Kavring Skrevet 13. april 2001 Del Skrevet 13. april 2001 Kjære Bruset og andre! Mannen min og jeg har bestemt oss for å teste ut om kostholdet virker inn på min leddgikt og hans revmatisme. Vi tenker oss en syrefattig kost, kanskje? Vi blir svært takknemlige for råd om hvordan vi bør legge opp testdietten.! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24722-diettr%C3%A5d-m-ot-leddgikt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 13. april 2001 Del Skrevet 13. april 2001 Kjære Kavring. Det finnes flere ulike tilnærminger når det gjelder diettbehandling av leddgikt. Det ene er å ta hensyn til syre-base balansen som du nevner. Da er det viktig å unngå syredannende mat inkludert kjøtt,kornprodukter og kaffe. Basedannende kost som grønnsaker og nøytrale matvarer som ris er tillatt. Kosttilskudd med magnesium og en del andre mineraler er å anbefale. En annen tilnærming er å betrakte årsaken til leddgikt som et immunsystem i ubalanse og søke å eliminere de matvarer som kan være ugunstige. Det er vanlig å starte med en kortvarig faste og deretter innføre en etter en matvare. Ofte finner man reaksjoner mot kjøtt, melkeprodukter og gluten. En tredje mulighet er å øke inntaket av kostfaktorer som motvirker leddgikt. De best undersøkte er omega 3 fettsyrene DHA og EPA, omega 6 fettsyren GLA og omega 9 fettsyren ETA. Dessuten er et høyt inntak av naturlige antioksydanter, særlig selen, viktig sammen med ingefær som i seg selv kan redusere leddsmerter. Noen ganger kan det være fornuftig å reise til en helseheim for å få hjelp til dette og etter min oppfatning er Tonsåsen i Valdres det beste stedet. Her har man forsket systematisk på dette og sammen med spesialister fra Revmatismesykehuset dokumentert at kostendring faktisk hjelper. Pasientene som fulgte eliminasjonsprogrammet hadde mindre plager etter 12 og 24 mnd sammenlignet med kontrollgruppen. Hvis din lege søker for deg kan trygdekassen dekke oppholdet med unntak av en egenandel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24722-diettr%C3%A5d-m-ot-leddgikt/#findComment-103291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kavring Skrevet 14. april 2001 Forfatter Del Skrevet 14. april 2001 Kjære Kavring. Det finnes flere ulike tilnærminger når det gjelder diettbehandling av leddgikt. Det ene er å ta hensyn til syre-base balansen som du nevner. Da er det viktig å unngå syredannende mat inkludert kjøtt,kornprodukter og kaffe. Basedannende kost som grønnsaker og nøytrale matvarer som ris er tillatt. Kosttilskudd med magnesium og en del andre mineraler er å anbefale. En annen tilnærming er å betrakte årsaken til leddgikt som et immunsystem i ubalanse og søke å eliminere de matvarer som kan være ugunstige. Det er vanlig å starte med en kortvarig faste og deretter innføre en etter en matvare. Ofte finner man reaksjoner mot kjøtt, melkeprodukter og gluten. En tredje mulighet er å øke inntaket av kostfaktorer som motvirker leddgikt. De best undersøkte er omega 3 fettsyrene DHA og EPA, omega 6 fettsyren GLA og omega 9 fettsyren ETA. Dessuten er et høyt inntak av naturlige antioksydanter, særlig selen, viktig sammen med ingefær som i seg selv kan redusere leddsmerter. Noen ganger kan det være fornuftig å reise til en helseheim for å få hjelp til dette og etter min oppfatning er Tonsåsen i Valdres det beste stedet. Her har man forsket systematisk på dette og sammen med spesialister fra Revmatismesykehuset dokumentert at kostendring faktisk hjelper. Pasientene som fulgte eliminasjonsprogrammet hadde mindre plager etter 12 og 24 mnd sammenlignet med kontrollgruppen. Hvis din lege søker for deg kan trygdekassen dekke oppholdet med unntak av en egenandel. Kjære Bruset! Takk for langt og grundig svar. Har du (eller andre) videre noen forslag til bøker og/eller nettsteder eller annet med mer informasjon om kostholdsbehandling av revmatisme? