Gå til innhold

Om å ikke kunne norsk..noe annet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mange nok drinker snakker du så bra engelsk at du skulle tro du aldri hadde gjort annet!

Husker da vi hadde besøk av en franskmann en gang (han snakket veldig bra engelsk). Jeg var veldig sjenert i starten, men etterhvert snakket jeg en salig blanding av engelsk, norsk og fransk. Hehe.

Niks :)

Selv etter uttallige drinker og ha sjenket hun som pratet engelsk, så fikk jeg ikke ut et ord engelsk.

Ja, jeg er rar ;)

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

35

• Dorthe

7

• mrxx

5

• Mrs. Wallace

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Selv er jeg en kløpper til å snakke fylletysk! ;o)

Sliter til og med med norsken i fylla, jeg :P

ShitDiddelyDo
Skrevet

Når jeg tenker etter kommer jeg ikke på mer enn et par situasjoner hvor jeg har befunnet meg på fest med engelskspråklige, og jeg husker ikke hvordan vi gjorde det.

Men jeg er naturligvis enig med deg. Det er udannet å ekskludere folk ved å bable på et språk de ikke forstår.

Og de fleste kan nok engelsk til å gjøre seg forstått, selv om mange av oss knoter en del før den første sixpacken da vi alt for sjelden snakker annet enn norsk.

For øvrig nok en grunn til å ta kvelden på engelsk: Trening.

laguna1365380434
Skrevet

Når jeg tenker etter kommer jeg ikke på mer enn et par situasjoner hvor jeg har befunnet meg på fest med engelskspråklige, og jeg husker ikke hvordan vi gjorde det.

Men jeg er naturligvis enig med deg. Det er udannet å ekskludere folk ved å bable på et språk de ikke forstår.

Og de fleste kan nok engelsk til å gjøre seg forstått, selv om mange av oss knoter en del før den første sixpacken da vi alt for sjelden snakker annet enn norsk.

For øvrig nok en grunn til å ta kvelden på engelsk: Trening.

Jupp! I tillegg slipper man at engelsken ruster fast..:-) Nemlig!

laguna1365380434
Skrevet

Det er ikke alle forunt å være så strålende i sosiale lag som oss, laguna! ;o)

Hehe! Du er inne på noe der..;-)

Skrevet

Hvorfor har han ikke lært seg norsk, da?

Han kan jo norsk nå, men det har tatt tid. De første to årene forsto han svært lite av det som ble sagt.

Skrevet

Ja, det er så fantastisk uhørt, jeg blir helt flau når det skjer. Huff.

Skjønner ikke folk på det der..Jeg liker heller ikke å måtte oversette, dog mest fordi jeg er så flau for at folk jeg faktisk kjenner setter m,eg i en posijon som gjør at jeg MÅ..:-/

Full symp! :-)

Heldigvis var de aller fleste veldig høflige på det. Men mens enkelte bare _ikke_ snakket til han i det hele tatt, så snakket de andre engelsk kun når de skulle si noe direkte til han eller svare han. Begge deler var utrolig slitsomt og ekskluderende.

Så når han hadde bursdagsfest og jeg skulle invitere alle vennene våre, så skrev jeg faktisk i en melding til en venninne (som aldri hadde sagt et ord til han på engelsk eller norsk): "Husk også på at dette er X sin bursdagsfest og det er høflig å i hvert fall gratulere med dagen...". Det var litt slemt, men... :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Han kan jo norsk nå, men det har tatt tid. De første to årene forsto han svært lite av det som ble sagt.

Ok! :)

Tror også veldig mange nordmenn foretrekker å snakke engelsk til engelsktalende, framfor å la dem prøve seg fram på norsk. Dermed blir det vanskeligere for dem å lære seg norsk også.

Skrevet

Ok! :)

Tror også veldig mange nordmenn foretrekker å snakke engelsk til engelsktalende, framfor å la dem prøve seg fram på norsk. Dermed blir det vanskeligere for dem å lære seg norsk også.

Ja, jeg har kun snakket engelsk til han. Men det er slitsomt å bygge et forhold når den ene parten stotrer seg fram på et språk de kan svært dårlig.

Han har heldigvis jobbet sammen med en som opprinnelig er fra Irak og ikke kan engelsk, i tillegg til at moren min utelukkende har snakket norsk til han, slik at han skulle lære fort. Jeg brukte også de første månedene våre sammen på å lære han masse norsk gramatikk og vesentlige gloser.

Skrevet

Hehe, laguna, du har aldri hørt meg snakke engelsk. Jeg har en jævli aksent, noe midt i mellom Petter Solberg og en turistgreker.

