Gjest overvektig Skrevet 11. april 2001 Del Skrevet 11. april 2001 Min BMI er på 35 og jeg har startet "kampen mot kiloene" og prøver så godt jeg kan å slanke meg. Er det noen helsekostprodukter som kan være nyttige for meg eller som kan hjelpe til meg å komme ned i vekt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24611-nyttige-helsekostprodukter-ved-slanking/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 12. april 2001 Del Skrevet 12. april 2001 Kjære overvektig. Det finnes en rekke helsekostprodukter som i ulike forsøk har vist å kunne hjelpe til ved slanking. Blant annet gjelder dette kitosan, CLA, guar gum, krom og garcinia. Alle har vært sterkt markedsført i ukeblader og helsekostforretninger. Problemet er at effekten er så liten (noen forsøk viser også at de ikke virker) at de i høyden gir et tap av fettmasse på 0,5 kg/mnd. Personlig synes jeg ikke det er verdt pengene. Når det gjelder slanking for øvrig synes det å være bred enighet blant fagfolk om at et vekttap på ca. 0,5 kg fettmasse per uke er passe. Dette oppnås lettest gjennom å minske inntaket med ca. 250 kcal daglig gjennom å kutte ut "tomme" kalorier i desserter, brus,kaker og søtsaker. I tillegg anbefales å være mere fysisk aktiv gjennom å mosjonere med middels intensitet (rask gåtur) 45 minutter daglig eller høyere intensitet (løping, ski) 30 minutter daglig. Dette skulle øke forbruket av kalorier med ca 300. Disse tiltakene vil gi en jevn nedgang i vekt og sørge for at du kommer i form og beholder muskelmassen. Jeg vil ikke anbefale å kutte ut frokosten for eksempel hvis du spiser 1-2 brødskiver uten smør. Da kommer kroppen i ubalanse fra morgenen av og du har lettere for å putte i deg raske kullhyrater som sjokolade etc. Det er bedre å spise mindre til middag. Hvis du blir sulten mellom måltidene kan du innta frukt og grønnsaker. Husk også på å drikke mye. Gjerne et glass vann før hvert måltid og sammen med frukten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24611-nyttige-helsekostprodukter-ved-slanking/#findComment-103006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.