Fredrurus Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Hei Stig! Jeg har i dag funnet ut av at jeg med 100% sikkerhet har Costochondritis. Etter en belastningsskade i 1999 hvor jeg bar 140 kg med mesteparten på venstre skulder (jeg veier 70kg og er 180cm) fikk jeg my plager med venstre del av overkropp. Gikk rimelig greit frem til sommer 2002 hvor jeg male hus som sommerjobb hele sommeren. med mange tunge løft og store belastninger på en allerede utsatt overkropp. Etter denne sommeren veldig mye plager hvorav mye mer smerter i bryst og konstante problemer med å puste. I disse årene vært på utredning hos NIMI to ganger, ortoped to ganger, nevrolog, nevrofysiolog, kiropraktor X 3, Naprapat, Fysioterapeut X 3, Jeg har beskrevet problemene på nøyaktig samme måte som jeg i dag har funnet at symptomene på Costochondritis er til alle disse. Når det har vært snakk om pusteproblemer som jeg har tatt opp med disse,( som jeg dro på legevakten med januar 2003 fordi jeg begynte å hyperventilere), har det blitt hintet frem mot at jeg har psykiske problemer av noen av disse.....noe jeg understreker at jeg IKKE har. For å kompensere for manglende kunnskaper har disse åpenbart lagt bevisbyrden over på meg, noe som er ett av mange svakehtstegn i organisert medisin. Men, kjære stig jeg skriver ikke til deg her for medlidenhet for det som har skjedd, men fordi jeg vet du er en knakandes flink fyr og jeg har noen spørsmål direkte knyttet til min kommende restitusjon. Jeg er under homeopatisk behandling de siste fire måneder, og har nå kommet frem til mitt konstitusjonelle middel Phosphorus som hjelper meg VELDIG mye. Dette kommer jeg til å fortsette med. Jeg har også nå umiddelbart begynt å ta tran daglig. Hva mener du om glukosamin i dette tilfellet? Hva med MSM? Noe annet jeg burde tilføre? I hvilken grad burde jeg gå frem rent fysisk for å avhjelpe helbredelse av dette? Osteopati? Kiropraktor? Gleder meg til å høre hva du mener om dette, slik at jeg evt kan iverksette en ny og bedre hverdag Hilsen Fredrik 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244152-costochondritis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 Vår medisinske kunnskap er slik at vi har enorm detalkunnskap om hjertet og hjertesykdommer, men liten kunnskap om den hyppigste årsaken til brystsmerter, nemlig costochondritis. Andre synonymer er costodynia eller hvis det er hevelse over brystbenet kalles det også Tietze's syndrom. Problemet skyldes de små leddene der ribbeina fester seg på brystbeinet eller der ribbeina fester seg til ryggvirvlene, også kjent som ribbefestene. Dette er små ledd med en viss grad av bevegelse. Betennelser eller låsninger her kan gi brystsmerter og pustevansker. Årsaken kan være revmatiske sykdommer som Bekterevs sykdom, en muskel-ledd dysfunksjon som skjevbelastningen i ditt tilfelle. Røntgen vil spm regel ikke vise noe, men scintigrafi kan vise opphopning i de aktuelle ledd. Ved denne metoden sprøyter man inn litt radioaktivt stoff i blodet som så vandrer til områder i skjelettet der det er sykdomsaktivitet. Hvis det påvises aktivitet i noen enkelte ledd kan kanskje en flink anestesilege eller fysikalsk medisiner sprøyte litt kortison rett i leddet. Innen alternativ behandling anbefales ofte styrking av den stabiliserende muskulaturen rundt brystveggen(trening) kombinert med betennelseshemmende midler som omega 3 fettsyrer (5 g/dg, glukosamin og betennelseshemmende planteekstrakter fra gurkemeje eller boswelia. MSM kan bidra med en viss smertestillende effekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244152-costochondritis/#findComment-1898954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.