Gå til innhold

Sinnsyk i gjerningsøyeblikket

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det var spørsmål, og ingen påstand.

Hr du noen svar/synspunkter?

Straff og behandling. Begge deler.

• Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

25

• Prozak

23

• Goliath

17

• flisa

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Og denne fyren har vært til psykiatrisk behandling siden 2002 (i følge nyhetene på NRK nå).

Teorien om å løpe til legen og påberope seg psykiske problemer for å skaffe seg en unnskyldning, virker i så fall veldig malplassert, med mindre fyren var ekstremt utholdende.

Med tanke på at knivstikkingen av disse søstrene skjedde i 2000 (husker jeg rett?), så kan det jo være at han allerede fra den tid har følt et stort press siden han er storebror.

Og storebror er gitt et spesielt ansvar når søstrene ikke "oppfører seg" slik de skal i visse miljøer.

Så det er ikke sikkert at det er tilgjort. Men det kan ha sin "naturlige" forklaring....

Skrevet

Straff og behandling. Begge deler.

Da er vi nok ikke så uenige i akkurat det:-)

Skrevet

Han er ikke sluppet fri. Han er fortsatt på Dikmark.

Men han får innvilga utetid alene.

Hva er da definisjonen av fri?

Hvis han nå fremdeles er til behandling, men samtidig får en del utetid alene - så er det jo ingen straff, men kun behandling.

Slik jeg tolker det, så vil han da slippe helt fri (fra behandling OG straff, så fort han er frisk nok.

Og da er han i teorien fri vedrørende straffedelen av dette.

For det er mange som går til tvungen behandling med utetid alene - og som IKKE har begått noen straffbar handling.

Skrevet

Og morsomt er det, når dette er et av idiot-argumentene til trollene her som hyler og bæljer om at "alle utlendinger slipper straff for drap" og det som verre er :-)

"........................................."

Han har jo sluppet straff for drap.

Han er til behandling på lik linje med mange andre "ikke forbrytere", og opplever den samme frihet som dem.

Behandling er ikke straff prozak, men du har kanskje følt det slik selv?

Gjest Humlepungen
Skrevet

Nei, jeg vil ikke "bare krangle". Men når man kommer med eksempler som er totalt usaklige, så kan jeg rett og slett ikke si at "joda, du har et godt poeng".

Hvordan det er med trikkedrapsmannen har jeg ikke fått med meg. Jeg har ikke fått med meg at han har sluppet fri. Det siste jeg leste var at man reagerte på at han fikk perm fra psykiatrisk, og fikk gå rundt alene.

"......................................."

Hvis du leser mitt første innlegg om igjen så skrev jeg ikke at han "faket" galskapen sin. Men at han var et eksempel på en som da var ekstremt ustabil og gal i hodet sitt. Og han har fått flere permisjoner ja. Det er helt utrolig at han skal få det så tidlig etter en så alvorlig hendelse. Han er en tikkende bombe p.g.a sine tidligere opplevelser i hjemlandet sitt. En som har vært barnesoldat blir ikke automatisk god i hodet sitt etter et år eller to med behandling i norge. Skal vedde på at han går helt fri snart. Bare påkrevd psykologtime en gang i uka. Naivt.

Gjest Humlepungen
Skrevet

Jeg tviler ikke et sekund på at mange påberoper seg sinnssykdom i gjerningsøyeblikket, men det rokker ikke ved det faktum at mange faktisk er sinnssyke også.

Som denne trikkedrapsmannen. Det fantes ikke tvil overhodet om at denne mannen led av meget sterke psykoser.

Han hadde psykoser ja, det er vanskelig å fake. Men han har fått sluppet ganske billig unna synes jeg. Mange i norge er så naive og tror at litt behandling her og litt piller der kan gjøre denne personen frisk nok til å gå fri. Leste et sted at han hadde blant annet vært barnesoldat. Da er du rimelig "syreskada" i hodet dessverre.

