Gå til innhold

Den hvite elgen, en mutasjon

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

hykler jeg, spiser kjøtt ;(

Mens jeg fordømmer det sammtidig... ;o

Jeg er også litt på gyngende grunn der..:-o

Jeg VET det er hyklersk og imot alt jeg står for, men det er så mange buffersoner mellom tanken på dyret og den kjøttdeigen jeg kjøper, at jeg tillater meg å glemme åpenbare sammenhenger, og hva som er hva.

Jeg skal bli hardere!

:-)

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

12

• laguna1365380434

5

• flisa

3

• Prozak

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Baugspryden
Skrevet

Vi har drept så og si alle bjørner vi hadde, og ikke mange ulver igjen..

De mener at elg bestanden er i vekst. Men hvor mange elg det dreier seg om vet jeg ikke..

Vi bygger og vi bygger, tar all plassen.. også klager vi fortsatt på at Hjortevilt er et problem for økonomien. kåman a...

"Høsten 2004 var det totalt 57 900 jegere som jaktet elg".. :(

fan egoistiske vi er..

Jeg vet ikke hvor mange elg vi har, men nekter og tro at et par hundre tusen elger i norge ville være noe som helst seriøst problem, det er mange andre metoder vi kunne bruke for og holde dem borte fra områder vi ikke vil.

Men ikke *holde dem borte fra gryta*

*Nam, slafs*

:)

Gjest streker paa veggen..!
Skrevet

Jeg er også litt på gyngende grunn der..:-o

Jeg VET det er hyklersk og imot alt jeg står for, men det er så mange buffersoner mellom tanken på dyret og den kjøttdeigen jeg kjøper, at jeg tillater meg å glemme åpenbare sammenhenger, og hva som er hva.

Jeg skal bli hardere!

Alt for lett, får det jo slengt etter oss, også vokser vi opp til og like kjøtt også.. ikke så lett alltid!!

Ta meg sammen jeg også :)

Skrevet

Folk som har empati med dyr har ikke mindre omsorg for mennesker, det er faktisk snarere tvert om, om noe. Empati avler mere av samme.

Det er gjort mange helt seriøse undersøkelser på dette.

Jeg hørte om en rik og berømt dame som skulle drepe de som drepte de søte små selungene. Men kjerringa brød seg ikke døyten om at mennesker døde og led.

Skrevet

Men ikke *holde dem borte fra gryta*

*Nam, slafs*

:)

Er så mye annet vi kunne spise!

Men, neida.. får spise det du vil uten at jeg skal blande meg inn, selv om når jeg tenker på det så hater jeg det :P

laguna1365380434
Skrevet

Alt for lett, får det jo slengt etter oss, også vokser vi opp til og like kjøtt også.. ikke så lett alltid!!

Ta meg sammen jeg også :)

Good! ;-)

Skrevet

Hva er en hvit elg mot de ca 40 tusen vi skal skyte nå?

laguna1365380434
Skrevet

Jeg hørte om en rik og berømt dame som skulle drepe de som drepte de søte små selungene. Men kjerringa brød seg ikke døyten om at mennesker døde og led.

Det tilhører nok sjeldenhetene. Men selvsagt finnes det hysterikere, som misforstår både dyr & mennesker.

Men det er riktig det jeg sier. Å ha empati for noen, gjør ikke at du ikke har "plass" for empati for en annen. Folk som har omsorg for dyr har ofte også omsorg og medfølelse for mennesker.

Å ikke ha evne til å bry seg om dyrs og om dyr har det vondt blir regnet som ganske betenkelig når man utreder småbarn.

Personlig skjønner jeg heller ikke voksne som ikke bryr seg om dyr. Det er en av de få tingene som seriøst vil få meg til å miste lysten på vennskap eller vidrere bekjentskap med noen, uansett hvor trivelige de måtte være ellers.

Men altså, at empati for dyr på _noen_ måte skulle resultere i manglende empati for mennesker er sludder, vas & pølsevev fra begynnelsen på den teite påstanden til avsluttende punktum!

Skrevet

Hva er en hvit elg mot de ca 40 tusen vi skal skyte nå?

Nei, bryr meg ikke om fargen.. den kunne være en helt vanlig elg..

Reagerer på at ikke bare du, men også andre mener at det er rett og rense dyr med "feil" gener eller kromosoner, som gjør at de er svakere eller ser anderledes ut..

Skrevet

Nei, bryr meg ikke om fargen.. den kunne være en helt vanlig elg..

Reagerer på at ikke bare du, men også andre mener at det er rett og rense dyr med "feil" gener eller kromosoner, som gjør at de er svakere eller ser anderledes ut..

Jeg fikk lange taler om empati da vi grillet og spiste en pattegris som hadde noe medfødt galt med bakbeinet.

Burde den fått haltet seg vei gjennom livet? Blitt mobbet til vannvidd av de andre. Griser kan være grusomme.

Den smakte ypperlig.

