Gå til innhold

Utlevering av journal

Anbefalte innlegg

Gjest Ikkeakkuratnånei
Skrevet

For 2 uker siden var jeg på sykehuset i ett døgn. Var bevisstløs (slag mot hodet) da jeg kom inn og husker ikke stort før jeg ble skrevet ut.

Nå kunne jeg tenke meg å lese journalen min fra oppholdet der i og med at jeg ikke husker stort. Hvordan går jeg frem for å få denne? Kan jeg få en kopi sendt i posten?

Skrevet

Skriv brev til avdelingen du var innlegt. Da vil du får kopi i posten innen 3 uker.

Skrevet

Ja, det mener jeg du kan få - men det koster penger.

Jeg har fått utlevert journalen fra sykehus flere ganger, og det har aldri kostet en penny.

Det er bare å skrive et brev, så får du sendt journalen i posten

Da jeg var til en stor operasjon opplevde jeg å våkne under operasjonen før de hadde sydd meg igjen. Jeg var så våken at jeg atpåtil snakket til personalet som drev på.

Etter den episoden sjekket jeg journalen min.

Skrevet

Jeg har fått utlevert journalen fra sykehus flere ganger, og det har aldri kostet en penny.

Det er bare å skrive et brev, så får du sendt journalen i posten

Da jeg var til en stor operasjon opplevde jeg å våkne under operasjonen før de hadde sydd meg igjen. Jeg var så våken at jeg atpåtil snakket til personalet som drev på.

Etter den episoden sjekket jeg journalen min.

Tror de kan be om 70,- kr i papirpenger.

Skrevet

Tror de kan be om 70,- kr i papirpenger.

De kan kanskje, men gjør det sjeldent i praksis. Synes det er litt gjerrig gjort av offentlige sykehus som får statsstøtte og lønninger dekket.

Skrevet

De kan kanskje, men gjør det sjeldent i praksis. Synes det er litt gjerrig gjort av offentlige sykehus som får statsstøtte og lønninger dekket.

...og går med dundrende underskudd.

Skrevet

...og går med dundrende underskudd.

Kanskje de burde skru ned litt på lønningene istedet for allti å kreve mer og mer?

Skrevet

Kanskje de burde skru ned litt på lønningene istedet for allti å kreve mer og mer?

Det syns jeg var en dårlig idé i grunn. Helsepersonell er vel ikke akkurat de som skummer mest av fløten.

Skrevet

Send et brev eller ring å hør om du kan få journalen tilsendt i posten. skal gå fint det. Jeg betalte ingenting, men det kan variere fra sykehus til sykehus

Skrevet

Du tror sykehuspersonell er overbetalte??

Her tror jeg det har gått et par hus forbi...

Skrevet

Du tror sykehuspersonell er overbetalte??

Her tror jeg det har gått et par hus forbi...

Sykepleiere har mer enn nok betalt, og leger har himmelhøye lønninger. Bare sjekk skattelistene.

Dere er sikkert bare noen av sytepavene som jobber i helsesektoren, men dere har ingenting å klage over når det gjelder lønn.

Skrevet

Sykepleiere har mer enn nok betalt, og leger har himmelhøye lønninger. Bare sjekk skattelistene.

Dere er sikkert bare noen av sytepavene som jobber i helsesektoren, men dere har ingenting å klage over når det gjelder lønn.

Sykepleiere har grunnlønn på 269 000 kr, og er et lavtlønnsyrke.

Noen leger tjener helt klart mye, men dette er privatpraktiserende leger som jobber MYE for å leve så godt som de gjør. Dessuten er medisinstudiet et langt og omfattende studium, og det er klart man skal ha betalt i forhold til det. De fleste leger sitter jo også må monsterstore studielån.

Ikke uttal deg om ting du åpenbart ikke har peiling på.

Skrevet

Sykepleiere har grunnlønn på 269 000 kr, og er et lavtlønnsyrke.

