Gå til innhold

utføres slankeoperasjoner i Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest Aviaana
Skrevet

jeg kjenner en dame som for en tid siden var veldig overvektig. Så så jeg henne ikke før noen måneder senere og da hadde hun minst tatt av 25 kilo. Altså 25 kilo på under et halvt år.

tviler ikke på at det går an. Hun er fikk fysisk aktiv pga en muskelsykdom.

har også latt merke til at hun spiser veldig lite til tider.

Så jeg bare lurer på om hun har tatt en slankeoperasjon, der magesekken blir skrumpet inn?. Har ikke tenkt til å spørre henne om det da det er en privatsak.

Men nysgjerrig som jeg er, så lurer jeg på om slike operasjoner blir utført i Norge?.

Gjest gruffalo
Skrevet

Ja, det blir de. Men jeg tror det er forholdsvis lange køer, og at noen derfor blir sendt til utlandet.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Ja, det utføres slankeoperasjoner i norge.

Gjest Shira12
Skrevet

Gjør ikke Førde sykehus slankeoperasjoner mon tro?

Jeg mener at jeg har lest det en plass.

Gjest Snåling
Skrevet

...eh...?? HÆ?? Hvorfor lurer du på det? Hun kan da ha slanka seg på "vanlig" måte? 25 kg er da ikke såå vanvittig mye! Jeg har selv tatt av 45 kg på 8 måneder på vanlig måte, og kjenner mange som har slanka seg mye mer enn 25 kg. 25 kg er tross alt ikke så mye hvis man er veldig overvektig.

Men slankeoperasjoner utføres i Norge, hver helseregion har ansvar for "sine" ventelister.

Skrevet

Gjør ikke Førde sykehus slankeoperasjoner mon tro?

Jeg mener at jeg har lest det en plass.

Tidligere var det bare Førde som utførte slike operasjoner, men nå er det flere sykehus som har det tilbudet.

Tilbudet er allikevel fortsatt altfor lite ift. behovet.

Skrevet

25 kilo på et under halvt år er absolutt mulig å gå ned uten noen slankeoperasjon.

Gjest Shira12
Skrevet

Tidligere var det bare Førde som utførte slike operasjoner, men nå er det flere sykehus som har det tilbudet.

Tilbudet er allikevel fortsatt altfor lite ift. behovet.

Ah, var ganske sikker på at Førde gjorde denne type operasjoner.

Bra at flere sykehus er kommet på banene med denne type operasjoner. Så kommer det kanskje enda fler etterhvert? Men man kan nok ikke håpe på for mye, da det bare skal spares penger og legges ned :-/

Skrevet

ja, de utføres i norge. Men det kan også være mulig at hun har gått ned i vekt uten noen operasjon. Kanskje hun har lagt om kostholdet? Mange overvektige raser ned i vekt den første tiden, så 25 kg på under 6 mnd er ingen umulighet

Gjest Aviaana
Skrevet

ja, de utføres i norge. Men det kan også være mulig at hun har gått ned i vekt uten noen operasjon. Kanskje hun har lagt om kostholdet? Mange overvektige raser ned i vekt den første tiden, så 25 kg på under 6 mnd er ingen umulighet

kan man gå ned så mye i vekt ved bare å endre på kostholdet?. Dette er en person som ikke trener eller er i noe særlig fysisk aktivitet.

Skrevet

kan man gå ned så mye i vekt ved bare å endre på kostholdet?. Dette er en person som ikke trener eller er i noe særlig fysisk aktivitet.

Hvis damen har en muskelsykdom så kan du ikke snakke om fysisk aktivitet på samme måte som med friske mennesker.

Hun bruker antagelig mange flere krefter på vanlige gjøremål enn normalt og dermed kan det hende hun faktisk trener mer enn de som går på treningsstudio tre ganger i uka eller tar lange løpeturer hver dag.

Skrevet

Hun kan jo f.eks. ha tatt en brystreduksjonsoperasjon; da ser man jo mye slankere ut. Men det kan jo være bakenden son var diger da.

Gjest Snåling
Skrevet

Selvfølgelig kan man gå ned 25 kg på et halvt år med å legge om kostholdet. Jeg har som jeg skrev i innlegg under her gått ned 45 kg på 8 mndr kun ved omlegging av kosthold, har ikke trent i hele tatt på denne tiden! 25 kg er ikke så grådig mye for oss som er/har vært veldig overvektig, de raser av i løpet av de første 2 - 3 månedene faktisk!

Skrevet

Ja, jeg vet at det gjøres, men det er visst en lang kamp for å komme til.

Det er forresten ikke umulig å gå ned mange kilo ved å endre kostholdet heller. Jeg gjorde det selv for noen år siden.

Folk er så forskjellige og reagerer også forskjellig på matvarer. Jeg har oppdaget at jeg ikke "tåler" brød eller andre stivelsesholdige matvarer, og selvfølgelig ikke søtsaker heller da. Men da jeg begynte å leve normalt på grønt og kjøtt/fisk osv. altså veldig enkle saker, så raste kiloene av meg. En utskeielse i ny og ne er forresten helt greit.

Gjest sjokolett
Skrevet

Svaret er ja. Du kan få det dekket til og med.

Kjenner en som har gjort det.

I Norge

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...