Gå til innhold

Midlertidig ufør og vanlig uførepensjon

Anbefalte innlegg

Gjest pensjonist
Skrevet

Er det noen som vet om hvilken av disse pensjonene som gir høyest utbetaling?

Skrevet

Etter hva jeg har hørt får man mer utbetalt som varig ufør. Man betaler også mindre skatt som varig ufør.

Skrevet

Ved Tidsbegrenset uførestønad utgjør stønaden 66% av inntekten året før sykemelding som regel.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=uf_oereytelser&path_sub=beregn_mrtidsbegr_mruf_oerest_oenad

For å få beregnet uførepensjonen din, kan du bestille en pensjonsberegning hos trygdeetaten.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=pensjon&path=alderspensjon&path_sub=serviceberegner

En kan ikke si at den ene pensjonsformen gir større utbetaling i forhold til den andre, for det er

meget individuelt.

Både Tidsbegrenset uførestønad og uførepensjon gir rett til særfradrag. Trygdeavgift er 7,8% av tidsbegrenset uførestønad og 3% av uførepensjon.

Tidsbegrenset uførestønad gir opptjening av pensjonspoeng.

Hilsen

• 3 uker senere...
Maila1365380924
Skrevet

Etter hva jeg har hørt får man mer utbetalt som varig ufør. Man betaler også mindre skatt som varig ufør.

I mitt tilfelle som minstepensjonist, gir midlertidig uførepensjon 13000 kr. mer i året enn varig uførepensjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...