Gå til innhold

Rimelig eller urimelig borettslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poenget er vel at du synes det er greit at den vaskes en gang i blant, andre er helt sikkert enig med deg - og til slutt er det ingen som vasker i det hele tatt, for alle går bare å venter på at noen skal ta det når det trengs.

Med andre ord så lager man slike rigide regler for å opprettholde et system slik at ting faktisk blir gjort.

Men det er sant som Keinstein sier, ingen kan pålegge deg å gjøre dette.

Delt ansvar = intet ansvar.

Ansvarsfraskrivelser og -påleggelse blir ofte en risikosport og direkte farlig. Jeg har sett folk fly på hverandre pga uteblitt trappevask. Stalins drøm om en verden laget av, og bygget på, solidaritet er et mareritt. Mennesker er ikke solidariske, bare øyentjenere.

Det var dagens kaffeogrullingsfilosofi.

Skrevet

Når jeg leser i denne tråden er jeg veldig glad for at jeg bor i et stort og veldrevet borettslag med god økonomi og ingen dugnader... :o)

Borettslaget jeg bor i har fortsatt dugnad en gang i året, men det er nok av gammel tradisjon. Det eneste de gjør er å spyle asfalten og luke litt ugress. Mne det er jo en avtale med et hageanleggfirma så her hos er det nok mer en unnskyldning for å komme sammen og holde en tradisjon i hevd. Det virker osm kaffen og vaflene er vel så viktig som spyling og kosting. :) Jeg har heller aldri hørt at noen har blitt uglesett fordi de ikke stiller opp. Det er 300 leiligheter i borettslaget, og det er to vaktmestre ansatt. Det er de som spyler søppeldunkene noe sånt har vi aldri blitt bedt om å gjøre.

Trappevask og kabeltv er lagt i husleia, det samme er jo lønna til vaktmestrene og til de som har med planting og blomster på uteområder. Jeg foretrekker også å ha det sånn framfor å ha hyppige dugnader.

Skrevet

Det syns jeg også. Laget koster vask, vedlikehold, gartner og alt som skal gjøres, så kan evt lagets beboere med fritid prioriteres til de betalte jobbene.

Jeg har opplevd nok kriger om trappevask til å kunne si med sikkerhet at det er verd penga å få oppganger vasket mot betaling, framfor at beboerne skal fly på hverandre. For det -gjør- de virkelig.

Borettslaget vårt har 300 leiligheter og vi har heldigvis trappevask i husleia nå. Det har ikke alltid vært sånn, så jeg husker også de krigene ja. Beplanting og vaktmestertjeneste (2 vaktmestre) ligger også i husleia heldigvis.

Skrevet

Borettslaget vårt har 300 leiligheter og vi har heldigvis trappevask i husleia nå. Det har ikke alltid vært sånn, så jeg husker også de krigene ja. Beplanting og vaktmestertjeneste (2 vaktmestre) ligger også i husleia heldigvis.

Trappevask er inkludert i husleia hos oss også - og det er jeg sjeleglad for!!!

Det er godt over 500 leiligheter i borettslaget vårt og det er veldrevet og veldig ordentlig synes jeg.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Hvem er disse "vi" som "fritar"?

Disse "vi" har ikke hjemmel i lov å foreta/vedta noen som helst fritak eller pålegg. De må "vi" slutte med.

Du er morsom! (jeg mener det)

Samtidig synes jeg man skal stille opp for fellesskapet, og at det er synd at det tilhører 60-tallet som du sier et annet sted. For eksempel er to dugnader i året bra for det sosiale miljøet, både for barn og voksne. (Selv om jeg må innrømme at jeg snart har fått nok!)

Selv hadde jeg behov for å kjøpe meg fri fra noen vaske-forpliktelser da jeg hadde små. Men jeg hadde råd til det dengang heldigvis.

Skrevet

Det er ikke urimelig av borettslaget å forvente at du gjør din del av jobben.

Ingen kan tvinge deg til det, en du kan ikke forvente velvilje fra andre dersom du ikke bidrar.

I vårt sameie ville vi ikke ha ansett din situsjon som "fritaksgrunn". Derimot fritar vi folk som er over 80 eller har større funksjonshemninger.

Jeg er lykkelig over at det ikke finnes snev av dugnad, trappevask eller annet mas i vårt borettslag. Absolutt alt blir fikset for oss mot at vi betaler littegrann ekstra i husleie.

Genialt er det.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Delt ansvar = intet ansvar.

Ansvarsfraskrivelser og -påleggelse blir ofte en risikosport og direkte farlig. Jeg har sett folk fly på hverandre pga uteblitt trappevask. Stalins drøm om en verden laget av, og bygget på, solidaritet er et mareritt. Mennesker er ikke solidariske, bare øyentjenere.

Det var dagens kaffeogrullingsfilosofi.

"Mennesker er ikke solidariske, bare øyentjenere.

Godt sagt :) Gjelder mange, men ikke alle. Noen av oss er genuint fromme :)

Skrevet

Disse "vi" har ikke hjemmel i lov å foreta/vedta noen som helst fritak eller pålegg. De må "vi" slutte med.

Det er jo styre i et borettslag og de legger fram regler til avstemning ved generalforsamlinger så de kan vel på legge slike ting som å vaske søplekassene?

