Gå til innhold

Religion?

Gjest Princess Peach

Anbefalte innlegg

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ha en jævli dag :-)

Tror kanskje jeg skal gå på trening i dag, i stedet for å ta t-banen...fordi det er så jævli :-)

"................................"

Jo takk, en jævlig dag har jeg, her jeg sitter med sår hals og nesen full av snørr. *host, nys* :)

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

9

• Osiris

7

• Hawkwind

6

• Mrs. Wallace

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Princess Peach
Skrevet

Visste ikke at det var noe opplegg i kirken på 17.mai jeg.. Da lærte jeg noe nytt :)

Pleier å være gudstjeneste etter toget, tror jeg.

Skrevet

hedning m1 (norr heiðingi, av foreld heden adj, besl med hede, fordi folk som bodde i udyrkede områder ble senest kristne) hedensk person; person som ikke tror på Gud drive misjon blant h-ene / han er en reinspikka h-

jeg går for den siste tolkningen der. Ateist om du vil, rent bortsett fra at jeg er så motstander av bombastisk tro at jeg blir nødt å si agnostiker =)

Det var nok garantert ikke mange ateister blant de opprinnelige "hedningene", nei. Vi snakker om en tid hvor folk var betraktelig mer religiøse og/eller overtroiske enn i dag. Hedning blir en fellesbetegnelse på religioner som "var her" før kristendommen ble påtvunget "oss".

"......................................."

Skrevet

Tror ikke jeg er kristen,men tror på"noe"allikevel ;o)

Er født og oppvokst som JV,gikk ut fra det da jeg var 24 år.

Tøff opplevelse.Omtrent hele min familie er JV,dermed lite kontakt med dem.

Når jeg sier jeg tror på "noe",mener jeg at det finnes mere mellom himmel og jord en vi aner....

Hilsen

Det er ganske tøft gjort av deg å gå ut av jehovas vitner, da du visste hva som ville skje! Du er sterk!

Gjest gruffalo
Skrevet

Det var nok garantert ikke mange ateister blant de opprinnelige "hedningene", nei. Vi snakker om en tid hvor folk var betraktelig mer religiøse og/eller overtroiske enn i dag. Hedning blir en fellesbetegnelse på religioner som "var her" før kristendommen ble påtvunget "oss".

"......................................."

For å definere hedning per i dag, funker det som står i ordboken utmerket. Om du ønsker å bruke utelukkende ordets opprinnelige betydning, må du jo gjerne det. Jeg har allerede pekt på hvilken definisjon jeg benytter. Jeg synes hedning er et pent ord, og folk mistolker jo også til stadighet både ateist og agnostiker.

Gjest Aviaana
Skrevet

jeg har betraktet meg som kristen lenge, men i den siste tiden har jeg tatt meg en tenkepause. Det er så mye jeg er usikker på når det gjelder kristendommen. Jeg tror på Gud,men er ingen fanatisk tilhenger av Bibelen. Synes vel det er det vanskeligste med kristendommen at det som står i en bok skal være en fasit på hvordan jeg skal leve livet mitt.

Så nå kan man si at jeg har pause fra Gud.

Skrevet

Jeg er kristen, medlem av statskirken - og støtter den mer liberale fraksjonen av folkekirka.

Skrevet

Meldte meg ut av kirka for ca 30 år siden og har ikke angret en eneste dag. Syns ikke noe om å fortelle for mye om hva jeg tror på, men holder meg til en side av Wicca.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Meldte meg ut av kirka for ca 30 år siden og har ikke angret en eneste dag. Syns ikke noe om å fortelle for mye om hva jeg tror på, men holder meg til en side av Wicca.

Wicca, det hørtes spennende ut. Litt interessant å høre hva folk tror eller ikke tror på. :)

Skrevet

Wicca, det hørtes spennende ut. Litt interessant å høre hva folk tror eller ikke tror på. :)

For meg er det helt naturlig :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

For meg er det helt naturlig :)

Selvfølgelig, forventer ikke at du går rundt og tror på noe som er unaturlig for deg. :)

Skrevet

Jeg tror ikke på noen ting og er åpen for alle muligheter. Håper jeg finner det ut en dag. Om ikke, så har jeg hatt et fritt og godt liv.

Skrevet

jeg har betraktet meg som kristen lenge, men i den siste tiden har jeg tatt meg en tenkepause. Det er så mye jeg er usikker på når det gjelder kristendommen. Jeg tror på Gud,men er ingen fanatisk tilhenger av Bibelen. Synes vel det er det vanskeligste med kristendommen at det som står i en bok skal være en fasit på hvordan jeg skal leve livet mitt.

Så nå kan man si at jeg har pause fra Gud.

Tror du burde lese en del om bibelforskning.

Eller snakke litt med en litt mer opplyst, moderne prest om det.

Det er noe med at Bibelen skal leses og forståes i konteksten av den tidsalder og den kultur hvor den ble nedskrevet.

Selv om man stadig finner mennsker som mener Bibelen skal leses og forståes på en såkalt bokstavtro måte; er det heldigvis færre og færre som er så ekstreme.

Skrevet

Medlem av statskirken, og har den som arbeidsplass.

Heldigvis ikke i en stilling som krever at man er troende - definerer ikke meg selv som kristen.

Men etter noen år i kirkebusinessen har jeg fått et langt mer nyansert bilde av hva en troende kristen er - det skal sies.

Og er derfor langt mer positiv til statskirkekristne enn hva jeg var for noen år siden; og desto mye mer skeptisk til nykristne bevegelser av amerikansk opphav ;-)

Skrevet

Medlem av statskirken, og har den som arbeidsplass.

Heldigvis ikke i en stilling som krever at man er troende - definerer ikke meg selv som kristen.

Men etter noen år i kirkebusinessen har jeg fått et langt mer nyansert bilde av hva en troende kristen er - det skal sies.

Og er derfor langt mer positiv til statskirkekristne enn hva jeg var for noen år siden; og desto mye mer skeptisk til nykristne bevegelser av amerikansk opphav ;-)

Hm, kanskje jeg har møtt deg i en eller annen sammenheng?

Skrevet

Hm, kanskje jeg har møtt deg i en eller annen sammenheng?

Vet ikke :-)

Jobbmessig sitter jeg på kontor hele tiden - og jobber forøvrig ikke i Oslo *s*

Har av og til vært på litt kursing mer eller mindre relatert til hva jeg jobber med - sist gang mindre direkte relatert til jobb når jeg ble kurset litt i IT-sikkerhet i september.

Skrevet

Jeg er medlem av statskirka. Men har et ferdig utfylt utmeldingsskjema liggende her i skrivebordsskuffen. Aner bare ikke hvem jeg skal sende det til :P

Er døpt ja, men har ikke kristne foreldre. Så skjønner ikke hvorfor de gadd å døpe oss (søs og jeg). Vi stod begge borgerlig konfirmasjon.

Nei ikke religiøs på noen måte. Men liker å tro på ting. Eller jeg tror i grunnen ikke på noe, men VIL tro. Men ikke guder og sånn. Mer på ... tja.. ånder, spøkelser, andre spennende gøye ting :)

Skrevet

tøft. har lest en del om paganisme/wicca. har et par bøker om det, og har lest på nett. Aldri vært troende, men funnet det meget interessant. Virker som en veldig fin religion :)

Kan identifisere meg med mye av det paganistene "står for".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...