Gå til innhold

Sinnsyk i gjerningsøyeblikket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har selvfølgelig helt rett. Å tro at våre nye landsmenn kan bli syke på sinnet de også, er å dra det for langt. Det er kun nordmenn som blir sinnssyke.

Jeg antar du vet nøyaktig like mye (eller lite) om fyrens tilstand som vi andre, og likevel drar du slutninger om fyrens forsøk på å lure den norske psykiatrien.

Nå er det vel slik at alle som med overlegg og forsett dreper andre er syke.

Og det bør vel ikke gå så langt at det mer eller mindre "automatisk" skal bety at du slipper ordinær fengelsstraff - og straffeutmåling?

• Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

25

• Prozak

23

• Goliath

17

• flisa

9

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men du liker bare ikke at Grip sier det...

Jeg liker ikke at Grip konkluderer med sinnssykdom kun fordi de er muslimer.

Forskjellen på meg og dere er at jeg ville skrevet nøyaktig det samme om fyren var norsk.

Du hadde aldri sett innlegget til Grip hvis fyren ikke var muslim.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nå er det vel slik at alle som med overlegg og forsett dreper andre er syke.

Og det bør vel ikke gå så langt at det mer eller mindre "automatisk" skal bety at du slipper ordinær fengelsstraff - og straffeutmåling?

Selvfølgelig ikke. Men hvis det som kommer fram om denne fyren stemmer (noe jeg også er skeptisk til å kjøpe) tyder det på at fyren har vært syk lenge.

Og dersom det viser seg at fyren er sinnssyk skal han naturligvis ikke bures inn i et fengsel, men på psykiatrisk.

Og for ordens skyld: Jeg mener også at praksisen om at drapsmenn med psykiske problemer som helt og holdent overlates til en lege og friskmeldes av denne legen, når legen mener fyren er i stand til å leve som folk flest igjen, er livsfarlig.

Skrevet

Selvfølgelig ikke. Men hvis det som kommer fram om denne fyren stemmer (noe jeg også er skeptisk til å kjøpe) tyder det på at fyren har vært syk lenge.

Og dersom det viser seg at fyren er sinnssyk skal han naturligvis ikke bures inn i et fengsel, men på psykiatrisk.

Og for ordens skyld: Jeg mener også at praksisen om at drapsmenn med psykiske problemer som helt og holdent overlates til en lege og friskmeldes av denne legen, når legen mener fyren er i stand til å leve som folk flest igjen, er livsfarlig.

Har lest resten av tråden nå, og tror vi er ganske så enige her.

Egentlig heller jeg til tanken om at hvis man blir funnet "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" eller eventuelt andre psykiske diagnoser som krever behandling, så skal man først behandles (uansett tid det tar i lukket anstalt), for så å sone en ordinær fengselsstraff i etterkant.

Og den straffen skal i utgangspunktet utmåles som om det var for en mentalt frisk person.

Så får man eventuelt vurdere om de uker/måneder/år som går med til lukket psykiatrisk behandling, skal kunne trekkes fra fengselsstraffen.

Skrevet

Men du liker bare ikke at Grip sier det...

Hehe...ja det la jeg også merke til ;-)

Skrevet

Jeg liker ikke at Grip konkluderer med sinnssykdom kun fordi de er muslimer.

Forskjellen på meg og dere er at jeg ville skrevet nøyaktig det samme om fyren var norsk.

Du hadde aldri sett innlegget til Grip hvis fyren ikke var muslim.

Veeel, SDD, jeg har jo skrevet noen tusen innlegg på dol. Mange om muslimer, men også noen tusen om andre saker. Så dra nå ikke for raske konklusjoner.

Dessuten virker det som muligheten til å påberope seg galskap, er lettere tilgjengelig for fremmedkulturelle. Det har selvsagt sammenheng med at man lettere kan hevde seg traumatisert etc etc...Opplysningene kan jo ikke verifiseres.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Veeel, SDD, jeg har jo skrevet noen tusen innlegg på dol. Mange om muslimer, men også noen tusen om andre saker. Så dra nå ikke for raske konklusjoner.

Dessuten virker det som muligheten til å påberope seg galskap, er lettere tilgjengelig for fremmedkulturelle. Det har selvsagt sammenheng med at man lettere kan hevde seg traumatisert etc etc...Opplysningene kan jo ikke verifiseres.

Sannsynligvis er det også sånn at svært mange fremmedkulturelle, f.eks. denne somalieren (hvis jeg ikke husker feil) som rabla med kniv i Oslo, har opplevd så mye faenskap at de i langt større grad enn nordmenn sliter med diverse barndomstraumaer.

Nå er helgens trippeldrapsmann pakistansk og har, så vidt jeg forstår, bodd i Norge nesten hele sitt liv, noe som gjør det mindre sannsynlig at han kan briljere med barndomstraumer fra Pakistan, i motsetning til hva innvandrere fra andre land ofte kan - nettopp fordi de har opplevd mye faenskap.

Denne pakistaneren er sannsynligvis bare nok et resultat av en grusom kultur.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Kjenner du han eller er du synsk kanskje som mener å vite så mye om hans sinnstilstand?

