Gå til innhold

Har man rett til sykepenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Bjarnevikar
Skrevet

Hvis man har et kortere engasjement gjennom et vikarbyrå (to uker) - og blir syk i tre dager - har man da krav på noen form for sykepenger i disse dagene?

Gjest Calóni
Skrevet

Bare dersom du er satt opp på vakter i de tre dagene. Da får du vanlig lønn.

Gjest Bjarnevikar
Skrevet

Bare dersom du er satt opp på vakter i de tre dagene. Da får du vanlig lønn.

Takk for svar! Aner du hvordan man fyller inn dette i Manpowers timelister? Må man levere noen form for legeerklæring til arbeidsgiver/vikarbyrå?

Gjest Calóni
Skrevet

Takk for svar! Aner du hvordan man fyller inn dette i Manpowers timelister? Må man levere noen form for legeerklæring til arbeidsgiver/vikarbyrå?

Det går på egenmelding så lenge det bare er tre dager. Jeg vet ikke hvordan dette føres inn på timelister, ettersom alt registreres elektronisk på min jobb. Du får nesten ringe å høre med ledelsen. Fylle ut egenmelding må du, iallfall.

Gjest Bjarnevikar
Skrevet

Er det forresten ikke slik at man må ha jobbet en viss periode gjennom vikarbyrået (to måneder?) for å ha opparbeidet seg rett til sykepenger?

Skrevet

Jeg tror ikke du har krav på sykepenger, dessverre. Ikke så lenge du ikke har hatt flere oppdrag for byrået forut for det du nå er i. Men har du ikke fått en personalhåndbok fra Manpower som informerer om dette?

Jeg tror de ulike vikarbyråene opererer med ganske like rettigheter på dette området.

Fant ikke noe på Manpower.no, men her er fra et annet byrå:

http://dotnet.toptemp.no/Default.aspx?Cl=1&Ca=1&CenterSRC=/NewsDisplaySingle.aspx&NID=7 (scroll et stykke ned på siden, overskrifter Fravær, Sykepenger, Egenmelding).

Gjest Bjarnevikar
Skrevet

Jeg tror ikke du har krav på sykepenger, dessverre. Ikke så lenge du ikke har hatt flere oppdrag for byrået forut for det du nå er i. Men har du ikke fått en personalhåndbok fra Manpower som informerer om dette?

Jeg tror de ulike vikarbyråene opererer med ganske like rettigheter på dette området.

Fant ikke noe på Manpower.no, men her er fra et annet byrå:

http://dotnet.toptemp.no/Default.aspx?Cl=1&Ca=1&CenterSRC=/NewsDisplaySingle.aspx&NID=7 (scroll et stykke ned på siden, overskrifter Fravær, Sykepenger, Egenmelding).

Hei!

Tusen takk for svar og informativ link! Jeg har nok ikke mottatt noen personalhåndbok fra Manpower - men hvis de gir meg flere oppdrag - skal jeg be om å få en slik (det er alltid greit å vite hva slags rettigheter og plikter man har!). Jeg hadde vel en følelse av at man måtte ha jobbet en viss periode for å ha rett til sykepenger (og det er kanskje ikke så urimelig heller?) - så da blir det nok dessverre ingen utbetaling på meg for disse tre dagene.

Skrevet

Hei!

Tusen takk for svar og informativ link! Jeg har nok ikke mottatt noen personalhåndbok fra Manpower - men hvis de gir meg flere oppdrag - skal jeg be om å få en slik (det er alltid greit å vite hva slags rettigheter og plikter man har!). Jeg hadde vel en følelse av at man måtte ha jobbet en viss periode for å ha rett til sykepenger (og det er kanskje ikke så urimelig heller?) - så da blir det nok dessverre ingen utbetaling på meg for disse tre dagene.

For å være helt på den sikre siden kan du jo ringe eller maile din oppdragskonsulent hos Manpower, men jeg er rimelig sikker på at reglene er mer eller mindre like fra byrå til byrå. Jeg jobbet selv for et vikarbyrå (ikke i noen av de to nevnte) for ca 10 år siden, og reglene var ganske like den gang. Tror de følger bestemmelser i arbeidsmiljøloven (minimumsrettigheter).

Gjest Bjarnevikar
Skrevet

For å være helt på den sikre siden kan du jo ringe eller maile din oppdragskonsulent hos Manpower, men jeg er rimelig sikker på at reglene er mer eller mindre like fra byrå til byrå. Jeg jobbet selv for et vikarbyrå (ikke i noen av de to nevnte) for ca 10 år siden, og reglene var ganske like den gang. Tror de følger bestemmelser i arbeidsmiljøloven (minimumsrettigheter).

Jo, jeg kan alltids ringe rekrutteringskonsulenten å forhøre meg - men jeg er ganske så sikker på at du har rett i at vikarbyråene opererer med mer eller mindre de samme reglene.

Gjest Calóni
Skrevet

Er det forresten ikke slik at man må ha jobbet en viss periode gjennom vikarbyrået (to måneder?) for å ha opparbeidet seg rett til sykepenger?

Det er jeg ikke sikker på, men det lyder kjent. Usikker på om det gjelder både ved egenmelding og sykemelding, though.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...