Jeg snakker overhode ikke engelsk med amerikanere eller engelskmenn.

laguna1365380434
Skrevet

Hehe, laguna, du har aldri hørt meg snakke engelsk. Jeg har en jævli aksent, noe midt i mellom Petter Solberg og en turistgreker.

Jeg snakker overhode ikke engelsk med amerikanere eller engelskmenn.

Du får trene litt da veit du, så kommer det seg nok..;-P

Dessuten kan du uansett mere engelsk enn de kan norsk..;-)

Skrevet

Du får trene litt da veit du, så kommer det seg nok..;-P

Dessuten kan du uansett mere engelsk enn de kan norsk..;-)

Ikke søren om jeg åpner munnen.

Jeg kan masse ord, kan diskutere skriftelig uten problemer, men ikke muntlig.

Det høres så grusomt ut at folk ler av meg :o)

laguna1365380434
Skrevet

Ikke søren om jeg åpner munnen.

Jeg kan masse ord, kan diskutere skriftelig uten problemer, men ikke muntlig.

Det høres så grusomt ut at folk ler av meg :o)

Tenk deg hvor grusomt det er for dem da, når folk prater og ler uten at de skjønner en pøkk...;-)

Nei, her er jeg hard. Hos meg får folk drekke seg til mot og si det de vil på den engelsken de klarer, eller holde snåt. Ingen norskkjatring når amerikanerne er her..Med mindre man er DØDLIG sjenert, eller er i bestemorsalder og _faktisk_ ikke kan.

Du skal se hva folk som "ikke snakker engelsk" faktisk får til å snakke om når de faktisk kommer i siget!

Du er meg bekjent verken eller..;-)

Skrevet

Tenk deg hvor grusomt det er for dem da, når folk prater og ler uten at de skjønner en pøkk...;-)

Nei, her er jeg hard. Hos meg får folk drekke seg til mot og si det de vil på den engelsken de klarer, eller holde snåt. Ingen norskkjatring når amerikanerne er her..Med mindre man er DØDLIG sjenert, eller er i bestemorsalder og _faktisk_ ikke kan.

Du skal se hva folk som "ikke snakker engelsk" faktisk får til å snakke om når de faktisk kommer i siget!

Du er meg bekjent verken eller..;-)

Joda, drekke meg til mot kan jeg derimot. Da snakker jeg engelsk som en foss ;o)

Snakker ikke jeg som en foss uansett drikke og uansett språk egenlig. Huff, men ikke edru med amerikanere altså.

laguna1365380434
Skrevet

Joda, drekke meg til mot kan jeg derimot. Da snakker jeg engelsk som en foss ;o)

Snakker ikke jeg som en foss uansett drikke og uansett språk egenlig. Huff, men ikke edru med amerikanere altså.

Der er jeg grei altså..;-)

Ingen MÅ være edru på fest hos meg, litt bælming applauders..;-P

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har forresten litt oppheng på engelsk på telefonen..DET synes jeg er guffent..Sånn uten å kunne veive, fekte & peke..:-o

Men jeg GJØR det jo. Men trenger konsepause først..;-)

Skrevet

Der er jeg grei altså..;-)

Ingen MÅ være edru på fest hos meg, litt bælming applauders..;-P

Knis, jeg kan bælme jeg da. Du er ikke så verst du heller :o)

Skrevet

Jeg har forresten litt oppheng på engelsk på telefonen..DET synes jeg er guffent..Sånn uten å kunne veive, fekte & peke..:-o

Men jeg GJØR det jo. Men trenger konsepause først..;-)

Jeg ringte til ei dame i Texas som jeg mailer med. Skikkelig kjipt, dårlig forbindelse og deler av ordene hun sa ble borte og hun lo når jeg snakka.

Skrekk.

laguna1365380434
Skrevet

Knis, jeg kan bælme jeg da. Du er ikke så verst du heller :o)

Nei, jeg er kjempegod..;-P Og dæven så mye flinkere jeg blir til å snakke englsk også!

;-)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg ringte til ei dame i Texas som jeg mailer med. Skikkelig kjipt, dårlig forbindelse og deler av ordene hun sa ble borte og hun lo når jeg snakka.

Skrekk.

Sånt er litt skrekk ja..:-o

Prøv du, å snakke med kjæreste på telefon, sånn bare for å snakke, når du ellers er vant til å kunne kysse bort alle språktabber, og det alternativet plutselig er utradert..:-o

Mye brydd pusting over atlanteren..;-P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...