Gå til innhold

Kan man bli avhengig av Johannesurt?

Anbefalte innlegg

Gjest Marcella

Hei!

Jeg lurer på om man kan bli avhengig av Johannesurt? I vinter var jeg inne i en veldig vanskelig periode. Jeg var mye deprimert og tenkte at jeg skulle prøve Hypericum. Det virket veldig bra, og dagene ble mye lettere å komme igjennom. Jeg har fremdeles de samme problemene, men de styrer ikke livet mitt lenger. Jeg klarer å takle dem på en måte.

Men hvis jeg glemmer å ta en pille en dag, merker jeg det veldig godt. Alle de vonde følelsene kommer tilbake. Jeg føler meg maktesløs, sliten og trøtt. Når jeg da tar pillen som jeg har glemt, går det bare et par timer før jeg føler meg bedre!

Er Johannesurt farlig å gå på over lengere tid, og kan jeg aldri slutte med dem?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24810-kan-man-bli-avhengig-av-johannesurt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Marcella.

Johannesurt er ikke regnet for å kunne gi fysisk avhengighet og selges derfor uten resept. Det tar vanligvis flere dager for effekten begynner å svekkes. Når du merker det alleredere etter en dag er nok dette uttrykk for en form for psykisk avhengighet der du er redd for å bli dårlig igjen hvis du slutter med johannesurt. Hvis du har brukt johannesurt i flere mnd så burde du ta en pause på to uker og da kan du jo legge merke til om de depressive tankene først blir sterkere for så å svekkes igjen. Vi kjenner ikke til skadevirkninger ved lang tids bruk, men det er alltid lurt å ta en pause etter noen mnd for å se om du fortsatt har nytte av urten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...