Gå til innhold

Rimelig eller urimelig borettslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dette borettslaget jeg bor i, har vi 2 grønne container til restavfall, 2 smale containere til matavfall, og 2 containere til papiravfall (noe som for øvrig er altfor lite, da det blir fullt med en gang). Styret i borettslaget har en regel som sier at containerene skal vaskes èn gang i uka, og alle går på rundgang og har to uker hver.

Jeg bor nå alene sammen med babyen vår, og er fremdeles ikke bra i ryggen etter stresset på jobben og svangerskapet, så jeg vil ha problemer med å utføre denne vaskingen (som jeg mener er overdreven!) Jeg har heller ikke familie som har mulighet til å gjøre dette for meg de ukene jeg har ansvaret for vasking.

Er det urimelig av meg å be om fritak fra dette?

Jeg kan bare fortelle at hele den tiden vi har bodd her, så har samboeren min vaska containerene ALLE ukene vi har hatt ansvaret for det. Siden vi bare skal bo her 10 mnd til, har vi bare to ganger igjen. Syns det er rimelig at jeg skal bli fritatt for dette, da jeg ser at hvertfall 3 av leilighetene her har sneket seg unna sine ganger før...

Skrevet

Du trenger sikkert ikke stå med ræva i været, på hau nedi containerne. Og regner med det ikke er containere heller, men slike søppelkasser i plast?

Hiv oppi litt varmt vaskevann og spyl.

Skrevet

Vaske søppeldunken hver uke?

Trodde folk stort sett hadde søpla si i poser oppi der jeg.

Har aldri vasket en søppeldunk i mitt liv og har ingen umiddelbare planer om det heller. Hadde jeg vært deg ville jeg bare pent hoppet over det.

Skrevet

Du kan nekte - med full rett.

Hvorfor - er en lengre historie.

Skrevet

Du kan nekte - med full rett.

Hvorfor - er en lengre historie.

Kan jeg nekte? For jeg mener det er greit at de blir vaska en gang iblandt, men mener at det er fullstendig urimelig å vaske dem HVER uke. Jeg syns det er virkelig overdrevent.

Skrevet

Kan jeg nekte? For jeg mener det er greit at de blir vaska en gang iblandt, men mener at det er fullstendig urimelig å vaske dem HVER uke. Jeg syns det er virkelig overdrevent.

Du kan ikke pålegges å betale eller utføre noe utenfor dine vegger.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Du kan ikke pålegges å betale eller utføre noe utenfor dine vegger.

Du, et spm: må ikke folk i borettslaget betale felleskostnader, og er det ikke et styre som tar beslutninger osv. innenfor rimelige grenser mht praktiske ting? Jeg vet ikke, bare lurer veldig....

Når det gjelder Solsikkefrø forstår jeg henne godt, så dette er et generelt spm.

Skrevet

Du, et spm: må ikke folk i borettslaget betale felleskostnader, og er det ikke et styre som tar beslutninger osv. innenfor rimelige grenser mht praktiske ting? Jeg vet ikke, bare lurer veldig....

Når det gjelder Solsikkefrø forstår jeg henne godt, så dette er et generelt spm.

Jo, men hva du skal betale avgjøres av styret og forretningsfører hvert år, det skal stå i forhold til hvor mye areale du har til rådighet inne i huset. Styret kan ikke sende et øre i regning for noe i tillegg til noen.

Noen styrer sender regning for f eks uteblitt dugnad, men det fins det ikke hjemmel for, så det trenger beboer ikke betale. Dugnad er 100% frivillig. Hvis alle er enige om noe, så bør man holde avtaler, men det får ingen følger om de ikke stiller opp.

Andre eksempler er knuste vinduer, det skal dekkes av bygningsforsikring og laget skal betale egenadelen (ikke andelshaver). Maling i oppganger skal betales 100% av laget, og lønn til de som maler. Utvendig vedlikehold, f eks maling skal laget betale, både malingen og arbeidet. Du trenger ikke vedlikeholde noe utenfor eller utenpå dine vegger. Du trenger ikke klippe plenen på den hageflekken du disponerer, og ikke rake løv. Ikke koste eller spyle gangveien, selv om den disponeres av deg. osv

Skrevet

Jo, men hva du skal betale avgjøres av styret og forretningsfører hvert år, det skal stå i forhold til hvor mye areale du har til rådighet inne i huset. Styret kan ikke sende et øre i regning for noe i tillegg til noen.

Noen styrer sender regning for f eks uteblitt dugnad, men det fins det ikke hjemmel for, så det trenger beboer ikke betale. Dugnad er 100% frivillig. Hvis alle er enige om noe, så bør man holde avtaler, men det får ingen følger om de ikke stiller opp.

Andre eksempler er knuste vinduer, det skal dekkes av bygningsforsikring og laget skal betale egenadelen (ikke andelshaver). Maling i oppganger skal betales 100% av laget, og lønn til de som maler. Utvendig vedlikehold, f eks maling skal laget betale, både malingen og arbeidet. Du trenger ikke vedlikeholde noe utenfor eller utenpå dine vegger. Du trenger ikke klippe plenen på den hageflekken du disponerer, og ikke rake løv. Ikke koste eller spyle gangveien, selv om den disponeres av deg. osv

Snylterne kan indirekte straffes ved at de som gjør sin del av jobben får betalt for det, i stedet for å innkreve dugnadsbøter kan man utbetale f.eks. kr. 500 til de som møter på de to årlige dugnadene.

Snylterne kan også gis mindre service fra gårdens vaktmester enn de som gjør det de skal.

