Gå til innhold

Likestilling og sånn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noen "kvinnen bestemmer alt"-innlegg under her.

Jeg lurer på: Hvis dere er på en date med en mann - hvem betaler regninga?

Er det fortsatt sånn at dere forventer at mannen betaler?

Jeg har aldri opplevd det der. Selv drar jeg opp kortet og skal til og betale, men jeg har alltid - uten unntak - opplevd at dama ikke bare tilbyr seg, men insisterer på å betale halvparten - noe jeg også forventer.

Hadde hun vært av "mannen betaler"-typen hadde jeg naturligvis betalt uten å mase noe mer med det, men det hadde også vært siste daten med meg.

(Snakker om middager nå. Ikke noen øl eller en kaffe).

Men jeg leste inne på samliv her forleden et par jenter skrive at den som inviterer til daten betaler.

Tror "hidi" var en av dem som skrev det.

Gjelder det også hvis kvinnen ber mannen ut på date?

Tror ingen mann med respekt for seg selv tillater at kvinnen tar regninga, nøyaktig som ingen kvinne med respekt for seg selv tillater at mannen tar den.

Eller er dette et område der likestillingen ikke gjelder.

Jeg lurer bare på hva som er vanlig. Jeg vet faktisk ikke helt. Jeg vet bare hvordan jeg ser på det der, og hvordan mine dater har gjort det.

• Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

34

• hidi

25

• Dorthe

15

• ylvali1365381015

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Yngve Freiholt
Skrevet

Du må være Roy Narvestad i "Borettslaget" ;)

Skrevet

Du vet hva jeg mener om det :)

Selvfølgelig betaler man hver sin del (uten å telle kronestykker, riktignok). Jeg kan ikke se at det på noen måte skal være logisk at mannen betaler og jeg hadde blitt veldig ukomfortable om en mann insisterte. Det blir et hopp tilbake til gamle kjønnsrollemønster, hvor mannen skal være forføreren og kvinnen skal la seg imponere. Før ekteskap oppvartes kvinnen, etter oppvartes mannen? ;)

Skrevet

Klart man deler regninga 1. daten! Og gjerne en del ganger etter det også, så blir det mer tilfeldig etter hvert.

Skrevet

Hvis det er første daten, så betaler den som inviterte. Det går begge veier, uavhengig av kjønn. Men det gjelder hvis det er en ordentlig "date". Hvis det er mer av typen "skal vi gå ut og spise og ta noen øl" så betaler man hver sin del.

Skrevet

Klart man deler regninga 1. daten! Og gjerne en del ganger etter det også, så blir det mer tilfeldig etter hvert.

Jupp. Etter hvert blir det mer tilfeldig.

Men jeg vet om en del jenter som forventer at mannen betaler.

Det er muligens ikke de mest oppegående jentene, men ...

Gjest blomsterløk
Skrevet

Synes så klart det er en selvfølge at man deler på regninga. Skulle bare mangle, synes jeg.

Skrevet

Jeg er veldig av den oppfatningen at man deler på alt betalingsmessig sett.

Om han eller jeg vil spandere, så gjør vi det.

Men det forventes ikke på noen som helst måte.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg går ikke på date jeg da, men det hadde aldri falt meg inn å la mannen betale nei.Jeg hadde forlangt å betale selv.Noe annet hadde vært flaut.

Noe annet er det hvis man har vært gift i hundre år slik som jeg. Mannen min betaler alt når vi er ute stort sett, men så tjener han mange ganger mer enn meg og da.

Skrevet

Selvfølgelig betaler man hver sin del (uten å telle kronestykker, riktignok). Jeg kan ikke se at det på noen måte skal være logisk at mannen betaler og jeg hadde blitt veldig ukomfortable om en mann insisterte. Det blir et hopp tilbake til gamle kjønnsrollemønster, hvor mannen skal være forføreren og kvinnen skal la seg imponere. Før ekteskap oppvartes kvinnen, etter oppvartes mannen? ;)

Ja, du er en av de fornuftige. :)

Gjest mohammad rais
Skrevet

Rollene har aldri fungert bedre enn da.

Når kvinnen kom til "makten" oppsto kaoset.

Skrevet

Hvis det er første daten, så betaler den som inviterte. Det går begge veier, uavhengig av kjønn. Men det gjelder hvis det er en ordentlig "date". Hvis det er mer av typen "skal vi gå ut og spise og ta noen øl" så betaler man hver sin del.

Jeg har aldri (før jeg leste det inne på samliv her forleden) hørt at den som inviterer på daten betaler hele moroa.

Og jeg har (som skrevet) heller aldri opplevd at jenta ikke har insistert på å betale halvparten.

Skrevet

Ja, du er en av de fornuftige. :)

Det er heldigvis mange av oss, ser det ut til :)

Skrevet

Jeg går ikke på date jeg da, men det hadde aldri falt meg inn å la mannen betale nei.Jeg hadde forlangt å betale selv.Noe annet hadde vært flaut.

Noe annet er det hvis man har vært gift i hundre år slik som jeg. Mannen min betaler alt når vi er ute stort sett, men så tjener han mange ganger mer enn meg og da.

Men det blir annerledes. Selv om man ikke er gift glir man naturlig inn i den at det byttes på hvem som betaler, uten at det blir diskutert.

Det bare blir sånn.

Skrevet

Det er heldigvis mange av oss, ser det ut til :)

Ja, thank god.

Hvis ikke måtte jeg kjørt dater på McDonalds. :)

Skrevet

Jeg har aldri (før jeg leste det inne på samliv her forleden) hørt at den som inviterer på daten betaler hele moroa.

Og jeg har (som skrevet) heller aldri opplevd at jenta ikke har insistert på å betale halvparten.

Det er nok litt forskjellig mellom miljøer og fra person til person også. Man merker gjerne hva som er forventet. Om en mann ønsker å være galant og spandere, så er det greit for meg uten at jeg føler meg "undertrykket". Men jeg spanderer like gjerne på en mann, hvis det passer seg slik.

Skrevet

Ja, thank god.

Hvis ikke måtte jeg kjørt dater på McDonalds. :)

Da hadde du fortjent jenter som ikke betalte for seg selv ;)

Skrevet

Nå er det sikkert 100 år siden jeg var på date, men da delte vi alltid regningen. Fattige studenter har ikke råd til store middager!

Nå som vi er gift, lar jeg oftest gubben betale, han tjener mye me enn meg, og jeg handler stort sett inn hverdagsmaten.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Men det blir annerledes. Selv om man ikke er gift glir man naturlig inn i den at det byttes på hvem som betaler, uten at det blir diskutert.

Det bare blir sånn.

Her byttes det ikke på en gang.

Min lønningspose er er en dråpe i havet i forhold til hans. Det er liksom aldri spørsmål, det har bare blitt slik.

Men jeg er ikke gjerrig altså.Jeg bidrar med andre utgifter.

Vi diskuterer aldri hvem som skal betale hva. Vi har bare endt opp med at vi tar av oss hver våre ting.

Skrevet

Her byttes det ikke på en gang.

Min lønningspose er er en dråpe i havet i forhold til hans. Det er liksom aldri spørsmål, det har bare blitt slik.

Men jeg er ikke gjerrig altså.Jeg bidrar med andre utgifter.

Vi diskuterer aldri hvem som skal betale hva. Vi har bare endt opp med at vi tar av oss hver våre ting.

Men det er jo forståelig i settinger hvor den ene tjener mye bedre enn den andre, og etter noen år sammen har man vel uansett felles husholdning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...