Gå til innhold

Den hvite elgen, en mutasjon

Anbefalte innlegg

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

12

• laguna1365380434

5

• flisa

3

• Prozak

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

En elg er en elg - mange av de som skriker over seg nå har aldri brydd seg om en brun elg heller....rare folk.

Skrevet

En elg er en elg - mange av de som skriker over seg nå har aldri brydd seg om en brun elg heller....rare folk.

Siktekorset syns godt på den pelsen.

Gjest streker paa veggen..!
Skrevet

sukk...

Hvorfor skal vi drepe alt som ikke "passer inn"? :(

Hva vet vel vi... vi skal blande oss inn i alt hele tia..

Heller vi som ikke passer inn i naturen lenger og burte blitt fjernet.

Elgen der er noe som lever, som har følelser, også skal vi bare drepe det fordi vi liker og fly rundt med børse i skogen??! idioter er vi...

Det blir det samme for meg om du hadde sagt at vi skulle begynne og drepe syke mennesker fordi vi skulle være redde for "dårlige gener"...

Sier ikke at du mener det, men det høres likt ut for meg.

Skal vi drepe alt som ikke er perfekt ?

Det er ingenting galt med hvite elger.............

Det folk mener med og at det er bedre og ta livet at noe fordi det er forskjellig, og at de mener at det er bedre at det dør en at det "forpester stammen".........irritert blir jeg.. hvem er vi som skal bestemme over naturen. Lenge siden vi var en fin del av den..

laguna1365380434
Skrevet

sukk...

Elgen der er noe som lever, som har følelser, også skal vi bare drepe det fordi vi liker og fly rundt med børse i skogen??! idioter er vi...

Det blir det samme for meg om du hadde sagt at vi skulle begynne og drepe syke mennesker fordi vi skulle være redde for "dårlige gener"...

Det folk mener med og at det er bedre og ta livet at noe fordi det er forskjellig, og at de mener at det er bedre at det dør en at det "forpester stammen".........irritert blir jeg.. hvem er vi som skal bestemme over naturen. Lenge siden vi var en fin del av den..

Enig med deg! Hvorfor skal man på død og liv skyte den hvite elgen?

Så lenge den ikke gjør noen noe, og ikke har det vondt selv, må den da få være i fred, "avviker" eller ikke.

:-)

Gjest Baugspryden
Skrevet

"Men i naturen fører vel _noen_ mutasjoner til forbedring også, eller tar jeg feil?"

Evolusjonære "hopp" er gjerne konsekvenser av mutasjoner, ja.

Uansett - albinisme er en "naturlig" mutasjon, og forekommer innimellom hos nesten alle pattedyrarter. Det er overhodet ikke gener som må sorteres ut for å bevare genstyrken i en art. Det er renspikket tullprat å hevde noe annet.

"...................................."

Takk for info!

:)

Skrevet

Så lenge den ikke gjør noen noe, og ikke har det vondt selv, må den da få være i fred, "avviker" eller ikke.

Ikke på død og liv -men elgjakta begynt ei dag - og da skal de felle et visst antall dyr i Svinndal - da sier de at det spiller ingen rolle om elgen de feller er brun eller hvit - om den oppfyller de andre kravene til felling. Men nå har de - sikkert etter press fra avisene -bestemt at den skal få leve et år til.

Skrevet

sukk...

Det fins ingen ulv som kan ta dem.

Skrevet

Ikke på død og liv -men elgjakta begynt ei dag - og da skal de felle et visst antall dyr i Svinndal - da sier de at det spiller ingen rolle om elgen de feller er brun eller hvit - om den oppfyller de andre kravene til felling. Men nå har de - sikkert etter press fra avisene -bestemt at den skal få leve et år til.

"Men nå har de - sikkert etter press fra avisene -bestemt at den skal få leve et år til."

Det har de da ikke. Det ble jo nettopp sagt på radioen at en spesifikk jeger satt på post og ventet på akkurat den elgen.

"........................................"

Skrevet

"Men nå har de - sikkert etter press fra avisene -bestemt at den skal få leve et år til."

Det har de da ikke. Det ble jo nettopp sagt på radioen at en spesifikk jeger satt på post og ventet på akkurat den elgen.

"........................................"

Jøss - jeg hørte det nemlig fra Radio Øst. Men da forandrer de mening hele tiden da.

Fra Moss Avis:

http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061005/SISTENYTT/61005014/1051/ABON

SITAT: Jaktlaget i området så elgen flere ganger tidligere i dag, blant annet sammen med en annen elg. Gutta forstyrret den ikke, og lot den stå slik vi var blitt enige om på forhånd, sier Martinsen.

Skrevet

Det fins ingen ulv som kan ta dem.

