Gå til innhold

Tvangstanker hos barn

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymra foreldre
Skrevet

Min 11 år gamle sønn har de siste 5mnd hatt urovekkende tvangstanker. Jeg vet det er normalt med tvangstanker hos barn, men jeg tviler på at det er normalt i så sterk grad. Han er livredd for å bli skitten, og kan ikke være i andre rom en sitt eget i huset, fordi han "kan puste inn støv/skitten luft", kan ikke ta på noe med mindre vi sier vi har sterilisert det med sprit, vil ikke leke med andre barn, blir hysterisk når han skal på skolen for der er det skittent, og kan finne på å stå på samme sted i flere timer, fordi det skittent rundt ham, og han ikke kan bevege seg. Han får i dag hjemmeundervisning, fordi vi ikke får ham ut av huset. Vi har vært hos psykiater men det er et evig kav med å få ham dit. Nå vil han ikke snakke med henne lenger heller, fordi denne psykiatern har vært i kontakt med andre syke, og dermed er full av bakterier (i følge ham), som kan komme over på sønnen vår. Nå er vi rimelig fortvilet over kva vi skal gjøre, og da vi bor i en mindre by er her ikke mange hjelpeapparater her.

Er det noen som har erfaringer eller råd rundt dette?

Fortsetter under...

Skrevet

Her må det fagfolk til! Du får sette himmel og jord i bevegelse... Dette er svært alvorlig og han så ung.

Ville tatt kontakt med en psykiater.

Ikke mye hjelp fra meg, dessverre, men det finnes ingen "enkle" løsninger på ditt barns problem.

Skrevet

Her må det fagfolk til! Du får sette himmel og jord i bevegelse... Dette er svært alvorlig og han så ung.

Ikke mye hjelp fra meg, dessverre, men det finnes ingen "enkle" løsninger på ditt barns problem.

Hun sier jo at de har vært hos psykiater med ham, men at han ikke vil dit lenger fordi psykiateren er "skitten".

Skrevet

Unnskyld, trodde det sto psykolog.

Men psykiateren bør vel vite hva som er beste behandling eller?

Håper inderlig du får hjelp!

Skrevet

Hun sier jo at de har vært hos psykiater med ham, men at han ikke vil dit lenger fordi psykiateren er "skitten".

Ja, trodde det sto psykolog.

Gjest Fortvila foreldre
Skrevet

Tusen takk for svar. Det er en psykiater i bildet, men sønnen min nekter jo å snakke/ha kontakt med henne, da hun "er skitten og full av bakterier fra andre pasienter hun har vært i kontakt med". Psykiateren sier deretter at det ikke er noe hun kan gjøre, og har venteliste fra andre. Dette er selvsagt utrolig vanskelig å bare akseptere uten videre råd eller veiledning. Vi er derfor ganske fortvila, og håper på noen gode råd herfra...

Annonse

Gjest Bekymra foreldre
Skrevet

Leste innleggene dine videre, og ser du leste feil. Psykiateren vi hadde kontakt med foreslo medisiner, men så er det jo dette med at mat (akkurat som med luft) også er skittent. Dette gjelder også medininer. Men vi må vel kanskje finne en eller annen løsning på å lure dem i ham...

Skrevet

Tusen takk for svar. Det er en psykiater i bildet, men sønnen min nekter jo å snakke/ha kontakt med henne, da hun "er skitten og full av bakterier fra andre pasienter hun har vært i kontakt med". Psykiateren sier deretter at det ikke er noe hun kan gjøre, og har venteliste fra andre. Dette er selvsagt utrolig vanskelig å bare akseptere uten videre råd eller veiledning. Vi er derfor ganske fortvila, og håper på noen gode råd herfra...

Da ville jeg oppsøkt en annen psykiater for det er helt uakseptabelt at et barn skal ha det sånn.

Legg innlegget ditt på psykiatri også, der har de en psykiater som svarer gratis.

Lidelsen har et navn, men jeg husker ikke helt bokstavene.

Barnet ditt lider så noen må jo kunne hjelpe ifra helsesystemet vårt.

Du får sikkert flere svar fra DOLERE som kanskje har mye mer peiling enn jeg har.

Skrevet

OCD heter lidelsen. Gå inn på bokstavbarn å se om du finner noe lignende der!

Gjest Bekymra foreldre
Skrevet

Da ville jeg oppsøkt en annen psykiater for det er helt uakseptabelt at et barn skal ha det sånn.

Legg innlegget ditt på psykiatri også, der har de en psykiater som svarer gratis.

Lidelsen har et navn, men jeg husker ikke helt bokstavene.

Barnet ditt lider så noen må jo kunne hjelpe ifra helsesystemet vårt.

Du får sikkert flere svar fra DOLERE som kanskje har mye mer peiling enn jeg har.

Tusen hjerlig takk!

Gjest Hilsen en psykolog
Skrevet

Dere bør snarest få en henvisning fra fastlegen til nærmeste BUP (Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk). Der finns fagfolk som har utdanning og erfaring for å hjelpe med nettopp slike ting.

Jeg skjønner på din beskrivelse at gutten kvir seg for å dra et slikt sted, men der må dere bare være bestemte. Det er viktig at han får adekvat hjelp så raskt som mulig! Ellers kan det utvikle seg enda verre.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...