Gå til innhold

Forskjellen på folk og på mennesker

Anbefalte innlegg

Gjest soldier
Skrevet

Når skal en del mennesker lære seg forskjellen på et folk og et menneske?

Noen sier "det står 2-3 folk der borte". Da lurer jeg på hvor mange millioner mennesker de ser, og om det er tyskerne, brasilianerne eller svenskene de ser?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tror de fleste vet forskjellen, men at bruken av ordet "folk" har sklidd ut til å bety "menneske".

Skrevet

Før et sånt innlegg ville jeg iallefall ha sjekket ordlista. Vil jo si det er litt, ja ikke akkurat driti ut, men liten fjert i buksa kanskje, å skrive noe sånt når man tar så feil?

Gjest soldier
Skrevet

Før et sånt innlegg ville jeg iallefall ha sjekket ordlista. Vil jo si det er litt, ja ikke akkurat driti ut, men liten fjert i buksa kanskje, å skrive noe sånt når man tar så feil?

Selv om du kanskje ønsket det, så tror jeg neppe at ordlista ikke vet forskjellen på et folk og et menneske.

Kanskje du har lagt deg til denne uvanen selv?

Skrevet

Selv om du kanskje ønsket det, så tror jeg neppe at ordlista ikke vet forskjellen på et folk og et menneske.

Kanskje du har lagt deg til denne uvanen selv?

Når den ene definisjonen på ordet "folk" er "mennesker", så er det jo litt dumt å rakke ned på folk som er enige med ordlista?

(Og da bruker jeg den som er linket til fra norsk språkråd sine sider.)

Skrevet

"Noen sier "det står 2-3 folk der borte". Da lurer jeg på hvor mange millioner mennesker de ser, og om det er tyskerne, brasilianerne eller svenskene de ser?"

Ååå...?! Du mener folkeSLAG...!??!

Skrevet

Når den ene definisjonen på ordet "folk" er "mennesker", så er det jo litt dumt å rakke ned på folk som er enige med ordlista?

Definisjonen er klar. Men bruken er ikke så enkel. Man sier ikke "ett folk", eller "to folk". "Folk" er "mennesker" i ubestemt antall.

"......................................."

Skrevet

NB! "ett eller to folk" sies selvfølgelig når det betyr "ett eller to folkeslag". Men det er noe annet enn når man snakker om en bestemt gruppe med personer.

"........................................"

Gjest soldier
Skrevet

Jeg spør deg konkret:

Mener du det er likegyldig om man sier to folk når man mener to mennesker?

I så fall lurer jeg litt på hvem som har driti seg litt ut i denne tråden.

Gjest soldier
Skrevet

Du gikk kanskje noe grisete ut i ditt første engasjement i tråden?

Så du fant etterhvert ut at det beste var å stikke halen mellom beina å tusle stille ut?

Skrevet

Du gikk kanskje noe grisete ut i ditt første engasjement i tråden?

Så du fant etterhvert ut at det beste var å stikke halen mellom beina å tusle stille ut?

Jeg har store nettproblemer om dagen så det er ikke ofte jeg har tid til å sitte her mer enn 3 minutter av gangen.

Nå husker jeg ikke engang hva vi diskuterte, og orker ikke å ta det en gang til.

Gjest soldier
Skrevet

Jeg har store nettproblemer om dagen så det er ikke ofte jeg har tid til å sitte her mer enn 3 minutter av gangen.

Nå husker jeg ikke engang hva vi diskuterte, og orker ikke å ta det en gang til.

Du kan gjerne vente med beklagelsen til du har fått orden på nett-tilgangen din. Ingen bråhast.

Skrevet

Du kan gjerne vente med beklagelsen til du har fått orden på nett-tilgangen din. Ingen bråhast.

Jepp.

Men så lenge ordet "folk" betyr "mennesker" syns jeg det er litt dumt å disse de som bruker ordet "folk" om "mennesker". ;) Selv om jeg godt skjønner hva du mener altså.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...