Ganske effektivt.

Skrevet

Snylterne kan indirekte straffes ved at de som gjør sin del av jobben får betalt for det, i stedet for å innkreve dugnadsbøter kan man utbetale f.eks. kr. 500 til de som møter på de to årlige dugnadene.

Snylterne kan også gis mindre service fra gårdens vaktmester enn de som gjør det de skal.

Ganske effektivt.

Snylterne? Ja - den var fin.

Men at laget betaler for arbeidet er rettferdig og helt greit. At noen "små Stalin'er" skal innføre straffer, det er galt, da blir det dårlig miljø.

Ei dame på over 70 år ble forsøkt nektet å flytte inn i et borettslag fordi hun var så gammel og skrøpelig at det ikke var sannsynlig at hun kunne delta på dugnader. Det er et eksempel på hva som kan skje når styrene tror de er Gud. Og det er det mange styrer som tror. Mange gjør ting de absolutt ikke har hjemmel for.

Skrevet

Det er ikke urimelig av borettslaget å forvente at du gjør din del av jobben.

Ingen kan tvinge deg til det, en du kan ikke forvente velvilje fra andre dersom du ikke bidrar.

I vårt sameie ville vi ikke ha ansett din situsjon som "fritaksgrunn". Derimot fritar vi folk som er over 80 eller har større funksjonshemninger.

Skrevet

Snylterne? Ja - den var fin.

Men at laget betaler for arbeidet er rettferdig og helt greit. At noen "små Stalin'er" skal innføre straffer, det er galt, da blir det dårlig miljø.

Ei dame på over 70 år ble forsøkt nektet å flytte inn i et borettslag fordi hun var så gammel og skrøpelig at det ikke var sannsynlig at hun kunne delta på dugnader. Det er et eksempel på hva som kan skje når styrene tror de er Gud. Og det er det mange styrer som tror. Mange gjør ting de absolutt ikke har hjemmel for.

Vi straffer ikke, men benytter positiv forsterkning som metode. Mye hyggeligere å betale de som møter enn å sende ut krav om dugnadsbøter :-)

Vi er forøvrig generelt sett greie mot folk som har åpenbare grunner til ikke å kunne bidra, likeledes er vi velvillige til å finne plass til barnevogner, rullatorer osv.

Skrevet

Ganske effektivt.

Jeg syns det er drøyt å kalle folk som ikke stiller på dugnader for snyltere. Det er ikke alltid det er synlige grunner for at de ikke kan stille opp. Personlig foretrekker jeg å betale en hundrings mer per måned slik at borettslaget kan betale folk til å gjøre jobben.

Skrevet

Vi straffer ikke, men benytter positiv forsterkning som metode. Mye hyggeligere å betale de som møter enn å sende ut krav om dugnadsbøter :-)

Vi er forøvrig generelt sett greie mot folk som har åpenbare grunner til ikke å kunne bidra, likeledes er vi velvillige til å finne plass til barnevogner, rullatorer osv.

Dugnadsystemet er avlegs. Det er en drøm fra 60-åra. Likedan fellesgoder som vaskerier, fellesrom og ansiennitet. Stalin er død, og godt er det. Nå er det på tide å skrinlegge ideene hans også.

:-)

Skrevet

Poenget er vel at du synes det er greit at den vaskes en gang i blant, andre er helt sikkert enig med deg - og til slutt er det ingen som vasker i det hele tatt, for alle går bare å venter på at noen skal ta det når det trengs.

Med andre ord så lager man slike rigide regler for å opprettholde et system slik at ting faktisk blir gjort.

Men det er sant som Keinstein sier, ingen kan pålegge deg å gjøre dette.

Skrevet

Det er ikke urimelig av borettslaget å forvente at du gjør din del av jobben.

Ingen kan tvinge deg til det, en du kan ikke forvente velvilje fra andre dersom du ikke bidrar.

I vårt sameie ville vi ikke ha ansett din situsjon som "fritaksgrunn". Derimot fritar vi folk som er over 80 eller har større funksjonshemninger.

Hvem er disse "vi" som "fritar"?

Disse "vi" har ikke hjemmel i lov å foreta/vedta noen som helst fritak eller pålegg. De må "vi" slutte med.

Skrevet

Jeg syns det er drøyt å kalle folk som ikke stiller på dugnader for snyltere. Det er ikke alltid det er synlige grunner for at de ikke kan stille opp. Personlig foretrekker jeg å betale en hundrings mer per måned slik at borettslaget kan betale folk til å gjøre jobben.

Når jeg leser i denne tråden er jeg veldig glad for at jeg bor i et stort og veldrevet borettslag med god økonomi og ingen dugnader... :o)

Skrevet

Det syns jeg også. Laget koster vask, vedlikehold, gartner og alt som skal gjøres, så kan evt lagets beboere med fritid prioriteres til de betalte jobbene.

Jeg har opplevd nok kriger om trappevask til å kunne si med sikkerhet at det er verd penga å få oppganger vasket mot betaling, framfor at beboerne skal fly på hverandre. For det -gjør- de virkelig.

Skrevet

Når jeg leser i denne tråden er jeg veldig glad for at jeg bor i et stort og veldrevet borettslag med god økonomi og ingen dugnader... :o)

Hvis det drives profesjonelt som en bedrift, så går det utrolig bra. Beboerne har to "hatter": leietaker og medeier. Dermed trengs en uavhengig driftsleder som utfører det styret bestemmer, dermed blir ikke driften personlig for styret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...