Gå til innhold

sterke magesmerter- kjempebekymra..:(


Gjest gravid for aller første gang

Anbefalte innlegg

Gjest gravid for aller første gang

Håper at noen av dere kan hjelpe meg å roe meg nedd litt :(

Er første gang gravid i midten av uke 5. Har allerede vært til lege, siden jeg ha kjent noe blodningforstyrrelser og måtte få det sjekket, men det blir noen uker til til min første ordentlig kontroll. Da jeg snakket med legen min fortalte jeg at jeg hadde sterke og veldig ubehagelige kramper/ smerter i mage, helt siden dagen jeg ventet mens. Det kjentes ut som mensmurringer, av og til som om jeg skulle ha løs mage. Lege fortalte at dette var helt normalt da livmor må forberede seg på voksende foster, og at dette var ikke farlig så lenge jeg ikke blødde.

Nå er det gått noen dager til, og smertene er her fortsatt og det ser ikke ut at de kommer til å gi seg.. Jeg har til og med hatt en gang løs avføring i dag, uten at jeg spiste noe spesielt ( er veldig nøye med maten nå).

Jeg snakket med en del bekjente som er /var gravide, og alle sier at de smertene er normale, men ikke hver dag. Jeg har ikke hatt eneste smertefri dag. Blør ikke, smerter varer ikke hele dagen, men kommer og går, av og til er det stille i noen timer, men ikke hele dag.

Jeg vet at opp til 30 % svangerskap ender i SA før det er gått 12 uker, og har lest endel om svangerskap utenfor livmor. Jeg går nå og er kjemperedd, er klar over at jeg burde tenke positivt , men klarer ikke å slappe av. Jeg er sunnt mennesket i utganspunktet, har aldrig røykt , drikker ikke alkohol og har heller ikke brukt noen medisiner som jeg vet kunne være farlige , helt fra dagen vi bestemte oss å få barn. Men allikevel klarer ikke la være å tenke om at det er noe galt, disse smertene i magen gjør meg helt gal!:( Er det noen som opplevde noe likt, eller vet dere om noen sukre symptomer på graviditet utenfor livmor? Jeg er kjempe takknemlig hvis noen svarer meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    5

  • 4barns mor-77

    4

  • Paloma

    3

  • Dorthe

    3

Mest aktive i denne tråden

Hmmmm, det høres jo ikke så bra ut det der.

Hvor sterke er smertene?

Svangerskap utenfor livmora oppdages gjerne ved at det blir voldsomme smerter i magen, gjerne på den siden fosteret har festet seg.

Jeg hadde nok tatt en ny tur til legen hvis smertene ikke avtar snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg var gravid utenfor livmoren. Hun fikk plutselig sterke smerter på den siden embryoet lå og feber.

Hun kom rett på sykehuset hvor de kjapt kontanterte at det lå i egglederen.

Hun hadde ingen symptoner før dette og visste heller ikke at hun faktisk var gravid.

Er du så bekymret for dette så kontakt legevakten og hør hva de sier.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, det høres jo ikke så bra ut det der.

Hvor sterke er smertene?

Svangerskap utenfor livmora oppdages gjerne ved at det blir voldsomme smerter i magen, gjerne på den siden fosteret har festet seg.

Jeg hadde nok tatt en ny tur til legen hvis smertene ikke avtar snart.

Ring legevakten og hør du... Det er sikkert ikke noe farlig, men det er jo fryktelig slitsomt å gå å bekymre seg!!!

Jeg ringer alltid legevakten om jeg er usikker, enten så tar de deg inn til en undersøkelse, eller de synes det ikke er nødvendig. Men da har man iallefall forhørt seg om hva de synes...Kanskje de til og med kan berolige deg uten at du må inn???

Jeg har aldri hatt sånne smerter som du beskriver i svangerskap, men har derimot BLØDD skikkelig, begynte i uke 8, og holdt på ei stund. Blødde skikkelig altså, til å begynne med...

Men... Frøkna er en sprell levende 7 åring i dag ;)

Håper det går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er veldig bekymret (og jeg kjenner meg veldig igjen..!) er det nok best å få utført en ultralyd. Vet ikke hvor tidlig de evt kan påvise svangerskap utenfor livmor, men det bør da være mulig på det stadiet du er nå.

Kontakt helsestasjonen og hør om de kan få deg inn til ultralyd på et sykehus, ellers må du kanskje påkoste deg en time hos privat gynekolog.

Det er så fælt å ikke vite, ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legevakten og hør du... Det er sikkert ikke noe farlig, men det er jo fryktelig slitsomt å gå å bekymre seg!!!

Jeg ringer alltid legevakten om jeg er usikker, enten så tar de deg inn til en undersøkelse, eller de synes det ikke er nødvendig. Men da har man iallefall forhørt seg om hva de synes...Kanskje de til og med kan berolige deg uten at du må inn???

