Gå til innhold

Sinnsyk i gjerningsøyeblikket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du, jeg tror egentlig vi e rhelt enige, vi bare mikser et par begreper.

Det er bare ved virkelig, _virkelig_ psykisk sykdom det skal være formildende, som f.eks schizofreni og andre ting der virkelighetsbildet blir helt på trynet. Og da er man ikke nødvendigvis bare forstyrret i drapsøyeblikket, og derfor mener jeg hele det uttrykket bør forkastes.

Det hører også veldig til sjeldenhetene at det skjer drap i slike situasjoner (uten at jeg skal påberope meg noe fagkunnskap), og i de aller fleste tilfeller så er det snakk om sterke følelser, rus, psykisk ubalanse, e.l.som bruker denne "tittelen" ufortjent, og de bør straffes på lik linje med alle andre.

Er vi ikke litt på nett?

Enig i at begrepet er meningsløst og helt feilslått, ja. Som nhd sier her et sted, så er det slett ikke uvanlig å få en kraftig psykisk reaksjon etter å ha gjort noe slikt. Selv i et samfunn hvor æresdrap er akseptert i en eller annen grad, så går jo ikke folk flest rundt og er samvittighetsløse og kaldblodige mordere.

"......................................"

• Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

25

• Prozak

23

• Goliath

17

• flisa

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Er det like galt å drepe i selvforsvar som overlagt drap?"

Nei, det mener jeg ikke. Et lenge planlagt og kalkulert drap, bør straffes strengere enn et impulsivt i sterk affeksjon. Men det er noe annet enn syk vs. frisk. Alle som dreper er på en eller annen måte sinnsyke i gjerningsøyeblikket (selv om de kan ha vært sinnsyke lenge, og tilsynelatende dreper i kaldt blod), og ingen skal slippe unna straff.

"Det er vanvittig naivt å tro at mennesker ikke er i stand til å drepe fullstendig kalkulert og overveid."

Selvsagt gjør mange det! Man da vare bare sinnsykeøyeblikket lenger. Selv om det er ære som ligger bak, f.eks, og de planlegger dette æresdrapet lenge, så er de fortsatt syke. Ødelagt siden oppveksten av vrangforestillinger om verden, og antagligvis fulle av redsel og hat for det ryktet de nå får.

"_Selvfølgelig_ kan en person være så psykisk forstyrret at h*n faktisk ikke vet, eller skjønner konsekvensene, av det h*n gjør. Det kan være så banalt som hallusinasjoner, paranoia etc.,"

Jo, jeg er litt i tvil hva jeg egentlig selv mener på dette punktet. Er det pga rus, så bør man like fullt straffes (kanskje litt mildere). Er det f.eks ved schizofreni, så blir det litt vanskeligere. Det er i så fall de eneste få tilfellene jeg kan akseptere dette "sinnsyk i gjerningsøyeblikket". De bør likevel straffes litt symbolsk, og det bør ligge _mye_ sterk dokumentasjon til grunn, og mye oppfølging i ettertid.

Mennesker som er psykotiske, har ingen ordentlig virkelighetsoppfattelse. Det er dermed ingen tvil om at de virkelig er sinnsyke i gjerningsøyeblikket.

Utfordringen er selvsagt å fastslå i ettertid om det var tilfelle i hver enkelt sak. Men _at_ det kan skje, er det overhodet ingen tvil om.

Skrevet

Mennesker som er psykotiske, har ingen ordentlig virkelighetsoppfattelse. Det er dermed ingen tvil om at de virkelig er sinnsyke i gjerningsøyeblikket.

Utfordringen er selvsagt å fastslå i ettertid om det var tilfelle i hver enkelt sak. Men _at_ det kan skje, er det overhodet ingen tvil om.

Jo, det er vel så. Men av alle de tilfellene som blir erklært det, så tror jeg det er _veldig_ få som faktisk burde blitt det.

Og i og med at psykotiske ikke bare "blir sinnsyke" og dreper og våkner opp og lurer på hva som skjedde, så synes jeg uansett at det er et dustete uttrykk.

Skrevet

Og hvem og på vilken måte skal man straffe slikt?

For at det bør straffes særdeles hardt er vel noe de fleste er enige i - ikke minst mtp den signaleffekten som det er viktig å få gitt i slike saker.

Alt annet vil jo bare være å gi "grønt lys" til de som påfører andre slike traumer og lidelser.

Jeg anbefaler en offentlig henging på Rådhusplassen av denne trippel-morderen. Det ville være en passende måte å statuere et eksempel på at æresdrap ikke aksepteres her i Norge.

Og ikke minst ville det vært et språk muslimene forstår. Altså: De som ikke oppfører seg slik vårt samfunn ønsker - dem dreper vi!

Enkelt og greit!

Gjest dummeste jeg har lest!
Skrevet

Dette skrives ikke KUN når det er fremmedkulturelle som begår en straffbar handling, dette skrives når ALLE begår straffbare handlinger. Våkn opp, leser du ikke aviser/nettet eller??

