Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Kenny.

Jeg kjenner ikke til noen forsøk som viser at Aconitum har effekt ved angst, selv om dette er en mye brukt homøopatsik medisin. Når det gjelder homøopati generelt er det gjort en rekke forsøk og de fleste viser en positiv effekt. Grunnen til at mange skolemedisinere er skeptiske til homøopatien er at man ikke vitenaskapelig kan forklare virkningsmekanismen av de store fortynningene. Dessuten mangler det oftest flere forsøk i en serie som kan bekrefte virkninger. Det er med andre ord gjort en rekke enkeltforsøk. Av andre behandlingsmetoder mot angst har jeg god erfaring med urtene johannesurt og valeriana. Forsøk fra utlandet viser også at kava kava kan ha en gunstig effekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24600-medisin-fra-homeopat/#findComment-103005
Del på andre sider

Kjære Kenny.

Jeg kjenner ikke til noen forsøk som viser at Aconitum har effekt ved angst, selv om dette er en mye brukt homøopatsik medisin. Når det gjelder homøopati generelt er det gjort en rekke forsøk og de fleste viser en positiv effekt. Grunnen til at mange skolemedisinere er skeptiske til homøopatien er at man ikke vitenaskapelig kan forklare virkningsmekanismen av de store fortynningene. Dessuten mangler det oftest flere forsøk i en serie som kan bekrefte virkninger. Det er med andre ord gjort en rekke enkeltforsøk. Av andre behandlingsmetoder mot angst har jeg god erfaring med urtene johannesurt og valeriana. Forsøk fra utlandet viser også at kava kava kan ha en gunstig effekt.

Takk for svar!

Jeg mener at denne gir en beroligende effekt.

Er det mulig å si om hyppig bruk vil redusere virkningen etter en tid?

Skal en være forsiktig med å kombinere Aconitum med andre legemidler?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24600-medisin-fra-homeopat/#findComment-103102
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Takk for svar!

Jeg mener at denne gir en beroligende effekt.

Er det mulig å si om hyppig bruk vil redusere virkningen etter en tid?

Skal en være forsiktig med å kombinere Aconitum med andre legemidler?

Kjære Kenny.

Homøopatmedisiner virker ikke som visse andre medisiner etter prinsippet - jo høyere dose desto bedre. Snarere er det om å gjøre å bruke minst mulige dose og repetere denne så sjelden som mulig. Overdosering kan føre til en såkalt "proving" og dette betyr at medisinen faktisk kan fremkalle de symptomer du ønsker å motvirke. Homøopatiske medisiner bør generelt ikke kombineres med kortison og cellegifter, men også andre medikamenter kan svekke virkningen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24600-medisin-fra-homeopat/#findComment-103293
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...