Gå til innhold

Tap av energi ved menstruasjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en aktiv jente på 21 år. Mitt problem er at jeg går tom for energi etter en mensperiode. Er slapp i minst en uke etterpå. Kan dette skyldes mangel på mineraler? Tror jeg spiser ganske sunt, men får ikke alltid til de `fem om dagen`. Har ganske høy forbrenning. Hva annbefaler du meg å gjøre? Er kosttilskudd et alteranativ? Isåfall hviket kosttilskudd merke mener du fungerer best?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244188-tap-av-energi-ved-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Innen vestlig medisin vil vi tenke på om din blodprosent og ditt jernlager er tilstrekkelig høyt, for du mister jo blod og jern under hver mens. Dette kan undersøkes hos lege. Innen tradisjonell kinesisk medisin tenker man på at kroppen under mens tappes for essensiell energi og at dette kan skape et underskudd hos noen. Alternativet vil derfor være akupunkturbehandling hos en godkjent akupunktør (medlem av NAFO).

Om du har sterk menstruasjonsblødning kan det hender du har mistet litt mye blod og dermed jern,du blir litt blodfattig og dermed slapp. Du kan forsøke jerntilskudd til du er bedre, men vær forsiktig med dette og, man kan faktisk få for mye av det, så beste er å rådføre seg med lege før man tar jerntilskudd. Tryggere er å spise fullkornsmat, kjøtt og mørkegrønne grønnsaker som brokkoli og spinat som er rike på jern. C-vitaminer øker jernopptaket, så å drikke et glass appelsinjuice sammen med et par grove knekkebrød med brunost (brunost er tilsatt jern), og spise brokkoli/spinat sammen med middagsmaten er et eksempel på hvordan du kan få i deg litt mer jern via kosten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...