Skrevet

Jeg anbefaler en offentlig henging på Rådhusplassen av denne trippel-morderen. Det ville være en passende måte å statuere et eksempel på at æresdrap ikke aksepteres her i Norge.

Og ikke minst ville det vært et språk muslimene forstår. Altså: De som ikke oppfører seg slik vårt samfunn ønsker - dem dreper vi!

Enkelt og greit!

Litt vel drastisk, selv om det sikkert ville vært måten islamitter ville behandlet sine døtre om de hadde begått samme handling overfor deres sønner.....

Og selv om noen her synes å tro det, så mener jeg så absolutt ikke at skal ta etter den barbariske (u)kulturen de på mange områder representerer.

Gjest Humlepungen
Skrevet

Du tror da vitterlige ikke det kun er Norge som ikke plasserer sinnssyke mennesker i fengsel, men gir dem psykiatrisk hjelp innesperret på en lukket, psykiatrisk institusjon?

Det er sånn det gjøres i hele den vestlige verden, og siden vi lever i en del av verden der hele kriminalomsorgen er ment å forberede mennesker på livet som en dag vil vente dem utenfor murene, er det ikke så veldig mange andre måter å gjøre det på.

Du kan ikke sperre enn sinnssyk person inne i et fengsel og tro han kommer ut kurert etter 15 år.

Hvor mange av de er egentlig sinnsyke? Det blir for enkelt å bli erklært snnsyk i gjerningsøyeblikket. En hører om det stadig vekk.

Vet faktisk om folk som har misbrukt dette. Ikke av noen nære bekjente, men jeg vet godt hvem de er.

Gjest Humlepungen
Skrevet

Bruk hodet nå. At trikkedrapsmannen var forstyrret er det vel ingen med hodet på rett plass som benekter. Psykiatrien innrømmet jo feil, og la seg langflat.

"......................................."

Han var bare et eksempel. Han ble forresten erklært psykotisk og det skal litt til. Men jeg syns at han ikke skal slippe lett unna likevel. Han kan ikke bare kureres på kort tid og deretter bli sluppet ut på gata igjen. I duste norge kan dette lett skje.

Det er _mange_ som blir erklært sinnsyke i gjerningsøyeblikket og slipper unna. Og veldig mange som misbruker dette. Sånn er det og det vet du også. Du vil bare krangle og be folk bruke hodet sitt. Hold deg til sak og ikke gå på min person. Selv om noen er uenig med deg betyr ikke det at de "ikke bruker hodet".

Skrevet

Han var bare et eksempel. Han ble forresten erklært psykotisk og det skal litt til. Men jeg syns at han ikke skal slippe lett unna likevel. Han kan ikke bare kureres på kort tid og deretter bli sluppet ut på gata igjen. I duste norge kan dette lett skje.

Det er _mange_ som blir erklært sinnsyke i gjerningsøyeblikket og slipper unna. Og veldig mange som misbruker dette. Sånn er det og det vet du også. Du vil bare krangle og be folk bruke hodet sitt. Hold deg til sak og ikke gå på min person. Selv om noen er uenig med deg betyr ikke det at de "ikke bruker hodet".

Nei, jeg vil ikke "bare krangle". Men når man kommer med eksempler som er totalt usaklige, så kan jeg rett og slett ikke si at "joda, du har et godt poeng".

Hvordan det er med trikkedrapsmannen har jeg ikke fått med meg. Jeg har ikke fått med meg at han har sluppet fri. Det siste jeg leste var at man reagerte på at han fikk perm fra psykiatrisk, og fikk gå rundt alene.

"......................................."

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men med referanse til trikkedrapet, så slapp jo vedkommende fri kort etter - helt uten å måtte sone noen straff.

Han er ikke sluppet fri. Han er fortsatt på Dikmark.

Men han får innvilga utetid alene.

Skrevet

Når noen har gjort en slik forferdelig handling, kan en får reaksjoner i ettertid som ved alvorlig sinnslidelse/sinnsykdom.

Denne reaksjonen må ikke alene forlede en til å tro at gjerningsmannen var sinnsyk i planleggings- og gjennomføringsfasen.

Det er heilt sant, men det er vel det ein har kompetente rettspsykiatarar for - håpar eg. For å kunne skilje mellom sinnstilstanden da det skjedde, og det som var før og etterpå.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvor mange av de er egentlig sinnsyke? Det blir for enkelt å bli erklært snnsyk i gjerningsøyeblikket. En hører om det stadig vekk.

Vet faktisk om folk som har misbrukt dette. Ikke av noen nære bekjente, men jeg vet godt hvem de er.

Jeg tviler ikke et sekund på at mange påberoper seg sinnssykdom i gjerningsøyeblikket, men det rokker ikke ved det faktum at mange faktisk er sinnssyke også.

Som denne trikkedrapsmannen. Det fantes ikke tvil overhodet om at denne mannen led av meget sterke psykoser.

Skrevet

Han er ikke sluppet fri. Han er fortsatt på Dikmark.

Men han får innvilga utetid alene.

Det var det jeg mente også. Likevel gjentas det flere ganger her at han har "sluppet fri".

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det var det jeg mente også. Likevel gjentas det flere ganger her at han har "sluppet fri".