I mitt forrige borettslag måtte vi være vaktmestere hver 12 uke og vaske trappa sjøl. Det funket så dårlig så noen måtte overta jobben og dermed fikk vi høyere husleie.

Skrevet

Du er morsom! (jeg mener det)

Samtidig synes jeg man skal stille opp for fellesskapet, og at det er synd at det tilhører 60-tallet som du sier et annet sted. For eksempel er to dugnader i året bra for det sosiale miljøet, både for barn og voksne. (Selv om jeg må innrømme at jeg snart har fått nok!)

Selv hadde jeg behov for å kjøpe meg fri fra noen vaske-forpliktelser da jeg hadde små. Men jeg hadde råd til det dengang heldigvis.

Jeg sjøl hatet dugnader. Noen ganger glemte jeg det, jeg hatet å få syrlige kommentarer fra naboer og jeg ble uhyre fristet til be dem dra til h....

Noen ville bare ikke innse at det skapte uglestemning og er avlegs.

Det eneste de skjønte var at jeg kalte dem "Stalin Junior".

Bombastiske små Staliner som masjerte rundt og reiv kjeft. Noen kunne rett og slett ikke være normale.

Skrevet

"Mennesker er ikke solidariske, bare øyentjenere.

Godt sagt :) Gjelder mange, men ikke alle. Noen av oss er genuint fromme :)

Det er så unik få som er ærlig hjelpsomme og solidariske. 80-90% av oss er egentlig ikke det.

Mener jeg.

Skrevet

Det er jo styre i et borettslag og de legger fram regler til avstemning ved generalforsamlinger så de kan vel på legge slike ting som å vaske søplekassene?

I mitt forrige borettslag måtte vi være vaktmestere hver 12 uke og vaske trappa sjøl. Det funket så dårlig så noen måtte overta jobben og dermed fikk vi høyere husleie.

Det er alternativene som må sees på. Skal det være krig, eller skal det koste penger?

Skrevet

Jeg syns det er drøyt å kalle folk som ikke stiller på dugnader for snyltere. Det er ikke alltid det er synlige grunner for at de ikke kan stille opp. Personlig foretrekker jeg å betale en hundrings mer per måned slik at borettslaget kan betale folk til å gjøre jobben.

Jeg anser ikke folk som er forhindret fra å delta på dugnad for snyltere. Men de som systematisk gir blaffen i alle forsøk på å skape et godt bofellesskap og som ignorerer alle regler man har satt opp for fellesskapets skyld, synes jeg "snylter" på andres innsats.

Skrevet

Dugnadsystemet er avlegs. Det er en drøm fra 60-åra. Likedan fellesgoder som vaskerier, fellesrom og ansiennitet. Stalin er død, og godt er det. Nå er det på tide å skrinlegge ideene hans også.

:-)

Når vi ikke arrangerer dugnad, så etterlyses det av en del av beboerne som mener at nettopp dugnader er med på å få flere til å ta ansvar for gården.

Og i vår gård er det også et fellesvaskeri, noe som er nødvendig for de som har de minste leilighetene.

Skrevet

Styret i sameier og borettslag står for daglig drift og har som sådan også myndighet til å ta en del avgjørelser.

Det er alltid moro å protestere, men noen av oss synes det er enda mer moro å få ting til å fungere til beste for gårdens beboere som helhet.

Skrevet

Jeg er lykkelig over at det ikke finnes snev av dugnad, trappevask eller annet mas i vårt borettslag. Absolutt alt blir fikset for oss mot at vi betaler littegrann ekstra i husleie.

Genialt er det.

Jeg er også tilhenger av minst mulig pålegg av typen trappevask,snømåking, feiing osv. osv. Det blir bare bråk og dårlig stemning av at noen gjør jobben og andre ikke. Jeg synes også det er bedre å betale for en god vaktmestertjeneste.

Dugnad derimot ser jeg en del fordeler med. Vi har ikke arrangert dugnader de siste årene, og det ser ut til muligens å ha gjort bomiljøet dårligere.

Skrevet

Alle kan ha gode grunner for å ikke gjøre det , er det en periode du ikke kan , så må man leie inn noen til å gjøre det . Sånn er det bare

Gjest heffalumpen
Skrevet

Det er så unik få som er ærlig hjelpsomme og solidariske. 80-90% av oss er egentlig ikke det.

Mener jeg.

dessverre er det nok mye i det du sier. enhver er seg selv nærmest osv.. "Meg, mine og mitt.." Spisse albuer. huff.

Skrevet

Det er alternativene som må sees på. Skal det være krig, eller skal det koste penger?

Der jeg bodde, var folk mest opptatt av penger, ikke krig så det gikk greit en lang periode. Men så kom det litt for mange "rikinger" inn og de gadd ikke å fornedre seg ;o)

Skrevet

Der jeg bodde, var folk mest opptatt av penger, ikke krig så det gikk greit en lang periode. Men så kom det litt for mange "rikinger" inn og de gadd ikke å fornedre seg ;o)

Trappevask er for proletarer.

Dugnadsånden er forduftet etter at Stalin døde. Dugnaden der i landet besto i å utrydde halve befolkningen for at den andre halve skulle bli like. I borettslag skal alle bli like ved dugnad og trappevask, de som ikke vil vaske trapper skal hundses. Det er bare en måte å skille proletarene fra borettslagets fiender? Vil du ikke vaske trapper er du et dekadent kapitalistsvin og/eller jøde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...