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24722-diettr%C3%A5d-m-ot-leddgikt/#findComment-103348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kavring Skrevet 14. april 2001 Forfatter Del Skrevet 14. april 2001 Kjære Kavring. Det finnes flere ulike tilnærminger når det gjelder diettbehandling av leddgikt. Det ene er å ta hensyn til syre-base balansen som du nevner. Da er det viktig å unngå syredannende mat inkludert kjøtt,kornprodukter og kaffe. Basedannende kost som grønnsaker og nøytrale matvarer som ris er tillatt. Kosttilskudd med magnesium og en del andre mineraler er å anbefale. En annen tilnærming er å betrakte årsaken til leddgikt som et immunsystem i ubalanse og søke å eliminere de matvarer som kan være ugunstige. Det er vanlig å starte med en kortvarig faste og deretter innføre en etter en matvare. Ofte finner man reaksjoner mot kjøtt, melkeprodukter og gluten. En tredje mulighet er å øke inntaket av kostfaktorer som motvirker leddgikt. De best undersøkte er omega 3 fettsyrene DHA og EPA, omega 6 fettsyren GLA og omega 9 fettsyren ETA. Dessuten er et høyt inntak av naturlige antioksydanter, særlig selen, viktig sammen med ingefær som i seg selv kan redusere leddsmerter. Noen ganger kan det være fornuftig å reise til en helseheim for å få hjelp til dette og etter min oppfatning er Tonsåsen i Valdres det beste stedet. Her har man forsket systematisk på dette og sammen med spesialister fra Revmatismesykehuset dokumentert at kostendring faktisk hjelper. Pasientene som fulgte eliminasjonsprogrammet hadde mindre plager etter 12 og 24 mnd sammenlignet med kontrollgruppen. Hvis din lege søker for deg kan trygdekassen dekke oppholdet med unntak av en egenandel. Kjære Bruset! Takk for langt og grundig svar. Har du (eller andre) videre noen forslag til bøker og/eller nettsteder eller annet med mer informasjon om kostholdsbehandling av revmatisme? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24722-diettr%C3%A5d-m-ot-leddgikt/#findComment-103349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hund Skrevet 14. april 2001 Del Skrevet 14. april 2001 Kjære Bruset! Takk for langt og grundig svar. Har du (eller andre) videre noen forslag til bøker og/eller nettsteder eller annet med mer informasjon om kostholdsbehandling av revmatisme? Jeg ville bare si at jeg gjerne skulle gitt deg tips til ei bra side, men når jeg ser hvordan du rakker ned på andre som gir tips om alternativ behandling gidder jeg ikke hjelpe deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24722-diettr%C3%A5d-m-ot-leddgikt/#findComment-103423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kavring Skrevet 14. april 2001 Forfatter Del Skrevet 14. april 2001 Jeg ville bare si at jeg gjerne skulle gitt deg tips til ei bra side, men når jeg ser hvordan du rakker ned på andre som gir tips om alternativ behandling gidder jeg ikke hjelpe deg. Det var da fælt da! Hvorfor tåler du ikke kritiske kommentarer til alternativ behandling? Jeg som har hatt leddgikt i 10 år, jeg har prøvd "alt mulig", tro meg. Jeg har brukt titusener av kroner og et uendelig antall timer på biopater, homeopater, healere, akupunktører, tarmrensere, matallergispesialister, sjelegranskere og en uvisst antall vidundermedisiner. Det eneste som har hjulpet til nå er ... kortison! Er det rart jeg er skeptisk? Er det rart jeg har mistet en smule tillit til alle som lover det jeg har erfart som lettvinte løsninger? Så vidt jeg husker, har du reagert en gang på meg, og det var da jeg sa at jeg var skeptisk til en her som jeg har registrert feiler alt mulig. Er det deg, kanskje? (Jeg nevner ikke navn.) Fint om du kunne svare meg. Nå har jeg begrunnet hvorfor jeg er skeptisk. Men det eneste du har gjort er å gå til angrep på meg personlig. Ikke sunt, spør du meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24722-diettr%C3%A5d-m-ot-leddgikt/#findComment-103456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hund Skrevet 14. april 2001 Del Skrevet 14. april 2001 Det var da fælt