Noen leger tjener helt klart mye, men dette er privatpraktiserende leger som jobber MYE for å leve så godt som de gjør. Dessuten er medisinstudiet et langt og omfattende studium, og det er klart man skal ha betalt i forhold til det. De fleste leger sitter jo også må monsterstore studielån.

Ikke uttal deg om ting du åpenbart ikke har peiling på.

269.000 i grunnlønn er høy lønn i min (og mange andres) verden, med overtid og diverse tillegg blir det enda mere.

Dere har INGENTING å klage over, så slutt å syt.

Når det gjelder legers høye lønn så synes jeg at de fortjener den med tanke på lang utdannelse og den jobben de gjør.

Sykepleiere gjør samme jobben som hjelpepleiere her (selv om sykepleierne egentlig skal ha større ansvar som sprøytesetting osv, så fungerer det ikke slik i praksis, hjelpepleiere gjør også denne jobben på de fleste sykehjem osv).

Å utdanne seg til sykepleier er ingen statusjobb lenger (og bør ikke lønnes høyere), de dårligste elevene i klassen til barna mine valgte sykepleierutdannelse fordi det var så lett og komme inn der.

Gjest er min mening
Skrevet

269.000 i grunnlønn er høy lønn i min (og mange andres) verden, med overtid og diverse tillegg blir det enda mere.

Når det gjelder legers høye lønn så synes jeg at de fortjener den med tanke på lang utdannelse og den jobben de gjør.

Sykepleiere gjør samme jobben som hjelpepleiere her (selv om sykepleierne egentlig skal ha større ansvar som sprøytesetting osv, så fungerer det ikke slik i praksis, hjelpepleiere gjør også denne jobben på de fleste sykehjem osv).

Å utdanne seg til sykepleier er ingen statusjobb lenger (og bør ikke lønnes høyere), de dårligste elevene i klassen til barna mine valgte sykepleierutdannelse fordi det var så lett og komme inn der.

Sykepleiere har i praksis et mye høyere ansvar enn hjelpepleiere fordi de har det administrative ansvaret og det sykepleiefaglige ansvaret i avdelingene der de jobber.

Dette handler ikke bare om sprøytesetting som du så lettvindt sier, men om å planlegge pleieopplegget for hver enkelt pasient, skrive pleieplaner, f.eks utarbeide sårstellsprosedyrer og liknende. Det handler også om å veilede de andre yrkesgruppene og sørge for at det skjer fagutvikling.

På sykehusene er det ansatt langt flere sykepleiere enn hjelpepleiere. Det er fordi svært mange av prosedyrene er forbeholdt sykepleiere eller leger å utføre. Dette har med kompetanse å gjøre.

Ditt innlegg viser at du ikke har noen særlig innsikt i sykepleiernes arbeidsoppgaver.

Hjelpepleiere gjør en kjempejobb, de er dyktige mennesker. Jeg vil bare ha fram at disse to yrkesgruppene har _ulik_ kompetanse, og sykepleierne har investert i en lengre utdannelse. Dette bør det selvsagt kompenseres for i form av mer lønn. Når det er sagt, er ikke lønnsforskjellene mellom syke -og hjelpepleiere veldig stor.

Skrevet

Sykepleiere har i praksis et mye høyere ansvar enn hjelpepleiere fordi de har det administrative ansvaret og det sykepleiefaglige ansvaret i avdelingene der de jobber.

Dette handler ikke bare om sprøytesetting som du så lettvindt sier, men om å planlegge pleieopplegget for hver enkelt pasient, skrive pleieplaner, f.eks utarbeide sårstellsprosedyrer og liknende. Det handler også om å veilede de andre yrkesgruppene og sørge for at det skjer fagutvikling.

På sykehusene er det ansatt langt flere sykepleiere enn hjelpepleiere. Det er fordi svært mange av prosedyrene er forbeholdt sykepleiere eller leger å utføre. Dette har med kompetanse å gjøre.