Det er han ikke.

Jeg husker de store avisene lagde en sak av at han gikk fri, men de nevnte kun det.

I lokalavisa var det derimot store oppslag, og han er ikke fri. Legene mener derimot at han at han nå er frisk nok til å bevege seg ute alene i kortere perioder.

Skrevet

Det er han ikke.

Jeg husker de store avisene lagde en sak av at han gikk fri, men de nevnte kun det.

I lokalavisa var det derimot store oppslag, og han er ikke fri. Legene mener derimot at han at han nå er frisk nok til å bevege seg ute alene i kortere perioder.

Og morsomt er det, når dette er et av idiot-argumentene til trollene her som hyler og bæljer om at "alle utlendinger slipper straff for drap" og det som verre er :-)

"........................................."

Skrevet

Og morsomt er det, når dette er et av idiot-argumentene til trollene her som hyler og bæljer om at "alle utlendinger slipper straff for drap" og det som verre er :-)

Mer betenkt er det at psykiatrien ikke har full kontroll på disse pasientene.

Og når jeg leser og hører om alle mennesker i Norge med ulike psykiske diagnoser, blir ihvertfall jeg skeptisk til hele psykiatrien....

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, det er ganske utrolig.

For øvrig så jeg på NRK nå nettopp at han som drepte sine søstre i helgen har vært under behandling for psykiske problemer siden 2002.

Teorien om at han har løpt til legen et par ganger den siste tiden for motiv, virker i så fall noe malplassert, med mindre fyren var jævla tålmodig.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er heilt sant, men det er vel det ein har kompetente rettspsykiatarar for - håpar eg. For å kunne skilje mellom sinnstilstanden da det skjedde, og det som var før og etterpå.

Og denne fyren har vært til psykiatrisk behandling siden 2002 (i følge nyhetene på NRK nå).

Teorien om å løpe til legen og påberope seg psykiske problemer for å skaffe seg en unnskyldning, virker i så fall veldig malplassert, med mindre fyren var ekstremt utholdende.

Skrevet

Og denne fyren har vært til psykiatrisk behandling siden 2002 (i følge nyhetene på NRK nå).

Teorien om å løpe til legen og påberope seg psykiske problemer for å skaffe seg en unnskyldning, virker i så fall veldig malplassert, med mindre fyren var ekstremt utholdende.

Ja, ikke sant? :o)

Jeg har fått behandling hos psykolog i ca. 10 år så lurer på hvor mange mennesker jeg kunne drept uten å få en straff for det :-p Det blir for dumt at alle med psykiske lidelser skal slippe straff! Selv om personen ikke har fått hjelp i forkant vil jeg påstå at folk som begår slike handlinger ikke er helt friske i hodet likevel. Og hva skal vi med fengsler når alle er så psyke at de egentlig burde være på sykehus? På tide å ansette psykiatrisk personale i fengsler kanskje... Han der har ingenting på et sykehus å gjøre. Hva slags inntrykk gir det til samfunnet? "Ta livet av noen så skal du få slippe fengsel og få hjelp på sykehus og slipper ut om et års tid. Bare husk å si at du ikke husker noe!"

Det var dumt at han ikke fikk tilstrekkelig med hjelp før dette tragiske skjedde, men man tar ikke livet av 3 personer likevel... Jeg tror ikke noe på at dette bare er psykiatri, men det er mulig at det er en blanding av psykiatri og kultur (ære osv.).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, ikke sant? :o)

Jeg har fått behandling hos psykolog i ca. 10 år så lurer på hvor mange mennesker jeg kunne drept uten å få en straff for det :-p Det blir for dumt at alle med psykiske lidelser skal slippe straff! Selv om personen ikke har fått hjelp i forkant vil jeg påstå at folk som begår slike handlinger ikke er helt friske i hodet likevel. Og hva skal vi med fengsler når alle er så psyke at de egentlig burde være på sykehus? På tide å ansette psykiatrisk personale i fengsler kanskje... Han der har ingenting på et sykehus å gjøre. Hva slags inntrykk gir det til samfunnet? "Ta livet av noen så skal du få slippe fengsel og få hjelp på sykehus og slipper ut om et års tid. Bare husk å si at du ikke husker noe!"

Det var dumt at han ikke fikk tilstrekkelig med hjelp før dette tragiske skjedde, men man tar ikke livet av 3 personer likevel... Jeg tror ikke noe på at dette bare er psykiatri, men det er mulig at det er en blanding av psykiatri og kultur (ære osv.).

Men nå er det jo ikke sånn at alle med psykiske problemer slipper straff. Det i seg selv er ingen unnskyldning. Men hvis fyren var så syk at han trodde han slåss mot vindmøller, er det naturligvis noe annet.

Nå er det jo heller ikke sånn at det er så vannvittig mange i Norge som slipper fengsel på grunn av psykiske lidelser. Mange påberoper seg sinnssykdom (det skjer vel nesten hver gang noen dreper noen og det er soleklart hvem morderen er?), men det er svært få av disse som anses som uegna for rettsapparatet.

.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...