimale nivå av thyroxin og dette kan være høyt eller lavt innen normalområdet. Dessuten kan cellenes reseptorer for thyroxin være svekket og i praksis betyr det at kroppen oppfatter normale verdier som å være for lavt. I slike tilfeller kan tilførsel av en daglig dose thyroxin være klokt. Mange alternative behandlingsformer hevder å kunne stabilisere stoffskiftet, men det finnes lite dokumentasjon for at de faktisk gjør dette. Jeg kan derfor ikke råde til en bestemt behandlingsmetode i ditt tilfelle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24372-hyperhypothyreose/#findComment-102953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stoffskifte Skrevet 12. april 2001 Del Skrevet 12. april 2001 hei til dere som svarte. Hyggelig å få respons på innlegg,synd vi ikke hører fra noen er blitt bedre og har fått hjelp. Til deg som spurte om verdier,så var prøvesvar fra igår T4 12 og TSH 1.9,sist var det 10/2,4,begge gangene føler jeg meg like ille. men dess lavere T4 jo værre er det. Jeg vet at jeg må opp til T4 12-15 og TSH ca 3,det er et langt sprang. Jeg har vært mye inne på thyroid sider i USA, og der er det alltid noen som har det som som "deg" Itilleg kommer det alltid ut om de seneste forskningsresultat,jeg får e post hver dag om nyheter og interresant lesestoff. Det siste var at middelet CLA har hatt en positiv effekt på stoffskifte(Verdimessig) og for noen vektmessig. Jeg er nå på mitt 3.glass og har i de 2 siste dager merket en stor bedring generellt i kroppen. Om det er tilfeldig eller ei vil tida vise. Kroppen har iallefall blitt strammere! Ellers frykter jeg jo håret mitt ifjor mista jeg 50 % og fikk aldri tilbake alt har derfor mindre å gå på nå. Hva om man må ha parykk? Grøss. Ellers har jeg i løpet av 2 år prøvd "alt" av vitaminer og mineraler. Blodtypedietter osv. Har lyst å dra til han legen i Danmark som skal være så flink . HAn er utdanna allmennmedisiner og senere naturlege,han tror ubalanse i vitamin/mineraler i kroppen er opphav til de fleste sykdommer. Les boka hans "Vitaminrevolusjonen" Knut Flytlie. Jeg fant også ut etter Blodtypedietten (jeg er 0) at hvetemel gjorde meg værre og at vekta mi ikke tålte den. Kroppen bruker 2-3 dager på å kvitte seg av med ubehaget etter inntak av hvetemel. Jeg bruker rug og spelt og de kakene jeg baker er erstattet med nøtter og stivpiskede eggehviter osv. Prøver å styre unna gluten med andre ord. cøliaki er en autoimmun sykdom (som thyroid) og vi har lett for å dra på oss andre autoimmune sykdommer. Les også boka (få bibloteket til å bestill den) "Living well with your Hypothyroidism2 (all you need to know and what your doctors don´t tell you) av Mary J Shomon utgitt mars 2000. det er hun som har thyroidsidene i USA. Jeg tror legevitenskapen gjør framskritt om noen år.dette er en sykdom som er mer og mer vanlig og samtidig "truende" med alle sine symptomer. Inntil da prøver jeg alt annet jeg kan komme over. Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24372-hyperhypothyreose/#findComment-103086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hannekia Skrevet 12. april 2001 Del Skrevet 12. april 2001 hei til dere som svarte. Hyggelig å få respons på innlegg,synd vi ikke hører fra noen er blitt bedre og har fått hjelp. Til deg som spurte om verdier,så var prøvesvar fra igår T4 12 og TSH 1.9,sist var det 10/2,4,begge gangene føler jeg meg like ille. men dess lavere T4 jo værre er det. Jeg vet at jeg må opp til T4 12-15 og TSH ca 3,det er et langt sprang. Jeg har vært mye inne på thyroid sider i USA, og der er det alltid noen som har det som som "deg" Itilleg kommer det alltid ut om de seneste forskningsresultat,jeg får e post hver dag om nyheter og interresant lesestoff. Det siste var at middelet CLA har hatt en positiv effekt på stoffskifte(Verdimessig) og for noen vektmessig. Jeg er nå på mitt 3.glass og har i de 2 siste dager merket en stor bedring generellt i kroppen. Om det er tilfeldig eller ei vil tida vise. Kroppen har iallefall blitt strammere! Ellers frykter jeg jo håret mitt ifjor mista jeg 50 % og fikk aldri tilbake alt har derfor mindre å gå på nå. Hva om man må ha parykk? Grøss. Ellers har jeg i løpet av 2 år prøvd "alt" av vitaminer og mineraler. Blodtypedietter osv. Har lyst å dra til han legen i Danmark som skal være så flink . HAn er utdanna allmennmedisiner og senere naturlege,han tror ubalanse i vitamin/mineraler i kroppen er opphav til de fleste sykdommer. Les boka hans "Vitaminrevolusjonen" Knut Flytlie. Jeg fant også ut etter Blodtypedietten (jeg er 0) at hvetemel gjorde meg værre og at vekta mi ikke tålte den. Kroppen bruker 2-3 dager på å kvitte seg av med ubehaget etter inntak av hvetemel. Jeg bruker rug og spelt og de kakene jeg baker er erstattet med nøtter og stivpiskede eggehviter osv. Prøver å styre unna gluten med andre ord. cøliaki er en autoimmun sykdom (som thyroid) og vi har lett for å dra på oss andre autoimmune sykdommer. Les også boka (få bibloteket til å bestill den) "Living well with your Hypothyroidism2 (all you need to know and what your doctors don´t tell you) av Mary J Shomon utgitt mars 2000. det er hun som har thyroidsidene i USA. Jeg tror legevitenskapen gjør framskritt om noen år.dette er en sykdom som er mer og mer vanlig og samtidig "truende" med alle sine symptomer. Inntil da prøver jeg alt annet jeg kan komme over. Lykke til!! Hei stoffskifte! Takk for opplysningene. Jeg har samme verdier som deg, de vandrer litt opp og ned. Jeg har også hatt håravfall, men har tenkt at det er vanlig med langt hår. At det liksom ser verre ut da... Jeg har hatt FT4 nede på 9, og har vært utroooolig slapp og dau. Har lagt på meg, og det er noe jeg aldri har vært plaga med.Deretter ble FT4 12,2 og så 10,7. Hadde også en ferritin på 9 - uten at det var NOE i veien.... Så det er jo en trøst for at de kanskje med tiden finner mer ut av dette. Inntil videre må en stå på selv for å bli bedre. Men vi kvinner blir ofte avfeiet med at det er "psyksisk" osv. Jeg jobber i helsevesent, og får dermed en annen innfallsvinkel også. Men det er ikke noe greit å være pasient selv. Jeg ønsker deg god bedring videre. Mange hilsner fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24372-hyperhypothyreose/#findComment-103144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.