Gå til innhold

et studie - not!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, det meste er jo lov å skrive HER. Men trodde du mente at det var helt gramatisk riktig å skrive det uansett. :-)

Tja. Det ER gramatisk riktig i dialekten. Husk at bokmål eller nynorsk er to skriftspråk med sine egne gramatiske regler. De samme reglene gjelder ikke nødvendigvis i dialekter - ofte ikke. Så det blir feil å si at en dialekt er "gramatisk feil". Den er gramatisk feil i forhold til bokmål, ja - men det er en meningsløs sammenlikning.

"......................................."

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

13

• sheba

12

• hidi

9

• NeaNoor

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Sies, ja. På min dialekt sier noen "en jenta", men det betyr da ikke at det er riktig likevel?

"På min dialekt sier noen "en jenta", men det betyr da ikke at det er riktig likevel?"

Hvordan kan du si at en dialekt er "feil"? Det blir jo absurd. Selvfølgelig er det "riktig".

"......................................"

Skrevet

Tja. Det ER gramatisk riktig i dialekten. Husk at bokmål eller nynorsk er to skriftspråk med sine egne gramatiske regler. De samme reglene gjelder ikke nødvendigvis i dialekter - ofte ikke. Så det blir feil å si at en dialekt er "gramatisk feil". Den er gramatisk feil i forhold til bokmål, ja - men det er en meningsløs sammenlikning.

"......................................."

Pssst. Grammatisk. To m'er.

Skrevet

"På min dialekt sier noen "en jenta", men det betyr da ikke at det er riktig likevel?"

Hvordan kan du si at en dialekt er "feil"? Det blir jo absurd. Selvfølgelig er det "riktig".

"......................................"

Selvsagt er det riktig å SI det på den dialekten, og jeg har da aldri sagt at selve dialekten er feil. Nå snakket jeg om hva som var riktig å skrive.

Men never mind. :-)

Skrevet

Selvsagt er det riktig å SI det på den dialekten, og jeg har da aldri sagt at selve dialekten er feil. Nå snakket jeg om hva som var riktig å skrive.

Men never mind. :-)

Ja, du snakker om hva som er riktig å skrive - på bokmål. :-)

"...................................."

Skrevet

Ja, du snakker om hva som er riktig å skrive - på bokmål. :-)

"...................................."

Jepp. Og jeg er glad ikke alle skriver dialekt her inne. :-)

Skrevet

Og malplasserte utropstegn. Enkelte har åpenbart ikke forstått hva et utropstegn er, slik de bruker dem. Og når folk skriver flere utropstegn!!!!!!....herlig...

"........................................."

Pøh!

Utropstegn et cetera er ofte meget viktig på et muntlig forum, i likhet med smileys og slikt! ;-)

Så det så!!!!! ;-)

Skrevet

Mange utropstegn tyder vel bare på at folk er svært engasjerte, men det egner seg sikkert ikke like bra på innleveringsoppgaver i skolesammenheng.

Her på DOL synes jeg folk skal få uttrykke seg som de føler for.

Noen "tenker" ved å lage prikkelinjer, og det gjør ikke meg noe.

Blokkbokstaver midt i en setning er også greit. Og skrivefeil synes jeg vi bør se bort i fra. Husk, mange har også dysileksi (sikkert skrevet feil)

Hørt om da dysileksiforbundet var på sin årlige sammenkomst?

De hoppet ut fra trollveggen i _flatskjerm_..

;D

Sov godt!

DOL er et såpass muntlig forum at man bør godta en del ting som ikke egner seg i vanlige skriftstykker! ;-)

Det gjelder slikt som å bruke .... eller å understreke/utheve et ord enten ved å gjøre _slik_ eller ved å gjøre SLIK.

Gjest Baugspryden
Skrevet

DOL er et såpass muntlig forum at man bør godta en del ting som ikke egner seg i vanlige skriftstykker! ;-)

Det gjelder slikt som å bruke .... eller å understreke/utheve et ord enten ved å gjøre _slik_ eller ved å gjøre SLIK.

Ja, Fint at du også er enig i dette!

:)

Skrevet

Pøh!

Utropstegn et cetera er ofte meget viktig på et muntlig forum, i likhet med smileys og slikt! ;-)

Så det så!!!!! ;-)

Javisst er det det - hvis det er relevant. Men noen bruker utropstegn der hvor det skal være punktum, og det ser helt vanvittig barnslig ut.

"........................................"

Gjest Princess Peach
Skrevet

Pssst. Grammatisk. To m'er.

Takk! :)

Skrevet

Javisst er det det - hvis det er relevant. Men noen bruker utropstegn der hvor det skal være punktum, og det ser helt vanvittig barnslig ut.

"........................................"

Føler meg skyldig etter tiltale...Men kommer til å fortsette å skrive/tegnsette som jeg pleier.

*lol*

Skrevet

Hva mente du nå?

egoet - hans mest erogene sone:P

Gjest Baugspryden
Skrevet

egoet - hans mest erogene sone:P

:)

Takk for forklaringen!

Skrevet

Her om dagen da var det en som lurte på "hvem distans" h*n skulle henvende seg til... Mente vel "hvilken instans".

Jeg godtar det meste av skrivefeil, dårlig grammatikk, slurv (slurver ofte selv).

Men overdreven orddeling takler jeg dårlig. Min regel er: Er du i tvil om ordet skal deles, så la vær å dele det.

Skrevet

Og siden vi er i gang: De og Dem.

Hvor jævla vanskelig kan det være?

Regel:

De/Vi/Han/Hun

Dem/Oss/Ham (han) / Henne

Ja, og slutt med............. i stedet for ett punktum. Skal det første være noe holder det med ... Altså tre stykker. Og tre prikker skal ikke brukes ukritisk, men i henhold til regler. Er man i tvil om bruken holder det med ett punktum.

Jeg irriterer meg nesten aldri over andres skrivefeil, men disse prikkene irriterer meg.

Ja, og slutt med lange linker. De gjør innleggene uleselige. Bruk tinyurl.

Hva er "tinyurl"?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...