Og ja, jeg syns at det alt for ofte er personer som misbruker det at de kan gå fri om de blir erklært sinnsyke. Forreste syns jeg at en uansett er ganske sinnsyk når en finner på å drepe søstrene sine. Men at han skal gå fri? Nei. Dette handla om et innarbeida kvinnesyn og en ekstremitet som ikke handler om å være gal i gjerningsøyeblikket.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hva er da definisjonen av fri?

Hvis han nå fremdeles er til behandling, men samtidig får en del utetid alene - så er det jo ingen straff, men kun behandling.

Slik jeg tolker det, så vil han da slippe helt fri (fra behandling OG straff, så fort han er frisk nok.

Og da er han i teorien fri vedrørende straffedelen av dette.

For det er mange som går til tvungen behandling med utetid alene - og som IKKE har begått noen straffbar handling.

Ja, det stemmer. Etter hva jeg leste i avisa. Den dagen han er frisk vil han slippe fri fra behandling. Det er tross alt ingen grunn til å behandle en frisk person.

Når det gjelder straff har jeg veldig vanskelig for å se hvordan man kan straffe en person som i store psykoser tok livet av noen. Dette var en fyr som løp rundt i en helt annen verden enn den vi går rundt i.

Hvis noen skal straffes her er det norsk helsevesen, for i akkurat dette tilfellet ble det dokumentert grove feil. Dette var en person som aldri skulle gått løs i utgangspunket, og som hans leger visste var meget syk og farlig.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Han hadde psykoser ja, det er vanskelig å fake. Men han har fått sluppet ganske billig unna synes jeg. Mange i norge er så naive og tror at litt behandling her og litt piller der kan gjøre denne personen frisk nok til å gå fri. Leste et sted at han hadde blant annet vært barnesoldat. Da er du rimelig "syreskada" i hodet dessverre.

Og ja, jeg syns at det alt for ofte er personer som misbruker det at de kan gå fri om de blir erklært sinnsyke. Forreste syns jeg at en uansett er ganske sinnsyk når en finner på å drepe søstrene sine. Men at han skal gå fri? Nei. Dette handla om et innarbeida kvinnesyn og en ekstremitet som ikke handler om å være gal i gjerningsøyeblikket.

Norsk helsevesen visste at fyren var meget syk. De visste at han var farlig.

Dette er dokumentert i ettertid.

Dette er en fyr som aldri burde gått løs i utgangspunktet. Kan man virkelig straffe en fyr som tror han slåss mot noe tilnærmet drager fordi han er syk?

Hvis noen skulle straffes her er det de som begikk såpass grove feil at fyren gikk løs.

Skrevet

Ja, det stemmer. Etter hva jeg leste i avisa. Den dagen han er frisk vil han slippe fri fra behandling. Det er tross alt ingen grunn til å behandle en frisk person.

Når det gjelder straff har jeg veldig vanskelig for å se hvordan man kan straffe en person som i store psykoser tok livet av noen. Dette var en fyr som løp rundt i en helt annen verden enn den vi går rundt i.

Hvis noen skal straffes her er det norsk helsevesen, for i akkurat dette tilfellet ble det dokumentert grove feil. Dette var en person som aldri skulle gått løs i utgangspunket, og som hans leger visste var meget syk og farlig.

"Når det gjelder straff har jeg veldig vanskelig for å se hvordan man kan straffe en person som i store psykoser tok livet av noen."

Jeg har like store problemer med å se at det skal gi deg strafferettslig "frikort" - ikke minst med tanke på hvordan det i så fall kan, vil og blir missbrukt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Når det gjelder straff har jeg veldig vanskelig for å se hvordan man kan straffe en person som i store psykoser tok livet av noen."

Jeg har like store problemer med å se at det skal gi deg strafferettslig "frikort" - ikke minst med tanke på hvordan det i så fall kan, vil og blir missbrukt.

Men hvor mange er det som slipper fengsel på grunn av sinnssykdom? Det er ikke mange.

