Gå til innhold

Biff og tilbehør

Anbefalte innlegg

Elisabeth1365380359
Skrevet

Jeg skal ha biff med ei god venninne i dag. Vi skal lage fløtegratinertepoteter, stke rødløk og paprika, og ha en god saus. Hvilke andre tilbehør er gode? Ingen av oss er glad i sopp.

Skal jeg gå for indre eller ytrefilet?

Fløtegratinerte poteter: Jeg koker alltid en stund i kasserollen først, slik at det ikke tar så lang tid, og har det kun i ovnen for å gratinere osten på slutten. Hvordan går man fram hvis man kun skal ha det i ovnen?

Skrevet

Grønn asparges er veldig godt! Stek dem gjerne i panna med litt olje og salt, og ha gjerne kapers oppi dersom du liker det.

Nam nam!

Skrevet

jeg ville valgt entrecote, billigere og bedre smak.

Potetene ville jeg lagt i ovnen. Skjær potetene i skiver og skyll dem i vann og la de tørke litt. Så lagvis i form med fløte, hvitløk, salt og pepper. På toppen legger du litt ost. Over formen legger du litt alufolie som du tar av det siste kvarteret slik at osten blir gratinert.

Hønemor bruker sellerirot også i sin og det er kjempegodt.

Av tilbehør så ser det lekkert ut og smaker også godt med bønner som er lettkokte som du lager en liten bukett ut av og ruller bacon rundt og steker litt i panna... mmmm

Skrevet

Coctailtomatar og sukkererter, svingt lett rundt i panna, er også veldig godt til biff.

Har aldri prøvd det saman m fløtestua potet, men det går sikkert bra. Kan kanskje bli litt mykje søtt saman, med både løk, paprika, tomat og sukkererter, da... Burde vore balansert med noko litt syrlig, utan at eg kjem på i farta kva som kunne passe.

Jo så klart, vin :)

Om du skal lage potetane i ovnen frå starten av, tar du og legg dei lagvis m skiva løk (om du bruker det) i ei ildfast form, saltar/peprar + evt har i anna krydder/urter du liker, heller over fløteblandinga til slutt og sett inn. Viss du har på osten med det same, må du dekke med aluminiumsfolie til det står igjen 10 minutt eller så, ellers blir osten brent og tørr. Men det er vel ingen grunn til å reparere det som funkar :-) Så lag dei som du er van til, du.

Bon appetit!

Helsing

Skrevet

Vi bruker peppersaus,mais og brocoli.

Og litt kryddersmør.

Elisabeth1365380359
Skrevet

Coctailtomatar og sukkererter, svingt lett rundt i panna, er også veldig godt til biff.

Har aldri prøvd det saman m fløtestua potet, men det går sikkert bra. Kan kanskje bli litt mykje søtt saman, med både løk, paprika, tomat og sukkererter, da... Burde vore balansert med noko litt syrlig, utan at eg kjem på i farta kva som kunne passe.

Jo så klart, vin :)

Om du skal lage potetane i ovnen frå starten av, tar du og legg dei lagvis m skiva løk (om du bruker det) i ei ildfast form, saltar/peprar + evt har i anna krydder/urter du liker, heller over fløteblandinga til slutt og sett inn. Viss du har på osten med det same, må du dekke med aluminiumsfolie til det står igjen 10 minutt eller så, ellers blir osten brent og tørr. Men det er vel ingen grunn til å reparere det som funkar :-) Så lag dei som du er van til, du.

Bon appetit!

Helsing

Takk for svar! :)

Elisabeth1365380359
Skrevet

jeg ville valgt entrecote, billigere og bedre smak.

Potetene ville jeg lagt i ovnen. Skjær potetene i skiver og skyll dem i vann og la de tørke litt. Så lagvis i form med fløte, hvitløk, salt og pepper. På toppen legger du litt ost. Over formen legger du litt alufolie som du tar av det siste kvarteret slik at osten blir gratinert.

Hønemor bruker sellerirot også i sin og det er kjempegodt.

Av tilbehør så ser det lekkert ut og smaker også godt med bønner som er lettkokte som du lager en liten bukett ut av og ruller bacon rundt og steker litt i panna... mmmm

Jeg er ikke glad i entrecote, vil ha renere kjøtt.

Men takk for svar!

Skrevet

Jeg bruker stekt paprika,løk, brokkoli og grønn peppersaus.

candyqueen_83
Skrevet

stekt sjalottløk er mye bedre enn rødløk.

Skrevet

Jeg ville valgt indrefilèt uten tvil. Ytrefilèt er også godt, men blir ikke fullt så mør, mener jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...