Jeg har aldri hatt sånne smerter som du beskriver i svangerskap, men har derimot BLØDD skikkelig, begynte i uke 8, og holdt på ei stund. Blødde skikkelig altså, til å begynne med...

Men... Frøkna er en sprell levende 7 åring i dag ;)

Håper det går bra!

Legevakt har som regel ikke ultralyd eller gynekolog, så det eneste man får høre der er at de ikke kan gjøre noe dersom det ikke blør som en mens.

*been there*

Og jeg kan forstå det, legevakt er jo et akuttmottak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legevakt har som regel ikke ultralyd eller gynekolog, så det eneste man får høre der er at de ikke kan gjøre noe dersom det ikke blør som en mens.

*been there*

Og jeg kan forstå det, legevakt er jo et akuttmottak.

De videresendte min venninne til sykehuset....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legevakt har som regel ikke ultralyd eller gynekolog, så det eneste man får høre der er at de ikke kan gjøre noe dersom det ikke blør som en mens.

*been there*

Og jeg kan forstå det, legevakt er jo et akuttmottak.

Men det er jo akkutt om man har smerter og er gravid! Legevakten kan sende deg til gyn/føde for UV! (Hvis de mener det er behov for det)

Been there, done that!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De videresendte min venninne til sykehuset....

Nå har jeg bare snakket med dem på telefon, og det er stort sett det svaret jeg har fått. I forbindelse med graviditet, da.

Hva skjedde med venninna di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo akkutt om man har smerter og er gravid! Legevakten kan sende deg til gyn/føde for UV! (Hvis de mener det er behov for det)

Been there, done that!

OK. Så fint at de hjalp deg, de ville ikke hjelpe meg. Men så var det bare falsk alarm også, heldigvis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Så fint at de hjalp deg, de ville ikke hjelpe meg. Men så var det bare falsk alarm også, heldigvis :-)

Dra på gynokologen hvis ingen vil høre. Du slipper inn hvis du er sinna nok.

Kjenner ei som gjorde det, hun hadde vært tre ganger på legevakta og de sendte henne hjem. Det var graviditet utenfor livmora så hun ble operert øyeblikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gravid for aller første gang

Tusen takk alle sammen.Uff, jeg blir ikke særlig roligere når jeg leser alt dette her.. det ser virkelig ut at det er noe galt.. :(

De smertene ligger på begge sider, av og til stikkende, av og til mensmurringer. De er ikke uutholdelige, men jeg kjenner de godt, det blir bedre når jeg får lagt meg på ryggen med bøyde knær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på gynokologen hvis ingen vil høre. Du slipper inn hvis du er sinna nok.

Kjenner ei som gjorde det, hun hadde vært tre ganger på legevakta og de sendte henne hjem. Det var graviditet utenfor livmora så hun ble operert øyeblikkelig.

For min del betaler jeg heller på en privat klinikk for å få time på dagen og saken ut av verden.

Helse før penga, så langt det går hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg bare snakket med dem på telefon, og det er stort sett det svaret jeg har fått. I forbindelse med graviditet, da.

Hva skjedde med venninna di?

Hun ble undersøkt på sykehuset og så rett på operasjonsbordet.

Det er en skikkelig alvorlig og livstruende situasjon for mor, så de tar det alvorlig hvis de mistenker graviditet utenfor livmora.

Min kjære venninne kom seg igjen etter sjokket og tapet, selv om hun i utgangspunktet ikke visste at det var noe å tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen.Uff, jeg blir ikke særlig roligere når jeg leser alt dette her.. det ser virkelig ut at det er noe galt.. :(

De smertene ligger på begge sider, av og til stikkende, av og til mensmurringer. De er ikke uutholdelige, men jeg kjenner de godt, det blir bedre når jeg får lagt meg på ryggen med bøyde knær.

Jeg fant denne her på DOL

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showArticle&DocumentId=300010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del betaler jeg heller på en privat klinikk for å få time på dagen og saken ut av verden.

Helse før penga, så langt det går hvertfall.

Da hadde jeg dratt med en gang hvis du har cash. Hadde ikke ventet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ble undersøkt på sykehuset og så rett på operasjonsbordet.

Det er en skikkelig alvorlig og livstruende situasjon for mor, så de tar det alvorlig hvis de mistenker graviditet utenfor livmora.

Min kjære venninne kom seg igjen etter sjokket og tapet, selv om hun i utgangspunktet ikke visste at det var noe å tape.

Uff, bra det endte godt, tross alt... Jeg hadde mistanke om svangerskap utenfor livmor selv, helt tidlig i denne graviditeten. Det er helt fryktelig å ikke vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, bra det endte godt, tross alt... Jeg hadde mistanke om svangerskap utenfor livmor selv, helt tidlig i denne graviditeten. Det er helt fryktelig å ikke vite.

jeg mistet selv i uke 13 etter en uke med sparsom blødning.Så jeg vet hvor vondt dette kan være. All usikkerheten er bare forferdelig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...