Gå til innhold

Dele kake

Anbefalte innlegg

Meg1365380063
Skrevet

Jeg skal lage kake, og kjøpte ferdig bunn. Veldig fornøyd med at den var delt opp i tre lag fra før av. Men når jeg tok ut av pakka nå sitter de helt fast, og jeg får ikke lagene fra hverandre. Nå ble det smuler og biter, så i morgen tidlig må jeg i butikken og kjøpe ny bunn. Men har noen noen gode råd for hvordan jeg kan dele den opp? Skal da kjøpe den ordinære bunnen jeg ser overalt, framfor ferdig oppkuttet. Nå prøvde jeg sytråd og kniv for å få kaka fra hverandre - uten at det var noen suksess.

Fortsetter under...

Skrevet

En skarp, flat kniv (fiskefileterings-type), og et flatt grytelokk som du skyver inn i "sprekken" etterhvert som du skjærer deg rundt (det finnes visst egne redskaper for dette også, flate plastskiver - men om du har et slikt flatt lokk så holder det i massevis).

Meg1365380063
Skrevet

En skarp, flat kniv (fiskefileterings-type), og et flatt grytelokk som du skyver inn i "sprekken" etterhvert som du skjærer deg rundt (det finnes visst egne redskaper for dette også, flate plastskiver - men om du har et slikt flatt lokk så holder det i massevis).

Jeg har dessverre ikke noe slikt flatt grytelokk, men får se om jeg finner noe annet. Vet i grunnen ikke om jeg har noen kniv som er så veldig skarp heller... Det begynner å bli dyr kake om jeg må kjøpe ny kniv og kjele! :-)

Meg1365380063
Skrevet

Jeg fant en slik metallsak som jeg bruker til å skrape opp mel og deig når jeg baker - tror du den kan duge? Den er jo ikke like stor som kakebunnen, men det er kanskje ikke det viktigste?

Kanskje jeg får kjøpe to bunner, og prøve meg fram. Bursdagskake måå jeg ha.

Gjest kakebaker'n
Skrevet

Bruk sytråd, det funker om du danderer den pent (og rett) rundt hele kakebunnen, og strammer så til, forsiktig til å begynne med, og så må du ta i og bruke litt makt.

Sist jeg hadde bursdag hadde de ikke kakebunn på butikken(!) KRISE!

Siden jeg er superklønete å lage bunn på "kommando", kjøpte jeg to pakker lys muffinsmix og smelte i en kakeform. Funka bra det, ble en saftig bunn, med mer "mat" i enn vanlig sukkerbrød-bunn. Måtte bare beregne mer steketid (ca 40 min) enn det som stod på pakken (15 min)... Men alt i alt var det veldig bra. Anbefales! ;)

Meg1365380063
Skrevet

Bruk sytråd, det funker om du danderer den pent (og rett) rundt hele kakebunnen, og strammer så til, forsiktig til å begynne med, og så må du ta i og bruke litt makt.

Sist jeg hadde bursdag hadde de ikke kakebunn på butikken(!) KRISE!

Siden jeg er superklønete å lage bunn på "kommando", kjøpte jeg to pakker lys muffinsmix og smelte i en kakeform. Funka bra det, ble en saftig bunn, med mer "mat" i enn vanlig sukkerbrød-bunn. Måtte bare beregne mer steketid (ca 40 min) enn det som stod på pakken (15 min)... Men alt i alt var det veldig bra. Anbefales! ;)

Tusen takk for forklaring med sytråd. Prøvde som sagt det, men den røk med en gang - men jeg dro til hardt med en gang.

Jeg har ikke stekeovn, så jeg MÅ ha ferdigbunn - ellers takk for det forslaget også!

Annonse

Skrevet

Skjær med skarp kniv og løft av laget med to stekespader. Da bruker det å gå greit.

Skrevet

Jeg fant en slik metallsak som jeg bruker til å skrape opp mel og deig når jeg baker - tror du den kan duge? Den er jo ikke like stor som kakebunnen, men det er kanskje ikke det viktigste?

Kanskje jeg får kjøpe to bunner, og prøve meg fram. Bursdagskake måå jeg ha.

Lag ostekake, den trenger ikke stekes! :-)

Meg1365380063
Skrevet

Lag ostekake, den trenger ikke stekes! :-)

Hmm... Ostekake er sjelden godt. Men takk for forslag - greit å vite til andre anledninger hvor jeg må bake. Men på bursdagen min skal jeg ha noe jeg liker. Nå er kakebunn separert og laget til kake. Men jeg skal i hvert fall aldri mer kjøpe marsipanlokk på rull! :-(

Skrevet

Hmm... Ostekake er sjelden godt. Men takk for forslag - greit å vite til andre anledninger hvor jeg må bake. Men på bursdagen min skal jeg ha noe jeg liker. Nå er kakebunn separert og laget til kake. Men jeg skal i hvert fall aldri mer kjøpe marsipanlokk på rull! :-(

Ostekaken min likes av de fleste som mener de ikke liker ostekake! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...