Og de gangene det skjer, som i trikkedrapepisoden, er det ingen tvil om at fyren har vært riv, ruskende gal, og ikke bare i gjerningsøyeblikket, men i lang tid.

Jeg forstår ikke hvordan man skal kunne straffe noen som ikke vet hva de gjør, og som burde ha falt innunder psykiatrien for lenge siden.

Skrevet

Men hvor mange er det som slipper fengsel på grunn av sinnssykdom? Det er ikke mange.

Og de gangene det skjer, som i trikkedrapepisoden, er det ingen tvil om at fyren har vært riv, ruskende gal, og ikke bare i gjerningsøyeblikket, men i lang tid.

Jeg forstår ikke hvordan man skal kunne straffe noen som ikke vet hva de gjør, og som burde ha falt innunder psykiatrien for lenge siden.

Jeg ser det poenget, men det betyr i så fall at flere burde vært innesperret på lukket avdeling.

Og jeg ser problemene med det også....

Skrevet

"Forreste syns jeg at en uansett er ganske sinnsyk når en finner på å drepe søstrene sine. Men at han skal gå fri? Nei. Dette handla om et innarbeida kvinnesyn og en ekstremitet som ikke handler om å være gal i gjerningsøyeblikket."

Maken til stjerneeksempel på å uttale seg om noe du ikke vet noe som helst om. Les litt om saken, og la folk som vet noe om dette og kjenner til det uttale seg før du kommer med de vanvittig fordomsfulle påstandene dine. Det er faktisk ingenting som taler for at dette var et æresdrap. (Forøvrig skal du lete lenge for å finne pakistanske miljøer i Norge som aksepterer æresdrap , slik det lyves om av trekløveret her inne - si i fra hvis du finner noen.)

Folk med slike holdninger som deg er nøyaktig like ille som de som bedriver "snillisme" og kulturrelativisme, bare med motsatt fortegn.

"........................................"

Skrevet

Det er merkelig hvordan noen får seg til å hevde at folk har gjort, og rett som det er, klarer å fake psykoser for psykiatrien og dermed lurer seg unna. Hvor de får denne guddommelige viten og innsikten fra er en gåte, iom. at ingen andre vet det. Ganske imponerende :-)

Når det gjelder problemet med å straffe noen som har gjort noe uten at de visste hva de gjorde, er jeg rimelig enig med deg. Jeg ser heller ikke helt hvordan det skal kun gjøres, selv om jeg forstår den blinde prinsipptenkingen til de som hyler og syter om urettferdigheten av at noen "lurer seg unna" (fortsatt uten å kunne dokumentere én eneste som har lurt seg unna, selvfølgelig).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er merkelig hvordan noen får seg til å hevde at folk har gjort, og rett som det er, klarer å fake psykoser for psykiatrien og dermed lurer seg unna. Hvor de får denne guddommelige viten og innsikten fra er en gåte, iom. at ingen andre vet det. Ganske imponerende :-)

Når det gjelder problemet med å straffe noen som har gjort noe uten at de visste hva de gjorde, er jeg rimelig enig med deg. Jeg ser heller ikke helt hvordan det skal kun gjøres, selv om jeg forstår den blinde prinsipptenkingen til de som hyler og syter om urettferdigheten av at noen "lurer seg unna" (fortsatt uten å kunne dokumentere én eneste som har lurt seg unna, selvfølgelig).

Ja, for det er vel svært sjelden folk faktisk klarer å lure seg unna. De fleste (i hvert fall de som omtrent blir tatt med pistolen i hånda) forsøker jo å erklære seg psyke, men med unntak av et par episoder, deriblant trikkemannen, kan jeg ikke komme på noen tvilsomme avgjørelser.

Og det skal jo mye mer til enn å sitte i retten og si at man ikke husker hva som skjedde, og at man har slitt med angst og depresjoner i lang tid.