Ditt innlegg viser at du ikke har noen særlig innsikt i sykepleiernes arbeidsoppgaver.

Hjelpepleiere gjør en kjempejobb, de er dyktige mennesker. Jeg vil bare ha fram at disse to yrkesgruppene har _ulik_ kompetanse, og sykepleierne har investert i en lengre utdannelse. Dette bør det selvsagt kompenseres for i form av mer lønn. Når det er sagt, er ikke lønnsforskjellene mellom syke -og hjelpepleiere veldig stor.

De har litt ulik utdanning, men er i stand til å utføre det samme (sykepleie er ikke så avansert).

Jeg vet godt hva jeg snakker om, kjenner sykepleiere og de sier at de pga underbemanning stort sett utfører akkurat den samme jobben.

Det er også altfor skremmende lett å skli igjennom sykepleierutdanninga nå, fordi vi trenger fler og fler. Derfor er kompetansen så som så, virker som *alle* absolutt skal bli sykepleiere nå for tida.

Skulle ønske det ble stilt strengere krav til karakterer her.

Gjest er min mening
Skrevet

De har litt ulik utdanning, men er i stand til å utføre det samme (sykepleie er ikke så avansert).

Jeg vet godt hva jeg snakker om, kjenner sykepleiere og de sier at de pga underbemanning stort sett utfører akkurat den samme jobben.

Det er også altfor skremmende lett å skli igjennom sykepleierutdanninga nå, fordi vi trenger fler og fler. Derfor er kompetansen så som så, virker som *alle* absolutt skal bli sykepleiere nå for tida.

Skulle ønske det ble stilt strengere krav til karakterer her.

Jeg har selv vært med på å stryke uaktuelle kandidater til sykepleien. De kan ikke bare skli igjennom, men jeg er enig i at det burde være enda strengere.

På sykehjemmene er er det en mye høyere andel av hjelpepleiere som er ansatt i forhold til antallet sykepleiere, slik at det er en forutsetning at mye kan delegeres til hjelpepleierne for at alt skal bli gjort. Men etter som årene går har pasientene på sykehjem blitt gradvis mye dårligere enn de var før. Tidligere kom pasienter flest gående med koffert i hånden, nå kommer de fleste med sykebil.. Sykehjemmene som før var aldershjem, er nå mer "minisykehus". Det burde antagelig vært flere sykepleiere ansatt på sykehjem nå enn det var før.

Det er ganske annerledes på sykehusene. Der blir avdelingene mer og mer spesialisert, og sykepleierne har stort ansvar og mange tekniske prosedyrer å forholde seg til. Det er en svært viktig jobb sykepleierne gjør med å overvåke pasientene slik at man kan ligge i forkant med behandlingen. Legene er stort sett ikke til stede så god behandlingen avhenger av at sykepleierne har kunnskap nok til å vite når lege skal kontaktes, hvilke pasienter som skal prioriteres mht overvåkning osv.

Jeg syns ikke det er riktig å gjøre sykepleieryrket til et enda mer lavstatus-yrke ved å ta fra dem lønn. Da vil kompetansen til yrkesgruppen sannsynligvis bli lavere, og det vil dessverre pasientene lide for.

Skrevet

Så lønn skal betales etter status på yrket du velger?? Sammenligningen din mellom sykepleiere/hjelpepleiere ser jeg heller ikke relevansen av, og nå var det vel sykehuspersonell vi i utgangspunktet diskuterte.

Med tre års høyere utdannelse er ikke 269 000 mye penger. Tilleggene gies for ubekvem arbeidstid, og skal ikke blandes inn i debatten.

Sammenligner du lønnsnivået til sykepleiere med andre yrker som krever tilsvarende utdanningsnivå, vil du se at sykepleierne kommer ut nærmest sist.

Skal det gjøres en reell sammenligning må alltid utdanningsnivå legges til grunn, hva en ufaglært tjener har lite med saken å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...