Gå til innhold

Rehabilitering og graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest vanskelige spørsmål
Skrevet

Rehabilitering og graviditet

Er gravid, og grunnet en langvarig sykdom (ME) kommer jeg til å være under ordningen med rehabiliteringspenger når fødselen nærmer seg. Sykemeldingsgrad har det siste året variert fra 60-100%.

Hvilke økonomiske rettigheter jeg og barnets far har etter fødselen er svært vanskelig å finne ut av, også for trygdekontoret. Jeg mener far bør ha mulighet til å ta fødselspenger siden jeg som mor er sykmeldt og følgelig ikke er i stand til å ta alt ansvar for barnet. Trygdekontoret sier motsatt, at far kan ta permisjon kun de dagene jeg evt. jobber dersom jeg blir delvis friskmeldt.

I tillegg risikerer jeg visst å miste rehabiliteringsstønaden dersom jeg ikke tilbake i delvis jobb 6 uker etter fødselen!

Fødselspenger får jeg heller ikke, siden rehabiliteringspenger ikke er grunnlag for slikt.

Hvorfor gir ikke rehabiliteringspenger noen rettigheter i forhold til fødselspenger o.l, når det vitterlig er inntekt man skatter av??

Jeg lurer altså på hvilke økonomiske rettigheter jeg har i denne situasjone.

På forhånd takk!

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Det meste av dette kan jeg ikke svare deg på uten å ha mer informasjon. Dette er uansett spørsmål som trygdekontoret SKAL svare deg på...

Det er i utg.pkt. ingenting i veien for at du beholder dine rehab.penger, for så legne du fyller vilkårene til dette kan de ikke stoppe ytelsen. Feks. hvis psykologbehandling fortsetter inn i "permisjonsåret" er vilkåret oppfylt.

Det du sier om krav til jobb 6 uker etter fødselen skjønner jeg ikke - det har ingenting med rehab. å gjøre.

Thomas Myran

Advokat

• 8 måneder senere...
MissAnonym1365381081
Skrevet

Mannen din har en egen opptjeningsrett til permisjonspenger (basert på hans lønn) Betingelsen for at han kan ta ut hele permisjonen er at at mor er for syk til å ta seg av barnet, går ut i jobb eller studier. Siden du går på rehab, så kreves det i såfall en legeerklæring for å få godkjent at far tar over permisjonen din. Det er bare tull av NAV å si at du ikke har noen rettigheter her!

Les folketrygdlovens kapittel 14 nøye -her finner du det du trenger av lover og regler på området. Mest aktuelt for deg er § 14-13 og 14-14

Link: http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html#map041

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...