Skrevet

Jeg fikk lange taler om empati da vi grillet og spiste en pattegris som hadde noe medfødt galt med bakbeinet.

Burde den fått haltet seg vei gjennom livet? Blitt mobbet til vannvidd av de andre. Griser kan være grusomme.

Den smakte ypperlig.

Ja,det burte den, trist at du ikke ser det.

Men du driver jo bare og kødder..

natta.

Skrevet

Det er ikke snakk om å drive genrensing. Det er bare det at en hvit elg er et freakshow.

Jeg skulle ønske mennesker med ulikheter fikk samme omsorg. I stedet går de hals over hode for en skarve elg.

Maken til tullprat. Ekstra omsorg å ikke felle den? Skal det være mer omsorg en en handicappet person får? Svada. Nei, du fikser overgeneraliseringen av innvandrermiljøene bedre enn dette, keinstein :-)

".........................................."

Skrevet

Enig med deg prozak..:-)

Men jeg føler at jeg ikke kan bidra så mye i debatten, fordi jeg er inkonsekvent, følsom og dyrevenn.

Jeg forstår rasjonelt at det er bedre å spise kjøtt fra et fritt, skutt dyr, en f.eks oppdretts gris, men kunne likevel aldri skutt et dyr..(Og jeg er ikke glad i å høre om jakt heller) Tingen er at jeg burde være vegetarianer!

Men klart det blir ekstratrist om noen plaffer ned en elg vi har "blitt kjent med"..

Jeg er fan av den hvite elgen, og kommer til å bli trist når jeg hører at noen har skutt den..:-I

Mennesket er et kjøttetende dyr, og å være vegetarianer er unaturlig. Så enkelt er det egentlig. Når det gjelder jakt her til lands, så er det så enkelt som at bestanden må reguleres - i bunn og grunn fordi vi mennesker allerede for lenge siden har ødelagt den naturlige balansen i naturen. Regulerer vi ikke bestandene, så har de ikke nok å leve av, nok plass å leve på, blir syke, bærer smitte, dør en smertefull død etc.

"......................................."

Gjest Jeg er nok ikke så bløthjertet
Skrevet

Eng med deg. Hva er egentlig vitsen med å være så ømhjertet at man på død og liv skal holde selv dyr som plages av skavanker i live? For eksempel den grisen du nevnte. Den kan ikke sammenliknes med et menneske som kan få en protese og leve et fullverdg liv.

Jeg har en venninne som har operert den gamle hunden sin flere ganger de siste 2-3 årene. Ikke ser den stort, ikke greier den å gå, og den har mye smerter. Men hun orker ikke å la den slippe. Egoist.

Skrevet

Eng med deg. Hva er egentlig vitsen med å være så ømhjertet at man på død og liv skal holde selv dyr som plages av skavanker i live? For eksempel den grisen du nevnte. Den kan ikke sammenliknes med et menneske som kan få en protese og leve et fullverdg liv.

Jeg har en venninne som har operert den gamle hunden sin flere ganger de siste 2-3 årene. Ikke ser den stort, ikke greier den å gå, og den har mye smerter. Men hun orker ikke å la den slippe. Egoist.

Sånt er ikke annet enn dyremishandling!

Skrevet

Det jeg holdt litt inne er at jeg vet ei som har en helt blind hund. Den er livredd og tør ikke gå, tisser på gulvet og piper nesten hele tida. Hun er etter min mening egoistisk, og alternativet er kun avliving når det ikke er aktuelt med noe som gir den synet tilbake.

Skrevet

Det fins ingen ulv som kan ta dem.

Nei for den har jo vi skutt i likhet med alt annet som ikke passer inn i menneskehetens nærvære:)

Fantastisk!

Skrevet

Ikke på død og liv -men elgjakta begynt ei dag - og da skal de felle et visst antall dyr i Svinndal - da sier de at det spiller ingen rolle om elgen de feller er brun eller hvit - om den oppfyller de andre kravene til felling. Men nå har de - sikkert etter press fra avisene -bestemt at den skal få leve et år til.

Elgen ser jo heller ikke ut som om den er klar for felling heller da:)

Skrevet

Nei for den har jo vi skutt i likhet med alt annet som ikke passer inn i menneskehetens nærvære:)

Fantastisk!

Jeg kan love deg at det ville vært så mye elg i Norge uten jakt, at du ville ikke turt å gå i skogen - pluss et utall skader på skog - farer for liv og helse - mengder av åtseldyr osv.

Det viktigste er at titusenvis av elg ville dø av sykdom og sult om vintern.

Skrevet

Er så mye annet vi kunne spise!

Men, neida.. får spise det du vil uten at jeg skal blande meg inn, selv om når jeg tenker på det så hater jeg det :P

Ja, de er mye annet man kan spise, som f eks burhøns og storfe fra trange båser.

Elgen har tross alt levd et godt og fritt liv frem til den faller for jegerens kule. det er mer enn man kan si om ovennevnte dyr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...