Gå til innhold

Noen gode studieteknikker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver å studerer menneskekroppen. Akkurat nå leser jeg om kjemisk kommunikasjon mellom celler, men må ærlig innrømme at jeg blir litt motløs! For hver nye setning dukker det opp nye ord (Eks. proteinkinaser, ekstracellulær, affinitet...) og etterhvert blir det vanskelig å forstå sammenhengen. Er det noen som kan gi meg noen tips for å få stoffet til å bli mer forståelig?

Gjest et par tips
Skrevet

Ta fem. min pause innimellom (hver time eller en gang i halvtimen). Drikk nok vann/te. Få frisk luft! Skriv notater og noter stikkord, begreper, figurer. Ikke legg deg for sent og gjør noe annet en stund før du køyer.

Gjest Baugspryden
Skrevet

Tegn tingene, så du får et visuelt inntrykk av dem, og dermed lettere å huske

:)

Gjest Baugspryden
Skrevet

Eller bare se for deg tingene i hodet: feks proteinklase, kan du se for deg som en gul drueklase..

Lykke til med lesingen!

:)

Gjest flowy, A-studenten ;-)
Skrevet

Skumles kapittelet først. Så skriver du opp alle de ordene du ikke skjønner. Så lager du deg en plan. Sett opp planen med konkrete klokkeslett. Fra 9-9.15 skal du finne ut hva proteinkinase er osv...

Etter at du har funnet ut hva alle begrepene i kapittelet betyr, leser du det en gang til. Lag deg et tankekart over hvordan ting henger sammen. Bruk sterke farger. Vi husker lettere når det gir et sterkt visuelt inntrykk. Dagen etter når du skal lese, repeterer du tankekartet fra dagen før.

Slik fortsetter du; kapittel for kapittel. Det er viktig å strukturere. Lag langsiktige og kortsiktige planer. På den måten kan du ha fri når du har fri, uten å måtte tenke på skolen. Finn også ut hva du synes er koselig mens du studerer. For meg funker det med en kopp te og radio på i bakgrunnen. Ta pauser ofte og gled deg til du lese. Innstilling betyr alt. Hvis du er positiv får du positive resultater. Håper at det hjalp litt! :)

hilsen

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Tegn figurer og skriv notater til de!

Det funker i allefall for meg (og ja, jeg vet nøyaktig hva en protein kinase er, og hva ekstracellulær betyr!)

For å forstå disse tingene så må en skrive og tegne og skrive notater til notatene og pugge pugge pugge.

Ved å tegne så setter en det i sammenheng! Flow charts hjelper også veldig godt i metabolisme veier og i protein interaksjoner.

Lykke til! Og bare spør om det er noe, så kanskje jeg kan hjelpe!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...