Gjest Humlepungen
Skrevet

Dette hører vi om stadig vekk. Han trikkedrapsmannen i oslo slapp også unna lang straff nettopp fordi han hadde noen skruer løs inne i hodet sitt.

Det går bare ikke an at dette skal bortforklares og unnskyldes. Da er det mange ting i dette landet her som har begynt å gå helt utfor stupet i så fall!

Håper han som drepte søstrene sine får den straff han fortjener!

Skrevet

Det GÅR faktisk an å bli psykisk sjuk SJØLV om ein er framandkulturell, gripp...

Skrevet

Det GÅR faktisk an å bli psykisk sjuk SJØLV om ein er framandkulturell, gripp...

Det trur eg at han Grip veit :)

Skrevet

Selvfølgelig går det an, men folk må slutte å skylde på "sinnsyk i gjerningsøyeblikket". Det er mange som skulle blitt sendt på "steinarbeid".

Muslimer er djevelens verk!!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Dette hører vi om stadig vekk. Han trikkedrapsmannen i oslo slapp også unna lang straff nettopp fordi han hadde noen skruer løs inne i hodet sitt.

Det går bare ikke an at dette skal bortforklares og unnskyldes. Da er det mange ting i dette landet her som har begynt å gå helt utfor stupet i så fall!

Du tror da vitterlige ikke det kun er Norge som ikke plasserer sinnssyke mennesker i fengsel, men gir dem psykiatrisk hjelp innesperret på en lukket, psykiatrisk institusjon?

Det er sånn det gjøres i hele den vestlige verden, og siden vi lever i en del av verden der hele kriminalomsorgen er ment å forberede mennesker på livet som en dag vil vente dem utenfor murene, er det ikke så veldig mange andre måter å gjøre det på.

Du kan ikke sperre enn sinnssyk person inne i et fengsel og tro han kommer ut kurert etter 15 år.

Skrevet

Kjenner du han eller er du synsk kanskje som mener å vite så mye om hans sinnstilstand?

Det mer interessante spørsmålet er vel heller hvorvidt psykiske diagnoser skal medføre at man slipper straff for denne type grove kriminelle handlinger?

Og bør det være slik (ref trikkedrapet) at kun en lege eller samling leger skal kunne vurdere når en diagnostisert "sinnsyk" person, som har begått slike handlinger ,skal kunne slippes fri i samfunnet igjen - uten straff overhode?

Skrevet

Du tror da vitterlige ikke det kun er Norge som ikke plasserer sinnssyke mennesker i fengsel, men gir dem psykiatrisk hjelp innesperret på en lukket, psykiatrisk institusjon?

Det er sånn det gjøres i hele den vestlige verden, og siden vi lever i en del av verden der hele kriminalomsorgen er ment å forberede mennesker på livet som en dag vil vente dem utenfor murene, er det ikke så veldig mange andre måter å gjøre det på.

Du kan ikke sperre enn sinnssyk person inne i et fengsel og tro han kommer ut kurert etter 15 år.

Så er jo spørsmålet om denne sinnsyke personen i det hele tatt er "kurert" når han kommer ut, uansett hvor han har vært "oppbevart"....

ShitDiddelyDo
Skrevet

Så er jo spørsmålet om denne sinnsyke personen i det hele tatt er "kurert" når han kommer ut, uansett hvor han har vært "oppbevart"....

Det er klart. Og i dag ser det ut som om en del slippes ut alt for tidlig.

Han trikkefyren fra Oslo går f.eks. rundt i bygda her nå, kun et par-tre år etter drapene han begikk.

Skrevet

Det trur eg at han Grip veit :)

Neppe :-)

"..................................."

Skrevet

Bruk hodet nå. At trikkedrapsmannen var forstyrret er det vel ingen med hodet på rett plass som benekter. Psykiatrien innrømmet jo feil, og la seg langflat.

"......................................."

Skrevet

Det er klart. Og i dag ser det ut som om en del slippes ut alt for tidlig.

Han trikkefyren fra Oslo går f.eks. rundt i bygda her nå, kun et par-tre år etter drapene han begikk.

"Han trikkefyren fra Oslo går f.eks. rundt i bygda her nå, kun et par-tre år etter drapene han begikk."

Og ingenting tyder på at han ikke er "oppegående" nok til det, heller. Der er det bare rettferdighetssansen hos folk som protesterer. (Og den skal man ikke kimse av, selvføglelig.)

"........................................."

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Han trikkefyren fra Oslo går f.eks. rundt i bygda her nå, kun et par-tre år etter drapene han begikk."

Og ingenting tyder på at han ikke er "oppegående" nok til det, heller. Der er det bare rettferdighetssansen hos folk som protesterer. (Og den skal man ikke kimse av, selvføglelig.)

"........................................."

Det er sant.

Men jeg leste i lokalavisa her om det, og det jeg der reagerte på var at han (og det gjelder vel også alle andre med psykiske problemer) blir fullstendig overlatt til psykiatrien etter at de er funnet uskikka for rettsvesenet.

I utgangspunktet har jeg ingen problemer med det, men jeg kan ikke si at jeg går rundt med tillit til norsk psykiatri, og med store ressursproblemer og mangel på psykiatriske plasser får det meg til å lure på om de kanskje kan finne på å slippe ut folk for tidlig, for å kunne ta inn pasienter med et mer akutt behov for hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...