da! Hvorfor tåler du ikke kritiske kommentarer til alternativ behandling? Jeg som har hatt leddgikt i 10 år, jeg har prøvd "alt mulig", tro meg. Jeg har brukt titusener av kroner og et uendelig antall timer på biopater, homeopater, healere, akupunktører, tarmrensere, matallergispesialister, sjelegranskere og en uvisst antall vidundermedisiner. Det eneste som har hjulpet til nå er ... kortison! Er det rart jeg er skeptisk? Er det rart jeg har mistet en smule tillit til alle som lover det jeg har erfart som lettvinte løsninger? Så vidt jeg husker, har du reagert en gang på meg, og det var da jeg sa at jeg var skeptisk til en her som jeg har registrert feiler alt mulig. Er det deg, kanskje? (Jeg nevner ikke navn.) Fint om du kunne svare meg. Nå har jeg begrunnet hvorfor jeg er skeptisk. Men det eneste du har gjort er å gå til angrep på meg personlig. Ikke sunt, spør du meg. For å si det med en gang - jeg aksepterer kritiske kommentarer til alternativ behandling så fremt den som uttaler seg vet hva han /hun snakker om. Folk har veldig lett for å kritisere ting de ikke vet noe om, det er det som irriterer meg. Selv har jeg lært meg at jeg ikke skal uttale meg om det jeg ikke vet noe om. Hvis vi nå sikter til samme innlegg har du fått svar fra en som kjenner den personen som har prøvd å hjelpe andre med å finne alternativ behandling. Denne personen er ikke meg, men jeg vet godt hvem dette er og kan bekrefte at vedkommende virkelig har de plagene vedkommende skriver han /hun har. Jeg kan også bekrefte at vedkommende har veldig god erfaring med spesielt en type alternativ behandling. Jeg skjønner din skepsis hvis de du har vært hos har lovet "gull og grønne skoger" - det er helt feil av dem (etter min mening). Vedkommende (som vi begge antagelig sikter til) fikk så vidt jeg vet ingen slike lovnader, han /hun fikk bare vite at ca 90% av de som prøvde ble fornøyd og at han /hun kunne returnere produktene hvis de ikke hjalp. Jeg kan selvfølgelig ikke gå ut med hvilket produkt det gjelder her, det skjønner du sikkert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24722-diettr%C3%A5d-m-ot-leddgikt/#findComment-103464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kavring Skrevet 14. april 2001 Forfatter Del Skrevet 14. april 2001 For å si det med en gang - jeg aksepterer kritiske kommentarer til alternativ behandling så fremt den som uttaler seg vet hva han /hun snakker om. Folk har veldig lett for å kritisere ting de ikke vet noe om, det er det som irriterer meg. Selv har jeg lært meg at jeg ikke skal uttale meg om det jeg ikke vet noe om. Hvis vi nå sikter til samme innlegg har du fått svar fra en som kjenner den personen som har prøvd å hjelpe andre med å finne alternativ behandling. Denne personen er ikke meg, men jeg vet godt hvem dette er og kan bekrefte at vedkommende virkelig har de plagene vedkommende skriver han /hun har. Jeg kan også bekrefte at vedkommende har veldig god erfaring med spesielt en type alternativ behandling. Jeg skjønner din skepsis hvis de du har vært hos har lovet "gull og grønne skoger" - det er helt feil av dem (etter min mening). Vedkommende (som vi begge antagelig sikter til) fikk så vidt jeg vet ingen slike lovnader, han /hun fikk bare vite at ca 90% av de som prøvde ble fornøyd og at han /hun kunne returnere produktene hvis de ikke hjalp. Jeg kan selvfølgelig ikke gå ut med hvilket produkt det gjelder her, det skjønner du sikkert. Var det alt? Var det alt du kunne svare meg, nemlig at du forsvarer en annen? Ingen saklig begrunnelse for dine to hatske svar til meg? Du virker svært hard, og jeg, jeg blir et offer for noe annet. For jeg er blant dem som vet hva jeg snakker om på dette punktet. Jeg er blitt svært skuffet. Er det å "rakke ned"??