Gjest Humlepungen
Skrevet

"Forreste syns jeg at en uansett er ganske sinnsyk når en finner på å drepe søstrene sine. Men at han skal gå fri? Nei. Dette handla om et innarbeida kvinnesyn og en ekstremitet som ikke handler om å være gal i gjerningsøyeblikket."

Maken til stjerneeksempel på å uttale seg om noe du ikke vet noe som helst om. Les litt om saken, og la folk som vet noe om dette og kjenner til det uttale seg før du kommer med de vanvittig fordomsfulle påstandene dine. Det er faktisk ingenting som taler for at dette var et æresdrap. (Forøvrig skal du lete lenge for å finne pakistanske miljøer i Norge som aksepterer æresdrap , slik det lyves om av trekløveret her inne - si i fra hvis du finner noen.)

Folk med slike holdninger som deg er nøyaktig like ille som de som bedriver "snillisme" og kulturrelativisme, bare med motsatt fortegn.

Siden du uttaler deg så krystallklart i denne saken... betyr det at du har innsideinformasjon? Er du kanskje innvandrer selv.

Jeg vet at jeg har rett i det jeg sier. Sånn er det bare. Der, nå fikk du noe til å irritere deg litt over at jeg sa.

Godta at vi aldri blir enige i denne saken her.

Skrevet

Siden du uttaler deg så krystallklart i denne saken... betyr det at du har innsideinformasjon? Er du kanskje innvandrer selv.

Jeg vet at jeg har rett i det jeg sier. Sånn er det bare. Der, nå fikk du noe til å irritere deg litt over at jeg sa.

Godta at vi aldri blir enige i denne saken her.

Du vet at du har rett? Er du helt idiot? (Unnskyld meg.) Har du lest noe som helst om saken? Fyren har gått til psykiatrisk behanling for psykoser i lang tid, og slektninger har forsøkt å få ham innlagt uten hell. Det er overhodet ingenting som tyder på at dette var et æresdrap. Kom gjerne med argumenter for, i stedet for å påstå ting i blinde.

Og ja - jeg har faktisk "innsideinformasjon."

Gjest Humlepungen
Skrevet

Du vet at du har rett? Er du helt idiot? (Unnskyld meg.) Har du lest noe som helst om saken? Fyren har gått til psykiatrisk behanling for psykoser i lang tid, og slektninger har forsøkt å få ham innlagt uten hell. Det er overhodet ingenting som tyder på at dette var et æresdrap. Kom gjerne med argumenter for, i stedet for å påstå ting i blinde.

Og ja - jeg har faktisk "innsideinformasjon."

ha ha. Forstår du ikke at jeg provoserer deg med vilje. Jeg står for jeg jeg gjør, men ingen kan garantere at en har rett.

Du er utrolig lett å provosere.

Skrevet

ha ha. Forstår du ikke at jeg provoserer deg med vilje. Jeg står for jeg jeg gjør, men ingen kan garantere at en har rett.

Du er utrolig lett å provosere.

Du provoserer meg overhodet ikke. Men du får jo lov til å tro det, om det gir deg glede.

Men her forsøker jeg faktisk å diskutere helt saklig, og jeg har fremlagt et syn som forholder seg 100% til det som eksisterer av informasjon - i tillegg til at jeg faktisk har litt "insideinformasjon" (som du kaller det), både med tanke på at disse bodde litt over 50 meter bortenfor meg, og det faktum at de aller fleste pakistanere i Norge er i en eller annen grad tilknyttet et bestemt pakistansk miljø.

Skrevet

Norsk helsevesen visste at fyren var meget syk. De visste at han var farlig.

Dette er dokumentert i ettertid.

Dette er en fyr som aldri burde gått løs i utgangspunktet. Kan man virkelig straffe en fyr som tror han slåss mot noe tilnærmet drager fordi han er syk?

Hvis noen skulle straffes her er det de som begikk såpass grove feil at fyren gikk løs.

Og fremdeles stoler vi blindt på psykiatrien....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...