Vi har drept så og si alle bjørner vi hadde, og ikke mange ulver igjen..

De mener at elg bestanden er i vekst. Men hvor mange elg det dreier seg om vet jeg ikke..

Vi bygger og vi bygger, tar all plassen.. også klager vi fortsatt på at Hjortevilt er et problem for økonomien. kåman a...

"Høsten 2004 var det totalt 57 900 jegere som jaktet elg".. :(

fan egoistiske vi er..

Jeg vet ikke hvor mange elg vi har, men nekter og tro at et par hundre tusen elger i norge ville være noe som helst seriøst problem, det er mange andre metoder vi kunne bruke for og holde dem borte fra områder vi ikke vil.

Skrevet

Vi har drept så og si alle bjørner vi hadde, og ikke mange ulver igjen..

De mener at elg bestanden er i vekst. Men hvor mange elg det dreier seg om vet jeg ikke..

Vi bygger og vi bygger, tar all plassen.. også klager vi fortsatt på at Hjortevilt er et problem for økonomien. kåman a...

"Høsten 2004 var det totalt 57 900 jegere som jaktet elg".. :(

fan egoistiske vi er..

Jeg vet ikke hvor mange elg vi har, men nekter og tro at et par hundre tusen elger i norge ville være noe som helst seriøst problem, det er mange andre metoder vi kunne bruke for og holde dem borte fra områder vi ikke vil.

hundretusen elg * :P ELGER ;)

Skrevet

Rørende omsorg for ulikheter?

Jeg er like rørt som tyttebær.

Skrevet

Jøss - jeg hørte det nemlig fra Radio Øst. Men da forandrer de mening hele tiden da.

Fra Moss Avis:

http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061005/SISTENYTT/61005014/1051/ABON

SITAT: Jaktlaget i området så elgen flere ganger tidligere i dag, blant annet sammen med en annen elg. Gutta forstyrret den ikke, og lot den stå slik vi var blitt enige om på forhånd, sier Martinsen.

Ingen liker å være den hvite elgens morder, det kan få konsekvenser. Ganskje elgelskerforeningen går til håndgripeligeheter?

Skrevet

"Men i naturen fører vel _noen_ mutasjoner til forbedring også, eller tar jeg feil?"

Evolusjonære "hopp" er gjerne konsekvenser av mutasjoner, ja.

Uansett - albinisme er en "naturlig" mutasjon, og forekommer innimellom hos nesten alle pattedyrarter. Det er overhodet ikke gener som må sorteres ut for å bevare genstyrken i en art. Det er renspikket tullprat å hevde noe annet.

"...................................."

Det er ikke snakk om å drive genrensing. Det er bare det at en hvit elg er et freakshow.

Jeg skulle ønske mennesker med ulikheter fikk samme omsorg. I stedet går de hals over hode for en skarve elg.

Gjest Baugspryden
Skrevet

Det er ikke snakk om å drive genrensing. Det er bare det at en hvit elg er et freakshow.

Jeg skulle ønske mennesker med ulikheter fikk samme omsorg. I stedet går de hals over hode for en skarve elg.

Du har nok rett i at vi noen ganger er tilbøyelige til å henge oss opp i bagateller. Vi bør heller engasjere oss i saker som betyr noe.

*Klem*

Skrevet

Nå tror jeg du bare tuller...

Det er i allefall ikke acceptabelt og drepe et dyr med eneste grunnlag at det ikke ser ut sånn som du vil.

Vi viser da mye mere omsorg for andre mennesker en elg.. Det er jo bare og se på helse norge at vi PRØVER, men at noen faller igjennom iblandt og det er synd.. :(

laguna1365380434
Skrevet

Folk som har empati med dyr har ikke mindre omsorg for mennesker, det er faktisk snarere tvert om, om noe. Empati avler mere av samme.

Det er gjort mange helt seriøse undersøkelser på dette.

Skrevet

Enig med deg prozak..:-)

Men jeg føler at jeg ikke kan bidra så mye i debatten, fordi jeg er inkonsekvent, følsom og dyrevenn.

Jeg forstår rasjonelt at det er bedre å spise kjøtt fra et fritt, skutt dyr, en f.eks oppdretts gris, men kunne likevel aldri skutt et dyr..(Og jeg er ikke glad i å høre om jakt heller) Tingen er at jeg burde være vegetarianer!

Men klart det blir ekstratrist om noen plaffer ned en elg vi har "blitt kjent med"..

Jeg er fan av den hvite elgen, og kommer til å bli trist når jeg hører at noen har skutt den..:-I

hykler jeg, spiser kjøtt ;(

Mens jeg fordømmer det sammtidig... ;o

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...