Gjest soldier Skrevet 4. oktober 2006 Skrevet 4. oktober 2006 Når skal en del mennesker lære seg forskjellen på et folk og et menneske? Noen sier "det står 2-3 folk der borte". Da lurer jeg på hvor mange millioner mennesker de ser, og om det er tyskerne, brasilianerne eller svenskene de ser? 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 4. oktober 2006 Skrevet 4. oktober 2006 Tror de fleste vet forskjellen, men at bruken av ordet "folk" har sklidd ut til å bety "menneske". 0 Siter
Åsemor Skrevet 4. oktober 2006 Skrevet 4. oktober 2006 Før et sånt innlegg ville jeg iallefall ha sjekket ordlista. Vil jo si det er litt, ja ikke akkurat driti ut, men liten fjert i buksa kanskje, å skrive noe sånt når man tar så feil? 0 Siter
Gjest soldier Skrevet 4. oktober 2006 Skrevet 4. oktober 2006 Før et sånt innlegg ville jeg iallefall ha sjekket ordlista. Vil jo si det er litt, ja ikke akkurat driti ut, men liten fjert i buksa kanskje, å skrive noe sånt når man tar så feil? Selv om du kanskje ønsket det, så tror jeg neppe at ordlista ikke vet forskjellen på et folk og et menneske. Kanskje du har lagt deg til denne uvanen selv? 0 Siter
Åsemor Skrevet 4. oktober 2006 Skrevet 4. oktober 2006 Selv om du kanskje ønsket det, så tror jeg neppe at ordlista ikke vet forskjellen på et folk og et menneske. Kanskje du har lagt deg til denne uvanen selv? Når den ene definisjonen på ordet "folk" er "mennesker", så er det jo litt dumt å rakke ned på folk som er enige med ordlista? (Og da bruker jeg den som er linket til fra norsk språkråd sine sider.) 0 Siter
Gjest Hei33 Skrevet 4. oktober 2006 Skrevet 4. oktober 2006 "Noen sier "det står 2-3 folk der borte". Da lurer jeg på hvor mange millioner mennesker de ser, og om det er tyskerne, brasilianerne eller svenskene de ser?" Ååå...?! Du mener folkeSLAG...!??! 0 Siter
Prozak Skrevet 4. oktober 2006 Skrevet 4. oktober 2006 Når den ene definisjonen på ordet "folk" er "mennesker", så er det jo litt dumt å rakke ned på folk som er enige med ordlista? (Og da bruker jeg den som er linket til fra norsk språkråd sine sider.) Definisjonen er klar. Men bruken er ikke så enkel. Man sier ikke "ett folk", eller "to folk". "Folk" er "mennesker" i ubestemt antall. "......................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 4. oktober 2006 Skrevet 4. oktober 2006 Når den ene definisjonen på ordet "folk" er "mennesker", så er det jo litt dumt å rakke ned på folk som er enige med ordlista? (Og da bruker jeg den som er linket til fra norsk språkråd sine sider.) NB! "ett eller to folk" sies selvfølgelig når det betyr "ett eller to folkeslag". Men det er noe annet enn når man snakker om en bestemt gruppe med personer. "........................................" 0 Siter
Gjest soldier Skrevet 5. oktober 2006 Skrevet 5. oktober 2006 Når den ene definisjonen på ordet "folk" er "mennesker", så er det jo litt dumt å rakke ned på folk som er enige med ordlista? (Og da bruker jeg den som er linket til fra norsk språkråd sine sider.) Jeg spør deg konkret: Mener du det er likegyldig om man sier to folk når man mener to mennesker? I så fall lurer jeg litt på hvem som har driti seg litt ut i denne tråden. 0 Siter
Gjest soldier Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Når den ene definisjonen på ordet "folk" er "mennesker", så er det jo litt dumt å rakke ned på folk som er enige med ordlista? (Og da bruker jeg den som er linket til fra norsk språkråd sine sider.) Du gikk kanskje noe grisete ut i ditt første engasjement i tråden? Så du fant etterhvert ut at det beste var å stikke halen mellom beina å tusle stille ut? 0 Siter
Åsemor Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Du gikk kanskje noe grisete ut i ditt første engasjement i tråden? Så du fant etterhvert ut at det beste var å stikke halen mellom beina å tusle stille ut? Jeg har store nettproblemer om dagen så det er ikke ofte jeg har tid til å sitte her mer enn 3 minutter av gangen. Nå husker jeg ikke engang hva vi diskuterte, og orker ikke å ta det en gang til. 0 Siter
Gjest soldier Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har store nettproblemer om dagen så det er ikke ofte jeg har tid til å sitte her mer enn 3 minutter av gangen. Nå husker jeg ikke engang hva vi diskuterte, og orker ikke å ta det en gang til. Du kan gjerne vente med beklagelsen til du har fått orden på nett-tilgangen din. Ingen bråhast. 0 Siter
Åsemor Skrevet 7. oktober 2006 Skrevet 7. oktober 2006 Du kan gjerne vente med beklagelsen til du har fått orden på nett-tilgangen din. Ingen bråhast. Jepp. Men så lenge ordet "folk" betyr "mennesker" syns jeg det er litt dumt å disse de som bruker ordet "folk" om "mennesker". Selv om jeg godt skjønner hva du mener altså. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.