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24722-diettr%C3%A5d-m-ot-leddgikt/#findComment-103487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hund Skrevet 14. april 2001 Del Skrevet 14. april 2001 Var det alt? Var det alt du kunne svare meg, nemlig at du forsvarer en annen? Ingen saklig begrunnelse for dine to hatske svar til meg? Du virker svært hard, og jeg, jeg blir et offer for noe annet. For jeg er blant dem som vet hva jeg snakker om på dette punktet. Jeg er blitt svært skuffet. Er det å "rakke ned"??? For å gjøre det klart - jeg har ikke svart deg før, dette er første gang. Du sier du vet hva du snakker om - hvilken form for alternativ behandling er det vedkommende har brukt? Hvis ikke har du vel ikke noe grunnlag for å kritisere han /henne!? Vel - jeg skal slutte å forsvare vedkommende hvis det er sånn du oppfatter det, jeg ville bare få fram fakta her. Det var ikke meningen å rakke ned på deg her, jeg ser nå at jeg var vel krass.... Unnskyld! Håper du kan tilgi meg (?) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24722-diettr%C3%A5d-m-ot-leddgikt/#findComment-103491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kavring Skrevet 15. april 2001 Forfatter Del Skrevet 15. april 2001 For å gjøre det klart - jeg har ikke svart deg før, dette er første gang. Du sier du vet hva du snakker om - hvilken form for alternativ behandling er det vedkommende har brukt? Hvis ikke har du vel ikke noe grunnlag for å kritisere han /henne!? Vel - jeg skal slutte å forsvare vedkommende hvis det er sånn du oppfatter det, jeg ville bare få fram fakta her. Det var ikke meningen å rakke ned på deg her, jeg ser nå at jeg var vel krass.... Unnskyld! Håper du kan tilgi meg (?) Hei! Jeg skrev et svar til deg før i dag som ikke gikk igjennom (glemte visst å trykke på send-knappen). I hovesak sa jeg at alt er OK, og at vi nå bør konsentrere oss om det vi er her for, nemlig å informere og støtte hverandre så godt vi kan. Så dersom du så finner meg "verdig" til å motta tips om leddgikt og kosthold, ja så vet du hvor jeg befinner meg ... :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24722-diettr%C3%A5d-m-ot-leddgikt/#findComment-103684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kavring Skrevet 15. april 2001 Forfatter Del Skrevet 15. april 2001 For å gjøre det klart - jeg har ikke svart deg før, dette er første gang. Du sier du vet hva du snakker om - hvilken form for alternativ behandling er det vedkommende har brukt? Hvis ikke har du vel ikke noe grunnlag for å kritisere han /henne!? Vel - jeg skal slutte å forsvare vedkommende hvis det er sånn du oppfatter det, jeg ville bare få fram fakta her. Det var ikke meningen å rakke ned på deg her, jeg ser nå at jeg var vel krass.... Unnskyld! Håper du kan tilgi meg (?) Hei! Jeg skrev et svar til deg før i dag som ikke gikk igjennom (glemte visst å trykke på send-knappen). I hovesak sa jeg at alt er OK, og at vi nå bør konsentrere oss om det vi er her for, nemlig å informere og støtte hverandre så godt vi kan. Så dersom du så finner meg "verdig" til å motta tips om leddgikt og kosthold, ja så vet du hvor jeg befinner meg ... :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24722-diettr%C3%A5d-m-ot-leddgikt/#findComment-103686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hund Skrevet 15. april 2001 Del Skrevet 15. april 2001 Hei! Jeg skrev et svar til deg før i dag som ikke gikk igjennom (glemte visst å trykke på send-knappen). I hovesak sa jeg at alt er OK, og at vi nå bør konsentrere oss om det vi er her for, nemlig å informere og støtte hverandre så godt vi kan. Så dersom du så finner meg "verdig" til å motta tips om leddgikt og kosthold, ja så vet du hvor jeg befinner meg ... :-) Ja, vi får slutte å krangle:-) ....og jeg får vel gi deg tipset mitt som er tavita.net Forøvrig vet jeg at det .... har prøvd har utrolig god effekt på mange som har leddgikt, men du får selvfølgelig vurdere selv om du vil ta kontakt med vedkommende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24722-diettr%C3%A5d-m-ot-leddgikt/#findComment-103709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.